Deweloperzy w smart city

Coraz więcej projektów wpisuje się w ideę inteligentnych miast. Jednym z najważniejszych aspektów jest komunikacja

Dbałość o tkankę miejską to stosunkowo nowy trend wśród polskich deweloperów. Zaczyna jednak przybierać na sile, a pierwsze efekty są już widoczne: kolejne ogłaszane i realizowane projekty coraz częściej są otwarte na miasto i jego potrzeby. Jednocześnie harmonijnie komponują się z całym otoczeniem.

— Czasy, kiedy o budynku myślało się tylko w kategoriach jednostki, a nie w szerszym kontekście miasta, powoli odchodzą w niepamięć. To zasługa rosnącej świadomości Polaków, którzy coraz większą wagę przywiązują do jakości przestrzeni, w której żyją i pracują. Deweloperzy to dostrzegają i starają się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom — mówi Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i ds. rozwoju Ghelamco Poland.

Dla przykładu: Plac Europejski przy Warsaw Spire był krokiem milowym w kontekście tworzenia jakości przestrzeni i tkanki miejskiej. Śladami inwestora projektu, czyli Ghelamco, zaczęły podążać inne firmy.

Miasto bez korków

Smart city to pojęcie, które dotyka wielu sfer funkcjonowania miasta: zarządzania, infrastruktury, komunikacji, budynków i wreszcie samych mieszkańców. O rozwiązaniach smart mówi się zresztą od lat. Z drugiej strony, w polskich miastach ta koncepcja ciągle z trudem jest przekuwana w rzeczywiste działania. Np. w pierwszej setce raportu IESE Cities in Motion Index 2017 znalazły się jedynie Warszawa (54. miejsce) i Wrocław (95.). Choć główny ciężar przedsięwzięć zmierzających ku smart city spoczywa na barkach samorządowców, firmy prywatne, a zwłaszcza deweloperskie, mają również istotną rolę do odegrania, gdyż to właśnie one w dużej mierze kształtują oblicze miast.

— Nie chodzi tu tylko o architekturę, ale przede wszystkim o funkcjonalność i miastotwórczość — jak dana inwestycja wpływa na otoczenie, czy staje się wartościowa dla miasta i jego mieszkańców — zauważa Jarosław Zagórski.

Tak jest w przypadku warszawskiego biurowca Warsaw Trade Tower (WTT), w którym główną osią podejmowanych inicjatyw jest tzw. employee well-being. Już od dwóch lat działa tu m.in. darmowy car-sharing, dzięki któremu użytkownicy biur mogą wypożyczać samochody elektryczne BMW i3.

— Rozwiązanie to umożliwia pracownikom przyjeżdżanie do pracy komunikacją miejską, a w razie potrzeby skorzystanie z przyjaznego środowisku środka transportu. Jest to również oszczędność dla najemców, którzy nie muszą inwestować we własną flotę czy przejazdy taksówkami. Usługa car sharingu w WTT jest całkowicie bezpłatna, a koszty ubezpieczenia, ładowania energią elektryczną i przeglądów samochodów pokrywa właściciel wieżowca. Rozwiązanie to wpisuje się w ideę smart city, nie tylko zmniejszając korki, ale również jako element transportu współdzielonego, wspierając dostępną w mieście komunikację publiczną — tłumaczy Izabela Kapil z firmy HEITMAN.

Za pomocą smartfonu

Przede wszystkim więc rośnie znaczenie wpisywania inwestycji w istniejący układ komunikacyjny miasta. Efektem takiego myślenia jest odwrócenie się od Służewca w stronę znakomicie skomunikowanej Woli.

— Deweloperzy coraz częściej starają się, aby ich projekty były komplementarne. Monofunkcyjność się nie sprawdziła, inteligentne miasta muszą mieć zróżnicowane pod względem funkcji dzielnice, gdzie wszystko jest na miejscu, bez konieczności używania samochodu. Popularność zyskują inteligentne budynki, które są już nie tylko eko, ale również naszpikowane nowoczesnymi technologiami sterowanymi za pomocą smartfonu — twierdzi Jarosław Zagórski.

Jedną z firm, która od lat realizuje strategię związaną z pozytywnym wpływem inwestycji na tkankę miejską, jest Skanska.

— Przed rozpoczęciem inwestycji staramy się dotrzeć do obecnych oraz przyszłych użytkowników części miasta, którą zmieniamy. Organizujemy konsultacje z mieszkańcami okolicy czy też warsztaty. To cenny wsad przy dalszych pracach projektowych. Przykładem sprzed kilku już lat jest Superścieżka przy budynku biurowym Axis w Krakowie. W prace nad tym projektem udało się zaangażować mieszkańców, władze miasta, organizacje pozarządowe, architektów i deweloperów — mówi Adam Targowski, menedżer ds. zrównoważonego rozwoju w spółce biurowej Skanskiej.

Nowoczesne technologie

Dziś, jak przekonują przedstawiciele Skanskiej, można już tworzyć przestrzenie coraz bardziej przypominające scenerie z filmów science fiction, a zarazem elastycznie dopasowujące się do różnorodnych potrzeb mieszkańców miast. Np. biurowiec Spark, powstający na stołecznej Woli, ma system operacyjny Connected by Skanska, który elastycznie odpowiada na zmieniające się potrzeby użytkowników nowych generacji i zapobiega tworzeniu tzw. silosów w zarządzaniu budynkiem. Jedną z funkcjonalności systemu jest działający już acivity based parking, który rozpoznaje tablice rejestracyjne i przydziela miejsca parkingowe w optymalny sposób.

— W przyszłości system ten może znaleźć zastosowanie nie tylko w biurowcach, ale też na osiedlach i w miejskich strefach parkowania. Pozwala m.in. na wygodne zarządzanie dostępem w budynku, rezerwacją sal, oświetleniem i wentylacyją — tłumaczy Renata Nowakowska, menadżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanskiej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jarosław Zagórski podkreśla, że ważnym aspektem smart city jest mądrze zaplanowana i rozwinięta komunikacja. Inteligentne miasto to takie, w którym możemy dotrzeć wszędzie zróżnicowanymi środkami transportu, zwłaszcza komunikacją miejską i rowerem.

— Miało to ogromne znaczenie w przypadku naszego projektu The Warsaw HUB. Ten nowoczesny kompleks wieżowców jako jeden z pierwszych w Warszawie będzie miał bezpośrednie połączenie ze stacją metra. Wyposażymy go w duży parking rowerowy z własnym wjazdem, rampami i szatniami. The Warsaw HUB stanie się również nowoczesnym centrum biznesowym, otwartym na miasto i jego mieszkańców — m.in. z punktami handlowymi i usługowymi, studiem fitness, restauracjami, hotelami i przestrzeniami coworkingowymi — wyjaśnia Jarosław Zagórski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Deweloperzy w smart city