Dłużnicy grasują w Świętokrzyskiem

  • Marta Bellon
opublikowano: 28-01-2016, 22:00

BIG InfoMonitor zbadał, w których regionach firmy powinny szczególnie uważać na nierzetelnych partnerów.

Na największe ryzyko biznesowe związane ze spóźnionymi płatnościami są narażeni przedsiębiorcy w województwach: świętokrzyskim i lubelskim. W lepszej sytuacji są firmy z Mazowsza, Pomorza i Dolnego Śląska — wynika z analizy BIG InfoMonitora na podstawie danych GUS. W dobrej sytuacji, w której na konto przedsiębiorstwa wpływa z opóźnieniem nie więcej niż 1/5 należności krótkoterminowych, jest w Polsce 52 proc. firm.

Ministerstwo Finansów wejście, tabliczka
Ministerstwo Finansów wejście, tabliczka
Puls Biznesu

Dane zostały opracowane na podstawie sprawozdań statystycznych za 2014 r. przedsiębiorstw prowadzących pełną sprawozdawczość finansową, zatrudniających 10 i więcej osób. W 2013 r. połowa firm nie miała większych kłopotów z dłużnikami. Jest więc lepiej, choć nie wszędzie. Prawie 57 proc. przedsiębiorstw z okolic Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry nie ma dużych problemów z płatnościami od odbiorców towarów i usług, ale już w okolicach Lublina i Kielc takich firm jest mniej, bo 48 proc.

Na Lubelszczyźnie grupa firm, których należności przeterminowane nie przekraczały 20 proc., spadła z 50 do 48 proc., w województwie łódzkim — z prawie 52 do 50 proc. Co więcej, w Lubelskiem prawie 20 proc. firm ma kłopot z uzyskaniem ponad 60 proc. zafakturowanych należności (wartościowo). W jeszcze gorszej sytuacji są firmy z województwa świętokrzyskiego — tam przedsiębiorstw z takimi problemami jest niemal 21 proc. Co ciekawe, Wielkopolska (trzeci region pod względem liczby zarejestrowanych firm) też wypada nie najlepiej. 15,4 proc. firm z regionu walczy z opóźnieniami płatności ponad 60 proc. fakturowanych sum.

Przeciętna dla kraju to 14 proc. Niewielkie problemy z płatnościami kontrahentów ma natomiast ok. 56 proc. firm w województwach: pomorskim, dolnośląskim i opolskim. Powyżej średniej dla Polski (52,3 proc.) plasują się też województwa najbardziej aktywne gospodarczo — mazowieckie i śląskie, gdzie działa ponad 30 proc. firm z sektora MSP.

Na Mazowszu na większe kłopoty z otrzymywaniem płatności za oferowane usługi i towary nie narzeka 54 proc. przedsiębiorców, na Śląsku — 53 proc. W obu regionach rok do roku nastąpiła poprawa o ponad 2 pkt. proc.

— Dane o problemach z odzyskiwaniem należności przez firmy z województw świętokrzyskiego i lubelskiego są bardzo niepokojące. Choć w pozostałych województwach tak duże zatory płatnicze stanowią nieco mniejszy odsetek, to sam fakt ich istnienia jest niezaprzeczalny i ma poważny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej — mówi Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitora. © Ⓟ

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane