Dizajn sposobem na podbój rynku

opublikowano: 22-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Granty w wysokości ponad 357 mln zł popłynęły do firm tworzących rozwiązania wyróżniające się oryginalnym wzornictwem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie projekty wzornicze mają szansę na unijne wsparcie
  • Kto znalazł się na liście beneficjentów PARP

Dotychczas przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wsparli 697 firm, które prowadzą innowacyjne projekty wzornicze. W sumie trafiło do nich ponad 357 mln zł. Pieniądze pochodzą z programu „Design dla przedsiębiorców”.

– Wzornictwo to bardzo ważny element prowadzenia biznesu. Polscy dizajnerzy zyskują coraz większe uznanie na światowych rynkach. Mamy świetnych architektów, projektantów mebli i biżuterii. Produkcja bazująca na innowacyjnym i artystycznym wzornictwie odzwierciedla współczesne potrzeby konsumentów. Młodzi polscy artyści, a także właściciele rodzinnych przedsiębiorstw, mogą realizować nowatorskie pomysły z pomocą dofinansowania unijnego – mówi Daniel Węgrzynek, wicedyrektor departamentu usług proinnowacyjnych w PARP.

Wyjaśnia, że oferowane przez PARP wsparcie z programu „Design dla przedsiębiorców” finansuje projekty na etapie pomysłu i badań, jak również w fazie rozwoju produktu lub usługi i wprowadzania ich na rynek.

Jednym z beneficjentów jest wielkopolska firma Orska, która otrzymała dofinansowanie w wysokości 425 tys. zł. Z jego pomocą opracowała nowy projekt wzorniczy i wdrożyła na rynek kolekcję torebek z ekologicznych skór. Pochodzą one głównie z surowców roślinnych, w tym m.in. z ananasów.

Beneficjentami konkursu „Design dla przedsiębiorców” są również właściciele marki MoodForWood. Mazowiecka firma dostała wsparcie w wysokości ok. 396 tys. zł. Grant przeznaczyła na stworzenie strategii niezbędnej do opracowania nowego projektu wzorniczego, prototypów i przeprowadzenia testów nowego produktu. Przedsięwzięcie obejmowało również przystosowanie przedsiębiorstwa do produkcji nowej linii galanterii drewnianej. W nowej ofercie spółki znalazły się m.in. innowacyjne wałki do ciast.

Kreatorzy często nawiązują do dizajnu ludowego. „CSD” Centrum Stolarskie Dunajec działające w województwie małopolskim otrzymało na ten cel dotację w wysokości 712 tys. zł. Dzięki niej właściciele firmy opracowali projekt wzorniczy płyt meblowych i zestawu mebli modułowych nawiązujących do stylu góralskiego.

Nie tylko tradycja odgrywa ważną rolę we wzornictwie - przedstawiciele biznesu stawiają też na innowacyjne rozwiązania. Małopolska spółka Krak-Stone Grzesikowscy otrzymała na taki projekt grant w wysokości 575 tys. zł. Przeznaczyła go na opracowanie strategii wzorniczej dla nowych produktów. Wśród nich znalazły się m.in. panele ścienne, płaskorzeźby, meble wykonane z litego kamienia i lampy stworzone z kamienia naturalnego.

– Analiza trendów pomaga przewidzieć kierunki zmian w działalności wzorniczej na najbliższe lata. Bez niej trudno wyobrazić sobie dobry proces projektowy. Obserwacja trendów, wokół których koncentrowały się przedsięwzięcia dotychczas realizowane z funduszy unijnych, jest kluczowa w oferowaniu MŚP kolejnego wsparcia – podkreśla Daniel Węgrzynek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane