Do pełnej autonomii brakuje tylko prawa

opublikowano: 25-06-2019, 22:00

Ewolucja motoryzacji ostro przyspieszyła. W ciągu najbliższych 10 lat czeka nas więcej zmian niż w ciągu minionego wieku

Na zmiany w motoryzacji wpływa wiele czynników. Od rosnącej ciasnoty w miastach przez ekologię po wygodnictwo czy czysty biznes. Młodsze pokolenia coraz rzadziej w kontekście komunikacji myślą o motoryzacji. Wybierają mobilność, której podstawą nie jest już własne auto, lecz… smartfon. Furtka do współdzielenia przejazdów, pojazdów czy energii, centrum planowania tras i płacenia za przejazdy. Zmiana nastąpiła szybko.

Co jest potrzebne do rozwoju pełnej autonomii w
motoryzacji? Technologia umożliwiająca ultraszybki przesył ogromnych paczek danych
i odpowiednie prawo. Pierwszy z warunków został już spełniony.
Zobacz więcej

KROK OD AUTONOMII:

Co jest potrzebne do rozwoju pełnej autonomii w motoryzacji? Technologia umożliwiająca ultraszybki przesył ogromnych paczek danych i odpowiednie prawo. Pierwszy z warunków został już spełniony. FOT. ARC

Jeszcze dekadę temu elektryczna hulajnoga była drogą zabawką dla nielicznych, dziś nikogo nie dziwi, choć irytuje, widok dziesiątek takich pojazdów porozrzucanych po ulicach miast. Dla wielu osób to Uber, a nie korporacja taksówkowa jest pierwszym wyborem przy poszukiwaniu szybkiego transportu. Firma powstała zaledwie 10 lat temu.

Za ewolucją transportową stoi przede wszystkim rozwój technologii łączności mobilnej. Obecnie stoimy przed kolejnym przełomem w tej dziedzinie — 5G. Kilkudziesięciokrotnie wyższa prędkość od LTE i ogromna przepustowość. Jak zmieni motoryzację? Z pewnością pomoże rozwinąć komunikację aut i infrastruktury drogowej między sobą. Dzięki 5G i mnogości urządzeń sieciowych wizja dróg pełnych pojazdów autonomicznych staje coraz bliższa, bo technologia umożliwi połączenie z internetem nawet 100 urządzeń mobilnych na metr kwadratowy. To oznacza, że do wszędobylskich smartfonów i komputerów dołączą tysiące innych urządzeń — zaawansowanych systemów kontroli toru jazdy czy czujników umieszczonych przy drodze. Najnowszy raport Ericsson ConsumerLab, oparty na 35 tys. wywiadów z użytkownikami smartfonów z 22 krajów, przewiduje, że większość aplikacji i usług 5G upowszechni się w ciągu 2-3 lat od uruchomienia sieci 5G.

W przypadku motoryzacji największe zainteresowanie dotyczy użycia nowej technologii w samochodowych centrach rozrywki. W dalszej kolejności — w ciągu w 3-5 lat od wejścia 5G — będą takie rozwiązania, jak szyby wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (AR) oraz pojazdy autonomiczne. Czterech na 10 uczestników badania twierdzi, że dostęp do sieci 5G będzie dla kierowców tak samo ważny jak zużycie paliwa czy moc silnika.

— Technologia 5G zrewolucjonizuje motoryzację i przyspieszy wprowadzanie pojazdów autonomicznych. Korzyści z transmisji gigabajtów danych bez opóźnień wykraczają daleko poza oglądanie filmów 4K w podróży. Dzięki 5G, analizie danych i sztucznej inteligencji samochody zmienią funkcjonalność. Dostarczą nowych wrażeń, wyręczą nas w wielu czynnościach i zadbają o bezpieczeństwo — mówi Marcin Sugak, dyrektor ds. rozwoju w firmie Ericsson.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Konsumpcja danych w erze 5G będzie wielokrotnie wyższa. Transfery danych w smartfonach podłączonych do sieci 5G wzrosną nawet 14-krotnie, a użytkownicy tygodniowo będą oglądać 3 godziny materiałów wideo więcej, niż robią to obecnie. Tendencja będzie widoczna również w podróży, podczas której pasażerowie, ale również kierowca półautonomicznego pojazdu, będą pochłonięci ulubionym serialem. Dzięki technologii 5G i rozwojowi rzeczywistości rozszerzonej przednia i boczne szyby samochodu zmienią się w ekrany prezentujące informacje z różnych źródeł — wyświetlą np. komunikat z pobliskiej restauracji o ostatnim wolnym stoliku lub pomogą bezpiecznie wyprzedzić inny pojazd. W raporcie Ericssona na liście wyczekiwanych rozwiązań z 5G znalazły się również tzw. przezroczyste auta.

Brzmi jak magia, a w rzeczywistości polega na wykorzystaniu wielu kamer, transmisji danych w czasie rzeczywistym i zaawansowanego wyświetlacza. Dzięki temu nasz lub inny pojazd może być półprzezroczysty lub zniknie z pola widzenia. Dla wielu osób taka wizja to wciąż pomysł rodem z filmów science fiction. Kiedy 5G zawita do Polski? Technologia jest już w Polsce dostępna, ale konieczne jest jeszcze przydzielenie odpowiednich pasm i częstotliwości. Pierwszym miastem z niej korzystającym będzie Łódź. Jeżeli plany wprowadzenia nowej technologii się powiodą, to sieć komercyjna 5G zacznie działać około 2022 r. Początkowo będzie dostępna w dużych miastach, na wszystkich autostradach i na najważniejszych drogach ekspresowych. Innymi słowy: technologia jest gotowa, a obecne ograniczenia wynikają z uwarunkowań prawnych.

W Europie trwa właśnie batalia legislacyjna o to, która technologia pozwoli samochodom komunikować się ze sobą oraz z infrastrukturą. Komisja Europejska zaproponowała, by standardem była na razie ITS-G5 oparta na Wi-Fi. Nie spodobało się to operatorom telekomunikacyjnym oraz niektórym producentom pojazdów, takim jak np. BMW, którzy optują za technologią 5G i twierdzą, że skłonienie się w stronę ITS-G5 pozostawi Europę w tyle np. za Chinami (wybrały 5G), jeśli chodzi o mobilność przyszłości. Bez względu jednak na to, która technologia zostanie wybrana, motoryzacja, jaką znamy, odejdzie. Jak szybko i czy z prędkością zbliżoną do tej, z którą rynek zdobywały smartfony, okaże się już za kilka lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy