Dotychczas przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wsparli 697 firm, które prowadzą innowacyjne projekty wzornicze. W sumie trafiło do nich ponad 357 mln zł. Pieniądze pochodzą z programu „Design dla przedsiębiorców”.
– Wzornictwo to bardzo ważny element prowadzenia biznesu. Polscy dizajnerzy zyskują coraz większe uznanie na światowych rynkach. Mamy świetnych architektów, projektantów mebli i biżuterii. Produkcja bazująca na innowacyjnym i artystycznym wzornictwie odzwierciedla współczesne potrzeby konsumentów. Młodzi polscy artyści, a także właściciele rodzinnych przedsiębiorstw, mogą realizować nowatorskie pomysły z pomocą dofinansowania unijnego – mówi Daniel Węgrzynek, wicedyrektor departamentu usług proinnowacyjnych w PARP.
Wyjaśnia, że oferowane przez PARP wsparcie z programu „Design dla przedsiębiorców” finansuje projekty na etapie pomysłu i badań, jak również w fazie rozwoju produktu lub usługi i wprowadzania ich na rynek.
Jednym z beneficjentów jest wielkopolska firma Orska, która otrzymała dofinansowanie w wysokości 425 tys. zł. Z jego pomocą opracowała nowy projekt wzorniczy i wdrożyła na rynek kolekcję torebek z ekologicznych skór. Pochodzą one głównie z surowców roślinnych, w tym m.in. z ananasów.
Beneficjentami konkursu „Design dla przedsiębiorców” są również właściciele marki MoodForWood. Mazowiecka firma dostała wsparcie w wysokości ok. 396 tys. zł. Grant przeznaczyła na stworzenie strategii niezbędnej do opracowania nowego projektu wzorniczego, prototypów i przeprowadzenia testów nowego produktu. Przedsięwzięcie obejmowało również przystosowanie przedsiębiorstwa do produkcji nowej linii galanterii drewnianej. W nowej ofercie spółki znalazły się m.in. innowacyjne wałki do ciast.
Kreatorzy często nawiązują do dizajnu ludowego. „CSD” Centrum Stolarskie Dunajec działające w województwie małopolskim otrzymało na ten cel dotację w wysokości 712 tys. zł. Dzięki niej właściciele firmy opracowali projekt wzorniczy płyt meblowych i zestawu mebli modułowych nawiązujących do stylu góralskiego.
Nie tylko tradycja odgrywa ważną rolę we wzornictwie - przedstawiciele biznesu stawiają też na innowacyjne rozwiązania. Małopolska spółka Krak-Stone Grzesikowscy otrzymała na taki projekt grant w wysokości 575 tys. zł. Przeznaczyła go na opracowanie strategii wzorniczej dla nowych produktów. Wśród nich znalazły się m.in. panele ścienne, płaskorzeźby, meble wykonane z litego kamienia i lampy stworzone z kamienia naturalnego.
– Analiza trendów pomaga przewidzieć kierunki zmian w działalności wzorniczej na najbliższe lata. Bez niej trudno wyobrazić sobie dobry proces projektowy. Obserwacja trendów, wokół których koncentrowały się przedsięwzięcia dotychczas realizowane z funduszy unijnych, jest kluczowa w oferowaniu MŚP kolejnego wsparcia – podkreśla Daniel Węgrzynek.