Czego Jaś się nie nauczy, to Jan będzie musiał

Dorota Czerwińska
opublikowano: 18-12-2009, 00:00

Zdobywanie wiedzy i doświadczeń, nabywanie nowych umiejętności nie ma swego z góry określonego końca.

Zdobywanie wiedzy i doświadczeń, nabywanie nowych umiejętności nie ma swego z góry określonego końca.

"Puls Biznesu": Czy z wiekiem tracimy potencjał rozwoju?

Urszula Wegenke-Roszak, psycholog, trener kompetencji osobistych w Altkom Akademii: Umiejętność uczenia się i koncentracji jest największa do 33 roku życia. Później mogą się pojawić trudności z zapamiętywaniem i szybko zniechęcamy się do nauki. Proces ten można opóźnić ćwicząc pamięć i pobudzając głowę do myślenia.

Jak się skutecznie uczyć po trzydziestce?

Efektywność uczenia się dorosłych zależy od tego, na ile mogą wykorzystywać dotychczasowe umiejętności, nawyki i postawy. Dorośli najlepiej uczą się przez rozwiązywanie problemów i możliwość odwołania się do swoich doświadczeń, przećwiczenie i odczuwanie emocjonalne sytuacji szkoleniowej, a następnie przeniesienie tych doświadczeń na "własne podwórko". To uczenie się przez analogię. Doświadczenia szkolących się osób muszą być uznane za cenne i przydatne w przebiegu szkolenia. Wtedy rozumieją znaczenie i wartość tego, czego się uczą.

Czyli case’y, warsztaty, symulacje itd. Wykłady są niepotrzebne?

Są potrzebne jako wiedza bazowa. Nawet jeśli słuchacze zdobyli ją kiedyś na studiach, to warto ją przypomnieć, usystematyzować.

W jednej grupie uczestników szkoleń są 20-, 40-, 50-latkowie. Czy widać różnice w podejściu do nauki lub sposobie uczenia się?

Wbrew pozorom, w wieku 40+ świadomość wagi uczenia się jest większa niż w wieku 25+. Zwłaszcza, jeśli chodzi o kompetencje społeczne. Młode osoby często uważają, że ukończenie studiów i praktyk wystarczy, by odnaleźć się w środowisku zawodowym.

Często pracownicy uważają szkolenia za przykry przymus. Dlaczego?

To się wiąże z tendencją do łatwego zdobywania wiadomości. Wielu pracowników mówi: "Po co mam iść na szkolenie, jeśli mogę o tym przeczytać w Internecie, albo w podręczniku. Tyle samo się nauczę". Niestety, wiedza zdobywana w ten sposób jest bardzo powierzchowna.

Ale z drugiej strony badania pokazują, że zdajemy sobie sprawę z tego, że dzięki podnoszeniu kompetencji mamy szansę na lepszą pozycję na rynku pracy.

Szkolenia w ujęciu holistycznym zwiększają szanse na rynku pracy. Zdecydowanie przeważają potrzeby podnoszenia kwalifikacji zawodowych, które kończą się konkretnym certyfikatem czy dyplomem. Wciąż brakuje świadomości, że szkolenia osobiste są równie istotne.

A co z rozwojem kompetencji osobistych?

Tu opór jest bardzo duży. Zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców. A to ważna inwestycja. Te umiejętności przydają się nie tylko w pracy, ale też w życiu. Pracodawcy rzadko widzą sens wydawania pieniędzy na te szkolenia, a z drugiej strony chętniej zatrudniają osoby z umiejętnościami interpersonalnymi. Modne sesje assessment center mają właśnie sprawdzać tego rodzaju umiejętności — sposób podejścia do zadań, do rozwiązywania problemów, komunikację w grupie. Kompetencje osobiste są tu mocno eksponowane.

Jakie korzyści dają szkolenia z umiejętności interpersonalnych?

W czasie spowolnienia gospodarczego umiejętności nabyte na szkoleniach miękkich mogą decydować o sukcesie firmy. Kompetencje, które usprawniają współpracę z innymi są potrzebne w każdym przedsiębiorstwie. W wielu branżach praca wręcz opiera się na umiejętnościach miękkich — np. w sprzedaży. W innych są czynnikiem sprawiającym, że pracujemy skuteczniej i wydajniej. W wypadku szkoleń z kompetencji osobistych pozytywne rezultaty, choć często widoczne gołym okiem, dużo trudniej zmierzyć niż w wypadku doskonalenia kompetencji zawodowych. Szkolenia rozwijające umiejętności interpersonalne przekładają się także na atmosferę pracy. Problem polega na tym, że przy szkoleniach z kompetencji społecznych trzeba się zastanowić nad swoimi mechanizmami zachowania, wyrwać się z rutynowego myślenia i zmienić schematy działania. To duży wysiłek. Na dodatek boimy się, jak na te zmiany zareaguje otoczenie. Dlatego tego typu szkolenia powinni przechodzić pracownicy i ich przełożeni. Wszyscy ze świadomością możliwości, a czasem i konieczności zmian.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy