Czytasz dzięki

Czerwiec w kształcie V

opublikowano: 21-07-2020, 22:00

Wszystkie sektory wyraźnie odbiły po kwietniowych i majowych dołkach, choć budownictwo nieco rozczarowało.

Po bardzo pozytywnych poniedziałkowych danych o produkcji przemysłowej eksperci z niecierpliwością czekali na wtorkowe dane o sprzedaży detalicznej i produkcji budowlano-montażowej. Razem tworzą one komplet informacji o stanie polskiej gospodarki za II kwartał 2020 r. Płyną z nich przeciwstawne sygnały. Konsumpcja zaskoczyła pozytywnie, względem czerwca 2019 r. spadając jedynie o 1,3 proc. wobec rynkowego konsensu na poziomie -4 proc. Produkcja budowlano-montażowa odnotowała natomiast wynik nieco gorszy od prognoz, bo skurczyła się o 2,4 proc. r/r wobec oczekiwań rynkowych analityków na poziomie -1,8 proc.

Po poluzowaniu pandemicznych obostrzeń Polacy ruszyli na zakupy, jednak
kryzys powstrzymuje ich przed inwestycjami w nieruchomości.
Zobacz więcej

WAKACYJNY BOOM:

Po poluzowaniu pandemicznych obostrzeń Polacy ruszyli na zakupy, jednak kryzys powstrzymuje ich przed inwestycjami w nieruchomości. Fot. Bloomberg

Sprzedaż zaskakuje na plus…

W przypadku konsumpcji, identycznie jak w produkcji przemysłowej, najszybciej, bo aż o 16,1 proc. względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku, rosła sprzedaż mebli, RTV i AGD. Obok sprzedaży prasy i książek był to zresztą jedyny sektor odnotowujący wzrost dynamiki sprzedaży względem czerwca 2019 r. Pozostałe branże notowały straty, z czego największą sprzedaż paliw, bo aż o 10,9 proc. Co ciekawe, w czerwcu spadała także sprzedaż przez internet — względem maja aż o 7,5 proc. To może oznaczać, że boom e-commerce, obserwowany w szczycie pandemii, był silnie powiązany z sytuacją epidemiczną i nie przełożył się na zmianę zachowań konsumenckich. Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole, podkreśla jednak, że oddziaływanie negatywnego szoku popytowego spowodowanego pandemią koronawirusa jest już tylko mrocznym wspomnieniem: w lipcu sprzedaż detaliczna dołączy do produkcji przemysłowej i poprawi wyniki sprzed roku.

— Czerwcowe dane o sprzedaży wskazują na stopniowo wygasający negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt konsumpcyjny. Oczekujemy, że w lipcu roczna dynamika sprzedaży, wspierana przez przesunięcia w strukturze konsumpcji związane ze zwiększeniem turystyki krajowej kosztem turystyki zagranicznej oraz dalszą poprawą nastrojów konsumenckich, ukształtuje się na dodatnim poziomie — zaznacza ekspert francuskiego banku i wykładowca SGH.

…a budownictwo na minus

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W przypadku produkcji budowlano-montażowej jedynie specjalistyczne roboty budowlane zanotowały wynik lepszy niż rok wcześniej, gdy o koronawirusie jeszcze nie słyszano. Wzrost ten był jednak symboliczny i wyniósł jedynie 0,2 proc. Pozostałe dwa sektory: budowa budynków i budownictwo infrastrukturalne, kontynuują spadki o, odpowiednio, 5,7 proc. oraz 1,2 proc. Względem maja sektor wyraźnie jednak odbił — o 12,5 proc. Sektory, w które pandemia koronawirusa uderzyła szybko i mocno, czyli produkcja przemysłowa i sprzedaż detaliczna, nadrabiają zaległości szybciej od oczekiwań. Inaczej jest z budownictwem.

— Wygląda na to, że sektor, który na wczesnym etapie pandemii okazał się zaskakująco odporny na zaburzenia, teraz w coraz większym stopniu zaczyna odczuwać kłopoty. Hamowanie produkcji budowlanej może być kontynuowane w najbliższych miesiącach za sprawą słabnących inwestycji oraz coraz trudniejszej sytuacji finansowej samorządów, która może się przełożyć na ich decyzje o ograniczaniu wydatków na infrastrukturę i remonty — uważa Piotr Bielski, dyrektor departamentu analiz ekonomicznych Santander Banku.

Czy NBP ma rację

Według projekcji polskiego banku centralnego z minionego tygodnia PKB w II kwartale miałoby spaść aż o 10,6 proc. w ujęciu rocznym. Wielu ekspertów uważa ten szacunek za przesadzony — PKO BP prognozuje wynik polskiej gospodarki w okresie kwiecień-czerwiec na około -8 proc., natomiast Bank Millennium zakłada spadek o około 9 proc. Jak jednak podkreśla Rafał Benecki, główny ekonomista ING Banku Śląskiego, comiesięczne dane o sprzedaży detalicznej nie ujmują połowy konsumpcji.

— Dane o sprzedaży detalicznej praktycznie nie pokrywają usług rynkowych [hotele, restauracje, transport itd. — red.], które stanowią drugą połowę konsumpcji. To słabość tego komponentu najprawdopodobniej odpowiada za pesymistyczną ścieżkę PKB na ten rok w projekcji NBP — uważa analityk banku, uzasadniając w ten sposób swoją ostrożność co do szacunku spadku PKB w II kwartale na poziomie między -9 a -10 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane