Dell EMC chce zostać liderem

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2017-02-08 22:00

Adam Wojtkowski, nowy szef Dell EMC, chce, by firma rosła o kilka procent rocznie. Na słabym rynku to prawdziwy wyczyn.

Zmiana warty w polskim Dellu. Na czele producenta komputerów stanął Adam Wojtkowski. Zastąpił Wojciecha Głownię, który kierował firmą od 2013 r. Jest to efekt gigantycznego przejęcia na rynku IT, które zostało sfinalizowane pod koniec ubiegłego roku. Dell za 67 mld USD przejął EMC. Polskie oddziały obu informatycznych koncernów połączyły się, tworząc jednego z największych graczy na rodzimym rynku.

SZANSA W USŁUGACH: Rynek sprzętu IT przeżywa kryzys. Dlatego Adam Wojtkowski, nowy szef Dell EMC Polska, chce rozszerzyć działalność o usługi informatyczne. Na jego celowniku są m.in. cyberbezpieczeństwo i chmura.
Grzegorz Kawecki

— Jeśli spojrzymy na branżowe raporty, to w 2015 r. Dell i EMC miały w Polsce łącznie ponad 1,6 mld zł przychodów. To więcejniż polski Microsoft czy IBM — mówi Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Dell EMC Polska. Według niego firma, która powstała w efekcie połączenia się polskiego Della i EMC, ma bardzo dobrą pozycję startową. Wkład Della to drugie miejsce na podium na rynku komputerów, z ok. 20 proc. udziałów rynkowych. Szczególnie mocno dominuje w segmencie rozwiązań dla przedsiębiorstw. Natomiast EMC to lider polskiego rynku serwerów i macierzy. Z jego rozwiązań korzysta większość centrów danych nad Wisłą.

— Naszym celem jest zdobycie pozycji lidera na każdym rynku, na którym działamy. W Polsce chcemy rosnąć o kilka procent rocznie — zapowiada Adam Wojtkowski. Choć jednocyfrowy wzrost może nie robić wielkiego wrażenia, to trzeba pamiętać, że ryneksprzętu IT jest w odwrocie. Sprzedaż komputerów nad Wisłą spadła w ubiegłym roku o ponad 20 proc., a popyt na serwery czy macierze stoi w miejscu. Podobnie jest na całym świecie. To właśnie próba poradzenia sobie z tą sytuacją była główną przyczyną fuzji Della i EMC. Ta ostatnia firma zajmuje się nie tylko produkcją serwerów czy macierzy, ale także usługami IT w takich obszarach jak chmura czy cyberbezpieczeństwo. Adam Wojtkowski chce rozwijać ten biznes także w Polsce. Pod jego kierownictwem Dell EMC Polska planuje zwiększyć zatrudnienie w części odpowiadającej za usługi IT. Obecnie firma zatrudnia w Polsce ponad 300 pracowników. Dodatkowo ponad tysiąc osób jest zatrudnionych w łódzkiej fabryce Dell EMC, w której produkowane są komputery.

Zamiar wprowadzenia na rynek kompleksowej oferty powoduje, że Dell EMC Polska przygotowuje się do zmian w dystrybucji swoich produktów. Obecnie ok. 60 proc. przychodów generuje sieć partnerska lub sprzedaż bezpośrednio do klientów, a resztę współpraca z dużymi dystrybutorami (głównie giełdowymi AB i ABC Datą). Nowy szef polskiego Dell EMC widzi miejsce także dla małych dystrybutorów, którzy łączą sprzedaż sprzętu z dodatkowymi usługami. Nowy szef Dell EMC Polska liczy także na ożywienie w sektorze publicznym, w którym od kilku kwartałów spada liczba zamówień dla firm IT. Szczególnie dotyczy to biznesu starego EMC Polska, który został mocniej od „starego” Della dotknięty przez zapaść na rynku publicznym.