Delegowanie pod kontrolą

opublikowano: 19-06-2016, 22:00

Pracodawcy z UE kierujący pracowników do pracy w Polsce muszą im zapewnić warunki nie gorsze niż określone w Kodeksie pracy.

Weszły już w życie nowe przepisy dotyczące delegowania do pracy na terenie Polski osób z innych krajów Unii Europejskiej (UE). Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) będzie badać, czy warunki wykonywania pracy odpowiadają wspólnotowym zasadom delegowania, jednolitym dla wszystkich państw Unii, zgodnie z nowymi wymaganiami odpowiednich dyrektyw.

Inspekcja ma m.in. badać, czy przedsiębiorstwo prowadzi znaczącą działalność w państwie swojej siedziby oraz czy delegowanie pracownika ma charakter tymczasowy. Pod uwagę będą brane np.: lokalizacja pomieszczeń biurowych, państwo, gdzie opłacane są podatki i składki ubezpieczeniowe, miejsce zatrudnienia personelu administracyjnego, liczba wykonanych umów lub wielkość obrotu uzyskanego w państwie członkowskim, z uwzględnieniem szczególnej sytuacji nowo powstałych firm i sektora małych i średnich przedsiębiorstw. PIP sprawdzi też warunki zatrudnienia pracowników skierowanych do pracy na terytorium Polski. Nie mogą być one mniej korzystne niż te, które określa Kodeks pracy.

Dotyczy to zwłaszcza wymiaru czasu pracy, urlopów czy minimalnego wynagrodzenia. Takie same zasady odnoszą się do osób delegowanych z Polski do innych krajów UE. — Według nowych przepisów pracodawcy będą zmuszeni do obowiązkowego przechowywania dokumentacji dotyczącej delegowania oraz ustanowienia osoby przeznaczonej do kontaktu z organami państwa przyjmującego, a także składania oświadczenia umożliwiającego przeprowadzenie kontroli — mówi dr Karol Raźniewski, dyrektor w Zespole People Advisory Services w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Jak podają eksperci EY, pracowników delegują m.in. firmy farmaceutyczne, finansowe, budowlane czy doradcze. Cele są różne — od udziału w konkretnych projektach, czyli zasilenie danego zespołu w osoby o pożądanej wiedzy i kompetencjach, poprzez cele rozwojowe, tj. podniesienie kwalifikacji pracowników, przygotowanie do nowej roli po powrocie pracownika z oddelegowania. Ponadto nauka standardów globalnych w firmie, szkolenia, przekazywanie wiedzy od pracowników z jednego kraju do drugiego. Celem jest też rozwój danego biznesu za granicą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu