Czego firmy oczekują od biur rachunkowych

Justyna Klupa
opublikowano: 2025-02-05 20:00

Przedsiębiorcom zależy na sprawnej komunikacji z usługodawcą i wsparciu prawno-podatkowym. Nie chcą angażować się w procesy księgowe, a dokumenty woleliby przekazywać w formie elektronicznej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Czego przedsiębiorcy oczekują od biur rachunkowych?
  • Co wpływa na ich zadowolenie ze współpracy z biurem rachunkowym?
  • Jakie zmiany lub innowacje w usługach biur rachunkowych byłyby dla firm najbardziej korzystne?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak wynika z najnowszego raportu „Perspektywa biznesu we współpracy z biurem rachunkowym – wyzwania i oczekiwania przedsiębiorców", przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu Ariadna, samo prowadzenie dokumentacji rozliczeniowej już przedsiębiorcom nie wystarcza. Liczą, że biuro rachunkowe będzie pełniło rolę ich partnera biznesowego, zapewniającego szybki dostęp do informacji finansowych, a także pomoże im w podejmowaniu ważnych decyzji. Jakie są oczekiwania właścicieli firm względem współpracy z księgowymi?

51 proc. respondentów przyznaje, że kluczowe znaczenie dla nich ma dostępność i sprawna komunikacja z biurem. Połowa ankietowanych oczekuje wsparcia biur w trudnych sytuacjach prawno-podatkowych, a 40 proc. - prostoty w formalnościach. Niewiele mniejszy odsetek (38 proc.) mówi o przejrzystości rozliczeń, a 30 proc. - o aktywnym doradztwie. Przedsiębiorcy oczekują również regularnych raportów finansowych (20 proc.) i certyfikowanej jakości usług (12 proc.). Najmniejszy odsetek wymienia nowoczesne narzędzia pracy (11 proc.).

Oszczędność czasu

Z raportu wynika również, że ankietowani przedsiębiorcy nie chcą angażować się w procesy księgowe. Na pytanie, jakie zmiany lub innowacje w usługach biur rachunkowych byłyby dla nich najbardziej korzystne, odpowiadali, że woleliby, żeby większość działań odbywała się bez ich bezpośredniego zaangażowania (28 proc.). 21 proc. wskazało na zdalny dostęp do dokumentów - warto dodać, że prawie połowa ankietowanych chciałaby móc przekazywać je w formie elektronicznej. Jakie zmiany lub innowacje w usługach biur rachunkowych byłyby dla firm najbardziej korzystne? Zdaniem 15 proc. respondentów - szybsze rozliczenia przed terminem podatkowym, natomiast 11 proc. - zautomatyzowane księgowanie. To jasny sygnał dla usługodawców.

- Biura rachunkowe, aby utrzymać konkurencyjność, muszą inwestować w technologie i automatyzację oraz dbać o szybką reakcję na potrzeby klientów. Te, które postawią na proaktywne podejście, zyskają lojalność i zbudują długotrwałe relacje z klientami – mówi Agata Wójcik, menedżer produktu w Symfonia eBiuro.

Idealny księgowy

Co ma największy wpływ na zadowolenie firm ze współpracy z biurem rachunkowym? Z raportu wynika, że przede wszystkim szybkość obsługi i dobra komunikacja (28 proc.). Trzecią najczęściej wymienianą odpowiedzią była fachowość i kompetencje (24 proc.), a czwartą – brak błędów w rachunkach i rzetelność w prowadzeniu ksiąg (16 proc.). Respondenci wskazywali również na możliwość oddelegowania w pełni obowiązków finansowych (14 proc.), atrakcyjną cenę (13 proc.), terminowość (12 proc.), doradztwo (10 proc.), profesjonalizm (7 proc.) oraz zaufanie i uczciwość (5 proc.).

Ponad połowa (51 proc.) ankietowanych jest zadowolona z usług biura rachunkowego, ale niektórzy badani przyznają, że napotykają trudności we współpracy z nimi. Najczęściej mówią o braku przypomnień o rozliczeniach, nieterminowości i utrudnionej komunikacji z klientem (po 15 proc.).