Czterech inwestorów stara się o Polonusa

opublikowano: 08-08-2013, 00:00

Skarb państwa drugi raz próbuje sprzedać warszawski PKS. W tle są roszenia byłych właścicieli nieruchomości.

Cztery podmioty odpowiedziały na zaproszenie Ministerstwa Skarbu Państwa (MSP) w sprawie sprzedaży 85 proc. Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Polonus w Warszawie. Trzy z nich to firmy związane z transportem autobusowym (Raf Trans, Polska Komunikacja Samochodowa, Mobilis), czwartym kandydatem jest deweloper Ghelamco.

Zobacz więcej

Każdy z inwestorów zainteresowanych przejęciem warszawskiego Polonusa chce zmieść z powierzchni ziemi obecny dworzec autobusowy przewoźnika. [FOT. TR]

Zobacz także

Warszawski Raf Trans specjalizuje się w przewozach luksusowymi autokarami. Podczas EURO 2012 woził VIP-ów i drużyny piłkarskie. Jego autokary jeżdżą w barwach piłkarskiej reprezentacji Polski i Legii Warszawa. Polska Komunikacja Samochodowa to jedna ze spółek związanych z Mariuszem Koprem, byłym właścicielem wydawnictwa Nowa Era, który chce odbudować ogólnopolskiego przewoźnika autobusowego pod szyldem PKS. Kupił już PKS-y w Olsztynie, Siedlcach i Kielcach. Podobny plan realizuje izraelski Mobilis. Skupił on już 10 PKS-ów. Ostatnim kandydatem jest belgijski deweloper Ghelamco.

Interesują go niewątpliwie same nieruchomości Polonusa, czyli dworzec autobusowy i zajezdnia zlokalizowane przy stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Nieruchomości są też ważnym elementem planów Polskiej Komunikacji Samochodowej i Raf Transu. Jedna z firm grupy Mariusza Kopra postanowiła nawet zamknąć PKS Kielce, po tym jak nie porozumiała się z samorządem w kwestii zagospodarowania tamtejszego dworca autobusowego, do którego chciała dobudować centrum handlowe. Natomiast Raf Trans próbował poprzednio przejąć Polonusa wspólnie z deweloperskim Balmoral Properties 4 ED.

— Chcemy tam postawić piękny dworzec główny dla wszystkich przewoźników obsługujących Warszawę — mówi Rafał Jańczuk, prezes Raf Transu.

Na początku grudnia 2012 r. MSP wycofało się z poprzedniej próby sprzedaży Polonusa, motywując to zbyt niskimi cenami oferowanymi przez zainteresowanych spółką. Te zaś mogły wynikać z analiz nieruchomości Polonusa — położonych atrakcyjnie, ale mających poważne wady prawne.

— Spadkobiercy byłych właścicieli wystąpili z roszczeniem zwrotu nieruchomości — informuje Wojciech Gepner z deweloperskiego Echo Investment, które złożyło ofertę na zakup Polonusa w poprzednim postępowaniu.

— Jest to spory problem, ale myślę, że w toku negocjacji jesteśmy się w stanie porozumieć z byłymi właścicielami — zaznacza Rafał Jańczuk. Ostatnie dostępne dane finansowe Polonusa dotyczą 2011 r. Firma osiągnęła wtedy 56,4 mln zł przychodów i 3,2 mln zł zysku netto. Wynik EBITDA wyniósł 7,4 mln zł. Warszawski PKS obsługuje blisko 40 linii, ma 157 autobusów i zatrudnia około 270 kierowców.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu