Konsorcjum Mirage 2000 zaproponowało w ramach offsetu współpracę przy ulepszeniu ponad 5,5 tys. km polskich dróg oraz przygotowaniu projektów ubiegających się o dofinansowanie z Unii Europejskiej - powiedział w czwartek na konferencji prasowej Yves Robins, wiceprezes ds. kontaktów międzynarodowych Dassault Aviation, producenta Mirage 2000.
Generalnym wykonawcą projektu ma być firma Thales, wchodząca w skład francuskiego konsorcjum, wspomagana przez firmę BCEOM, działającą w sektorze inżynierii drogowej.
- Prace moglibyśmy zacząć w 2003-2004 roku w zależności od tego, kiedy podpiszemy kontrakt, a ogólnie projekt będzie obejmował okres 5-6 lat, a zatem skończyłby się przed 2010 rokiem - powiedział Xavier Bourquard, wiceprezes Thales International Offset.
Druga z przedstawionych ofert konsorcjum dotyczy pomocy we właściwym przygotowaniu projektów ubiegających się o dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach przedakcesyjnych funduszy ISPA obejmujących sektory transportu i środowiska oraz funduszy strukturalnych, na jakie możemy liczyć po wejściu do UE.
- Chodzi o uniknięcie w przyszłości utraty przeznaczonych dla Polski funduszy w wyniku niekompletnej lub wadliwej dokumentacji dostarczonej do Brukseli - powiedział Yves Robins.
Cała francuska oferta offsetowa złożona w pakiecie w przetargu na 48 samolotów dla polskiego wojska zawiera 66 projektów dla offsetu bezpośredniego, co stanowi 65 proc. całości wartości offsetu, oraz 17 projektów dla offsetu pośredniego, czyli pozostałych 35 proc. wartości offsetu. Według szacunków francuskich w efekcie offsetu mogłoby powstać 20 tys. miejsc pracy. Francuzi nie podali całej wartości proponowanego offsetu.
ONO, PAP