Deutsche Bahn uruchamia morskie połączenie z Rosją

(Tadeusz Stasiuk)
22-11-2006, 15:36

Niemiecka kolej Deutsche Bahn (DB) uruchomi 5 grudnia bezpośrednie połączenie kolejowo-promowe przez Morze Bałtyckie do rosyjskiego Bałtijska w obwodzie kaliningradzkim.

Niemiecka kolej Deutsche Bahn (DB) uruchomi 5 grudnia bezpośrednie połączenie kolejowo-promowe przez Morze Bałtyckie do rosyjskiego Bałtijska w obwodzie kaliningradzkim.

Rzecznik spółki DB Logistics Gelfo Kroeger potwierdził we wtorek w rozmowie z PAP informacje podane przez niemiecki dziennik "Berliner Morgenpost". Spółka Railion Deutschland AG i rosyjska kolej RZD podpisały w połowie listopada umowę w tej sprawie.

"Początkowo prom z portu Sassnitz-Mukran na Rugii do Bałtijska będzie kursował raz w tygodniu, zabierając na raz 80 wagonów" - poinformował rzecznik.

"Uważamy, że istnieje zapotrzebowanie na takie bezpośrednie połączenie. Jeżeli nasze przypuszczenia potwierdzą się, liczba promów zwiększy się. Decyzje zapadną w roku 2007" - wyjaśnił. Kroeger dodał, że jego firma rozważa możliwość przedłużenia trasy aż do Ust-Ługi - portu pod Petersburgiem, jednak nie nastąpi to przed latem.

Rzecznik zaznaczył, że strona rosyjska jest bardzo zainteresowana połączeniem omijającym inne kraje.

Podkreślił, że projekt bezpośredniej linii do Rosji nie oznacza wycofania się z tranzytu przez Polskę i Białoruś, lecz jest "poszerzeniem oferty". "Działamy w interesie naszych klientów" - podkreślił.

Tranzyt drogą lądową trwa - jego zdaniem - zdecydowanie za długo. Na pokonanie trasy z Berlina do Moskwy pociąg towarowy potrzebuje sześciu dni, chociaż tę trasę można przejechać w trzy dni, co udowodniliśmy - mówił Kroeger. Tymczasem prom płynie z Niemiec do Bałtijska 36 godzin. Biurokratyczne przeszkody na granicach i niesprawna odprawa celna uniemożliwiają skrócenie czasu przejazdu - zaznaczył rzecznik. "Musimy usiąść przy stole i rozmawiać, jak ograniczyć przeszkody" - dodał.

Port Sassnitz-Mukran nadaje się idealnie do obsługi połączeń z Rosją ze względu na swe przystosowanie do wagonów o szerokiej osi. Z portu na Rugii odprawianych jest rocznie 70 tysięcy wagonów, większość z nich do krajów skandynawskich. Dwa promy tygodniowo kursują do litewskiej Kłajpedy.

Kroeger zdecydowanie zaprzeczył sugestiom, że niemiecko-rosyjski projekt ma podłoże polityczne. "To nie jest też żadne ostrzeżenie pod adresem PKP" - zapewnił. Dodał jednak, że jeśli Polska chce uniknąć strat na skutek zmniejszenia tranzytu z Niemiec, musi skrócić czas przejazdu.

Zdaniem "Berliner Morgenpost", nowe połączenie jest zgodne z "polityczną kalkulacją" w Berlinie i Moskwie. "Celem jest opłynięcie Polski i Litwy. Stosunki polityczne stały się wyraźnie chłodniejsze, stosunki między koncernami i urzędami kolejowymi obu krajów już dawno sięgnęły dna" - czytamy.

Strona litewska spokojnie przyjęła informację o nowej niemiecko- rosyjskiej linii kolejowo-promowej. Jak poinformowano w środę PAP w MSZ Litwy, "jest to dwustronny projekt, byliśmy o tym informowani, przyjmujemy to spokojnie".

"Berliner Morgenpost" podaje, że w budowę nowych urządzeń portowych w Bałtijsku Rosjanie zainwestowali 1,5 mld rubli. Rosyjskie koleje RZD wydadzą z kolei 5 mld rubli na modernizację trasy. Zdaniem gazety, Rosjanie mają wielkie plany. Wkrótce do obsługi niemiecko-rosyjskiej linii ma być skierowany drugi prom. Planowana jest rozbudowa floty do siedmiu jednostek.

DB Logistics jest firmą odpowiedzialną za transport towarowy Deutsche Bahn. Zatrudnia 75 tysięcy pracowników i ma 1500 filii w 150 krajach. Obroty spółki sięgają 15 mld euro.

Jacek Lepiarz

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Deutsche Bahn uruchamia morskie połączenie z Rosją