Diament trzeba oszlifować

  • Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 31-03-2014, 00:00

Talent do projektowania to połowa sukcesu, druga połowa to wykształcenie, które pomoże odpowiednio ukierunkować umiejętności.

Anna Oleksy-Gołba ukończyła Szkołę Wnętrz i Przestrzeni na KSA (Krakowskie Szkoły Artystyczne) w 2010 r. Tuż przed otrzymaniem dyplomu otworzyła własną pracownię projektową mo design.

— Szkoła Wnętrz i Przestrzeni świetnie przygotowuje do samodzielnej pracy projektanta. Szczególnie przydatna jest nauka programów graficznych, w tym do wizualizacji 3D. Niewątpliwą zaletą jest obcowanie na co dzień z wykładowcami, którzy jednocześnie są czynnymi architektami. Ten kontakt nie urywa się nawet po ukończenia szkoły — mówi Anna Oleksy-Gołba.

Nauka w Szkole Wnętrz i Przestrzeni trwa dwa lata i odbywa się w trybie dziennym i zaocznym. Absolwenci otrzymują dyplom z tytułem „Projektant i dekorator wnętrz”, który uwzględnia wymagania Unii Europejskiej. Wiele osób, mimo że ma już dyplom wyższej uczelni i pracuje, idzie na studia podyplomowe lub rozpoczyna drugi kierunek, aby zdobyć dodatkową wiedzę o projektowaniu, poszerzyć horyzonty, a także wymienić się doświadczeniem z osobami z innych branż. Z opinii absolwentów studiów podyplomowych w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego (IWP) wynika, że wszystko to można znaleźć na kierunku design management, czyli zarządzaniu rozwojem nowego produktu. IWP współpracuje ze SGH w Warszawie.

— Odpowiednie prowadzenie zajęć pozwala w warunkach zbliżonych do rzeczywistych przećwiczyć praktyczne aspekty procesu projektowego. Nie sposób nie docenić wagi wiedzy przekazywanej przez wykładowców i praktyków, dającej solidną podbudowę teoretyczną — uważa Radek Lubecki, menedżer produktu w HTL-Strefa.

— Sudia pomagają w budowaniu pozycji zawodowej oraz patrzeniu na rozwój biznesu. Ale jest także drugi wymiar, osobisty, przez co rozumiem większą wrażliwość i zrozumienie aspektów wzornictwa w otaczającym nas świecie — dodaje Dariusz Sobczak z firmy Nanovo.

Nauka na studiach podyplomowych Design Management w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego trwa dwa semestry i kosztuje 7 tys. zł. W tym czasie studenci zdobywają wiedzę z zakresu zarządzania procesami innowacji w produktach, w tym wprowadzania nowych produktów na rynek.

— Program studiów obejmuje analizę roli innowacji produktowych w strategiach rynkowych i ukazuje proces rozwoju nowe- go produktu z uwzględnieniem jego aspektów marketingowych, ekonomiczno-finansowych, ergonomicznych, kulturowych i prawnych — wyjaśnia Marcin Marchwiński, specjalista w dziale projektów doradczych i edukacyjnych IWP. Studenci biorą udział także w zajęciach warsztatowych.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Słuchacze uczestniczą w symulacji rzeczywistych etapów procesu rozwoju nowego produktu, a także mają możliwość zapoznania się z najnowocześniejszą aparaturą badawczą IWP, jej możliwościami, ofertą usług i współpracyz przemysłem. Studenci prowadzą również badania biomechaniczne oceniające funkcjonalność przedmiotów użytkowych — tłumaczy Marcin Marchwiński.

Chętni na dłuższą naukę mogą wybrać studia dzienne pierwszego stopnia z zakresu wzornictwa w School of Form (SoF) w Poznaniu. Jednak wiąże się to z niemałym wydatkiem, bo rok nauki kosztuje 13,2 tys. zł. Do wyboru są cztery specjalizacje: projektowanie wnętrz i przedmiotów codziennego użytku, projektowanie mody, wzornictwo przemysłowe i projektowaniekomunikacji. Zanim student wybierze konkretną specjalność, przez pierwszy rok uczy się na wszystkich kierunkach projektowych i humanistycznych. Później podąża już wybraną drogą.

— Podczas całych studiów słuchacze poznają metody przewidywania trendów społecznych i ekonomicznych, aby potrafili dostosować swoje projekty do zmieniających się potrzeb zarówno ludzi, jak i biznesu. Od pierwszego roku pracują też nad projektami z firmami, ucząc się skutecznej pracy w interdyscyplinarnych zespołach z pracownikami firm. Poznają wówczas wymagania firm, rozwiązują prawdziwe problemy, z którymi zmagają się przedsiębiorstwa, a także nawiązują kontakty na przyszłość — mówi Ewa Borowiak ze School of Form.

Dotychczas szkoła współpracowała z firmami: Ikea, Schattdecor, Vox, Raiffeisen Bank, Playa, Skoda, Amica, Lidl. Także w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi nauka nie skupia się wyłącznie na sztuce. Tu duży nacisk kładzie się na relacje między produkcją, ekonomią a kulturą.

— Skupiamy się na biznesie, w którym ujawnienie potrzeby społecznej i jej zaspokojenie poprzez proces produkcji jest celem nadrzędnym — zaznacza Jerzy Derkowski, rektor uczelni. Taki model przynosi efekty, bowiem wielu studentów zdobywa nagrody w konkursach architektonicznych, wzornictwa przemysłowego (np. na projekt łazienki, sprzętu AGD lub opakowania) i dla projektantów ubioru, także międzynarodowych, np. na projekt bielizny damskiej Triumph. Co więcej — niektórzy byli nominowani do nagrody Prezydenta RP w dziedzinie architektury i wzornictwa przemysłowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane