Dane osobowe pod specjalną ochroną

Rozmawiał: Mirosław Konkel
14-05-2015, 00:00

TRZY PYTANIA DO ANNY BUCZYŃSKIEJ, DYREKTORA OPERACYJNEGO DATA PROTECTION ADVISORY GROUP

Czy nie jesteśmy przeczuleni na punkcie ochrony swoich danych osobowych?

Dane osobowe są własnością i dobrem osobistym osoby, której dotyczą. Wyobraźmy sobie, że z pełnym zaufaniem pozostawiamy do dyspozycji sąsiadowi nasz samochód. A ten bez naszej zgody i wiedzy pozwala jeździć autem wszystkim chętnym, czerpiąc z tego korzyści finansowe. Jako właściciele domagamy się natychmiastowego zwrotu pojazdu i informacji, kto go wbrew nam użytkował i czy wóz nie został wykorzystany w sposób niezgodny z prawem, narażając nas na niedogodności, a nawet niebezpieczeństwo. Analogicznie: aby chronić nasze dane osobowe, ustawodawca wprowadził przepisy prawa, które mają zapobiegać przetwarzaniu, udostępnianiu, powierzaniu danych bez zgody ich właściciela. Problem w tym, iż pomimo obowiązywania trzech ustaw: o ochronie danych osobowych, o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego, wiele firm ciągle nie zna i tym samym nie wykonuje przepisów prawa.

Co grozi firmom za nieprzestrzeganie zaostrzonych ostatnio przepisów w tej dziedzinie?

Przedsiębiorstwo ma obowiązek uzyskania wcześniejszej zgody abonenta lub użytkownika końcowego na kierowanie do niego informacji w celach marketingowych.

W przypadku niewypełnienia tego zobowiązania ustawodawca przewidział w Prawie telekomunikacyjnym karę finansową — do 3 proc. przychodów uzyskanych przez firmę w roku poprzednim. Uważam jednak, że bardziej znaczące dla firm mogą być straty związane z reputacją, wiarygodnością. W dobie dominacji technologii i narzędzi IT oraz coraz szybszego docierania do potencjalnych klientów żadne przedsiębiorstwo nie może pozwolić sobie nawet na chwilowe zaprzestanie przetwarzania danych osobowych, nie wspominając już o utracie zaufania klientów i kontrahentów w następstwie nieprzestrzegania przepisów prawa w tym zakresie.

Zaplecze prawne nie jest zwykle mocną stroną mniejszych firm. Co mogą zrobić, aby nie stracić zaufania rynku?

Rzeczywiście, nie wszystkie firmy są w stanie o własnych siłach dostosować wewnętrzne procedury do wymogów prawa. Dlatego coraz częściej z pełną świadomością wspomagają się współpracą z profesjonalnymi doradcami. Sięgają po pełny lub częściowy outsourcing zarządzania danymi osobowymi od momentu, kiedy klient pozostawia dane w biurze, miejscu sprzedaży lub za pośrednictwem formularzy internetowych, do chwili usunięcia ich z bazy. Warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie i nie czekać, aż klient bądź kontrahent będzie z własnej inicjatywy domagał się podjęcia przez firmę działań w celu zabezpieczenia swoich danych. Bądźmy profesjonalistami i prawidłowo komunikujmy się z rynkiem. Usługi zarządzania danymi osobowymi skierowane są do każdej firmy, która buduje relacje B2B lub B2C, niezależnie od profilu działalności, formy prawnej, segmentu rynku. Potencjalnym odbiorcą może być więc gabinet stomatologiczny, deweloper, pośrednik w obrocie nieruchomościami, firma szkoleniowa, a także instytucja oferująca usługi medyczne czy badania kliniczne. Ale nawet policja czy straż miejska na tym skorzysta. Cel jest jeden: profesjonalnie chronić i przetwarzać dane osobowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiał: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Dane osobowe pod specjalną ochroną