Dlaczego warto mówić o polskim stylu zarządzania?

opublikowano: 15-09-2015, 22:00

Przedsiębiorstwa zmieniły się w ostatnich latach znacząco. Poznajcie rysie, orły i niedźwiedzie

3 profile polskich firm w stylu zarządzania

Rysie —  małe i średnie firmy, zwykle bez udziału kapitału zagranicznego, ale z mocno zaznaczoną rolą inwestora indywidualnego. Dla tej grupy największym wyzwaniem jest efektywne zarządzanie sprzedażą oraz uczenie się i zarządzania ryzykiem.

Orły —  duże i prężne firmy, często z udziałem zagranicznego inwestora. Ich problemem jest wyzwolenie impulsu innowacyjności oraz konieczność balansowania pomiędzy różnymi interesariuszami, często wywodzącymi się z różnych krajów.

Niedźwiedzie — największe koncerny, zwykle z udziałem skarbu państwa. Zależy im na tym, żeby zwiększyć efektywność sprzedaży i usprawnić procesy wdrażania nowych rozwiązań. Co ciekawe, w tych spółkach ujawniają się konflikty międzypokoleniowe, dlatego wyzwaniem dla nich jest zarządzanie młodymi pracownikami z pokolenia Y.

Fotolia

Przedsiębiorstwa zmieniły się w ostatnich latach znacząco — duże polskie firmy są średnio 2,5-krotnie większe pod względem przychodów i 5,4-krotnie bardziej rentowne niż 15 lat temu. Ponadto spadek tempa przychodów (4,9 proc. w latach 2009-14 vs 9,7 proc. w latach 2000-08) i rentowności (3,8 proc. w 2014 r. w porównaniu z 4,5 proc. w 2011 r.), w połączeniu z coraz silniej odczuwalną wymianą pokoleniową (coraz więcej reprezentantów pokolenia Y) powoduje, że polskie firmy stają przed nowymi wyzwaniami zarządczymi.

Zmieniają się także zarządzający polskimi firmami — profil „nowo powołanego” menedżera ewoluuje dużo bardziej — jest 4,5-krotnie więcej kobiet, menedżerowie są dużo lepiej wykształceni i lepiej „uzbrojeni” w międzynarodowe doświadczenia zawodowe (odpowiednio zmiana o 19 i 17 pp.).

Jaki jest polski styl zarządzania?

Polski menedżer ma silne fundamenty.

-  Uwarunkowania rynkowe

-  Dobrze zna rynek — osiągnął na nim sukces

-  Jest zorientowany na wynik

-  Widzi presję na marżę, ale jest gotowy do działania i poszukiwania nowych rozwiązań

-  Styl i rola lidera

-  Pewny siebie oraz możliwości swojej firmy (vs konkurenci w sektorze)

-  Skuteczny w egzekwowaniu celów

-  Stawia na długotrwałe zaangażowanie pracowników

-  Kultura i zachowania w organizacji

-  Pokonuje polskie „tego nie da się”

-  Wierzy, że efektywnie motywuje swój zespół do działania i dyscypliny wdrożeniowej

-  Tworzy środowisko sprzyjające zrozumieniu potrzeb klientów

2. Jakie wyzwania stoją przed polskimi  zarządzającymi i w jakim stopniu są oni na nie gotowi?

Zidentyfikowano pięć obszarów priorytetowych:

-  Szukanie nowych ścieżek wzrostu

-  Potrzeba innowacyjności — konkurowanie nie tylko niską ceną

-  Niskie marże — presja na rentowność

-  Niewykorzystany potencjał ekspansji zagranicznej

-  Nowy rytm sprzedażowy

-  Ciągle niska efektywność procesów zarządzania sprzedażą

-  Organizacja zadaniowa

-  Zwiększenie dyscypliny wdrożeniowej i zadaniowego trybu pracy

-  Efektywny zespół

-  Efektywniejszy proces uczenia się na błędach i podejście do ryzyka

-  Zarządzanie pracownikami nieefektywnymi

-  Zarządzanie pracownikami z pokolenia Y

-  Zarządzanie wpływami interesariuszy

-  Konieczność balansowania między interesariuszami

3 Jak dalej pracować nad wzmocnieniem polskiego stylu zarządzania?

-  Zidentyfikowane wyzwania to szansa na dalsze umocnienie polskiego stylu zarządzania, dzięki czemu polskie firmy będą mogły skuteczniej konkurować na arenie międzynarodowej

-  BCG proponuje rozwiązania w 5 obszarach priorytetowych dla polskiego modelu na podstawie doświadczeń z innych krajów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Organizator

Puls Biznesu

Partner merytoryczny

EY

Partnerzy

Polecane