Długi ciążą firmom, ale kosztują mniej

opublikowano: 08-02-2013, 00:00

Zatory utrudniają firmom realizowanie własnych płatności i ograniczają inwestycje. Jednak koszty ich obsługi są niższe.

Ponad 90 proc. przedsiębiorców ma problemy z przeterminowanymi fakturami — pokazuje styczniowe badanie „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, przeprowadzone przez Krajowy Rejestr Długów (KRD) i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Tylko u 8,9 proc. badanych firm problem z zaległościami nie występuje. Warto jednak zwrócić uwagę, że pomimo bardzo złej percepcji problemu należności w polskich firmach nie przekłada się on na pogorszenie sytuacji finansowej. Odsetek przedsiębiorców deklarujących poprawę (17,4 proc.) i pogorszenie sytuacji finansowej (18,8 proc.) jest na podobnym poziomie, a odsetek spodziewających się poprawy sytuacji finansowej (29,1 proc.) przewyższa odsetek oczekujących pogorszenia (15 proc.). Badanie pokazuje również, że firmy są mniej pesymistyczne, jeśli chodzi o przyszłą sytuację portfela należności niż kwartał wcześniej. W ostatnim kwartale udział przedsiębiorstw oczekujących zwiększenia skali problemów z odzyskiwaniem należności spadł z 36,9 proc. do 33,8 proc. Niestety, jednocześnie udział firm deklarujących, że opóźnienia w otrzymywaniu należnościnie będą u nich występować w najbliższym czasie, jest najniższy w ponadczteroletniej historii badania. Na szczęście problemy z opóźnieniami zaczynają wzrastać w coraz wolniejszym tempie, co w konsekwencji może przełożyć się na ich stabilizację i spadek w kolejnych miesiącach.

Jeszcze jednym negatywnym sygnałem jest fakt, że wydłużył się przeciętny okres przeterminowania zaległych faktur z 3 miesięcy i 24 dni do 4 miesięcy i 9 dni. Dalej już jest pozytywniej — zmniejszył się udział przeterminowanych faktur w portfelach polskich firm z 27,7 proc. do 26,3 proc., co może sugerować coraz lepsze zarządzanie wierzytelnościami w obliczu spowolnienia gospodarczego. Ponadto mniej przedsiębiorstw postrzega opóźnienia w spływie należności w kategorii bariery. Najczęściej utrudniają im one realizowanie własnych płatności(34,9 proc.) oraz inwestycje (33,3 proc.).

Prawie 12 proc. firm musi z tego powodu ograniczać zatrudnienie i/lub redukować fundusz wynagrodzeń, a 9,2 ma problemy z wprowadzaniem nowych produktów na rynek. Pozytywnym sygnałem jest spadek kosztów związanych z nieterminową obsługą zobowiązań przez klientów czy kontrahentów. Obecnie sięgają 7,4 proc. ogółu kosztów przedsiębiorstw. Zdaniem KRD, to może być sygnał, że firmy dobrze sobie radzą z problemem opóźnień i są w stanie zamortyzować ich negatywne skutki. Jednak może to również wynikać z faktu, że wcześniej zatory spowodowały ograniczenia inwestycyjne i zmusiły firmy do redukcji zatrudnienia, dlatego ich koszty nie są już odczuwane przez przedsiębiorców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu