Deweloperzy nie zachwycą promocjami

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2023-11-20 20:00

W tym roku sprzedaż idzie wyśmienicie, ale nie jest to jedyny powód, dla którego świątecznych rabatów spółki szykują niewiele.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile najwięksi deweloperzy poprawili sprzedaż w trzech kwartałach 2023 r.
  • czego spodziewają się w IV kw.
  • dlaczego nie planują w tym roku promocji świątecznych
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

2023 r. będzie prawdopodobnie rekordowy dla deweloperów mieszkaniowych. Świadczą o tym dane sprzedażowe spółek za trzy kwartały — Ronson Development np. poprawił wynik r/r aż o 169 proc., Lokum Deweloper o 104 proc., Develia o 68 proc., Grupa Dom Development o 29 proc., Robyg o 37 proc., a Atal o 3 proc.

— W III kw. nasza sprzedaż wyraźnie przekroczyła tysiąc lokali, powracając do poziomów notowanych ostatnio w rekordowym 2021 r. Największy wzrost w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku zanotowaliśmy w Krakowie, gdzie sprzedaliśmy ponad dwukrotnie więcej mieszkań niż rok wcześniej, oraz we Wrocławiu, gdzie zwyżka przekroczyła 90 proc. Bardzo dobrze radzi sobie również należąca do naszej grupy, a działająca w Trójmieście spółka Euro Styl, która zwiększyła sprzedaż o blisko 40 proc. Ustabilizowała się sprzedaż na największym dla nas rynku warszawskim, co wynika ze znacznego wyprzedania naszej oferty — mówi Jarosław Szanajca, prezes Domu Development.

Ruch będzie jeszcze większy

Wszystko wskazuje na to, że koniec roku będzie dla spółek jeszcze gorętszy.

— Zakładamy, że przyniesie szczyt sprzedaży. Po pierwsze, spodziewamy się wzmożonej aktywności osób kupujących nieruchomości w celach inwestycyjnych i poszukujących opcji na optymalizację podatkową. Po drugie, oferta mieszkań pod Bezpieczny kredyt 2 proc. mocno się kurczy, klienci obawiają się wcześniejszego zakończenia programu, dlatego przyspieszają decyzje o zakupie. Czeka nas więc jeszcze kilka intensywnych tygodni, jeśli chodzi o sprzedaż — mówi Małgorzata Ostrowska, dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w JW Construction.

Bardzo dobrego zakończenia roku spodziewa się także Boaz Haim, prezes spółki Ronson Development.

— 2023 r. jest dla branży nieruchomości czasem absolutnego odbicia po bardzo trudnym 2022 r. Dostaliśmy impuls do rozwoju i śmiało realizujemy przyszłe plany inwestycyjne, a patrząc na nasze wyniki sprzedażowe, mamy nadzieję na rekordowy w historii spółki bilans za ostatnie 12 miesięcy — mówi Boaz Haim.

Dużego wzrostu spodziewa się także Zbigniew Juroszek, prezes Atalu.

— Ostatni kwartał 2023 r. powinien być bardzo dobry pod względem sprzedaży. Liczba podpisanych umów w październiku jest porównywalna z najlepszymi miesiącami w historii firmy. Liczymy, że po listopadzie oraz grudniu jeszcze poprawimy wynik sprzedażowy — mówi Zbigniew Juroszek.

Nie ma czego przeceniać

Wyjątkowo dobra sprzedaż spowodowała, że w branży zaczęto się zastanawiać, czy w tym roku spółki zaoferują nabywcom świąteczne rabaty.

— Przeprowadziliśmy ankietę na grupie kilkudziesięciu firm deweloperskich, w której zapytaliśmy wprost o to, czy planują promocje w tym roku związane z okresem świąteczno-noworocznym. Większość odpowiedzi wskazywało na brak takich planów — mówi Jarosław Jędrzyński, ekspert serwisu RynekPierwotny.pl.

Obecnie w bazie portalu, w zakładce Promocje, można znaleźć około 100 ofert bonusowych, ale ani jednej świątecznej.

— Jest to wynik świadczący o rekordowo słabej determinacji deweloperów w rywalizowaniu na promocje w końcówce tego roku. Przyczyną nie jest jednak wykonanie planów sprzedażowych, lecz bardziej wyprzedanie oferty mieszkań deweloperskich. Z końcem roku brakuje atrakcyjnych ofert, czego oczywistym sprawcą jest program Bezpieczny kredyt 2 proc. Mimo wszystko prawdopodobnie pojawią się jakieś promocje świąteczne, ale trudno oczekiwać, by były liczne i dotyczyły najbardziej poszukiwanych lokali — mówi Jarosław Jędrzyński.

W podobnym tonie wypowiada się Eyal Keltsh, prezes Robyga.

— Systematycznie prowadzimy okazjonalne akcje promocyjne dla klientów w większości naszych inwestycji, także w okresie świątecznym będziemy mieli ciekawe oferty. Tak jak wszyscy deweloperzy mieszkaniowi mamy jednak mniejszą podaż z powodu powolnych procedur administracyjnych. To zmniejsza możliwość zaoferowania klientom promocji — mówi Eyal Keltsh.