Dassault ma ofertę offsetową dla Melexa

Katarzyna Jaźwińska
29-11-2002, 00:00

Dassault Aviation, dostawca samolotu Mirage dla armii, powoli zaczyna ujawniać szczegóły swojej oferty. Offsetową pomoc mają otrzymać Melex oraz polskie huty. Jednak najmocniejszą stroną Francuzów ma być finansowanie zakupu samolotów.

Francuski koncern Dassault Aviation, potencjalny dostawca dla Polski samolotu wielozadaniowego, coraz śmielej odkrywa karty. Firma ujawnia kolejne elementy swojej oferty offsetowej.

Francuzi mają propozycję dla Melexa, polskiego producenta wózków golfowych.

— Snecma i ABM Amro porozumiały się i zamierzają zapewnić rynek zbytu we Francji dla elektrycznych samochodów golfowych produkowanych przez Melex. Wartość oferty szacujemy na co najmniej 40 mln EUR (160 mln zł) — mówi Yves Robins, wiceprezes ds. międzynarodowych Dassault Aviation.

Snecma jest jednym z kooperantów francuskiego koncernu samolotowego, wspierającym produkcję Mirage’a. Firma działa w Polsce od dwunastu lat, odkąd LOT zaopatruje samoloty B 737 w silniki CFM 56.

Yves Robins podkreśla również, że koncern ma propozycję wsparcia dla polskiego hutnictwa, wartą 150 mln EUR (600 mln zł). Warto przypomnieć, że stalową ofertę ma także amerykański Lockheed Martin, który we współpracy z US Steel chciałby zainwestować w Polsce 300 mln USD (1,2 mld zł). Problem jednak w tym, że Jacek Piechota, minister gospodarki, sprzeciwia się wliczaniu w offset propozycji dla tych sektorów, w których pojawili się inni inwestorzy. Wiadomo zaś, że w przetargu prywatyzacyjnym Polskich Hut Stali zamierzają wziąć udział m.in. US Steel i europejski Arcelor, do którego należy także francuski Usinor. Yves Robins nie obawia się jednak odrzucenia stalowej oferty offsetowej Mirage’a. Podkreśla bowiem, że Dassault nie włącza się do propozycji oferty prywatyzacyjnej francuskiego koncernu stalowego.

— Co by się stało, gdyby w prywatyzacji hutnictwa wygrał inny koncern niż ten, z którym współpracowałby dostawca samolotu? Trudno w takiej sytuacji byłoby wywiązać się z offsetowego zobowiązania — mówi Yves Robins.

Dodaje, że Francuzi zamierzają wesprzeć polskie huty m.in. dostarczeniem nowoczesnych technologii.

Na wygraną w przetargu samolotowym Francuzi stawiają jednak nie dzięki samym propozycjom offsetowym. Za swój najmocniejszy punkt uznają propozycję finansowania zakupów. Dassault proponuje mniej więcej 3,5 mld EUR (14 mld zł) kredytu oprocentowanego na poziomie nie wyższym niż 3,4 proc.

— Proponujemy ośmioletni okres karencji spłaty, a po jego upływie zwrot kredytu do 2018 roku. Dajemy polskiemu rządowi najkorzystniejsze warunki. Warto bowiem podkreślić, że za kilka lat Polska wejdzie do Unii Europejskiej i co oczywiste do strefy euro. W tej walucie proponujemy kredyt, dzięki czemu Polska uniknie kosztów związanych z ryzykiem kursowym — podkreśla Yves Robins.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dassault ma ofertę offsetową dla Melexa