Do standardu jeszcze daleko

19-06-2017, 22:00

Klimatyzacja coraz częściej pojawia się w polskich mieszkaniach, głównie tych z górnej półki.

Rynkowa oferta urządzeń regulujących temperaturę jest coraz bogatsza, jednak ich montaż w budynkach mieszkalnych wciąż uchodzi za luksus.

— W nowych apartamentowcach klimatyzacja jest zazwyczaj zainstalowana, a w wielu lokalach z wyższej półki wstępnie przygotowano pod nią instalację. Mieszkania z klimatyzacją stanowią jednak zdecydowaną mniejszość na rynku pierwotnym, gdyż instalacja takiego sprzętu podnosi cenę nieruchomości, która dla większości kupujących jest podstawowym czynnikiem, wpływającym na decyzję zakupową — tłumaczy Marcin Krasoń, analityk rynku nieruchomości w firmie Home Broker.

Dwa bieguny

Klimatyzacja to wygodne rozwiązanie i jeśli ktoś miał ją w mieszkaniu, to szukając nowego, będzie zwracał uwagę na dostępność takiego sprzętu. Zainteresują się nim także nabywcy mieszkań na poddaszach, gdzie latem jest bardzo ciepło.

— Za kilkaset złotych można kupić najtańsze przenośne urządzenie, jednak skuteczność i wygoda korzystania z niego nie będą duże. Klimatyzacja z prawdziwego zdarzenia kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, należy też pamiętać, że instalacja takiego sprzętu wymaga zgody wspólnoty albo spółdzielni — opowiada Marcin Krasoń. Inaczej jest za granicą, gdzie zapotrzebowanie na sprzęt regulującytemperaturę w mieszkaniu jest często ogromne.

— Centrala naszego holdingu mieści się w Budapeszcie. Tam nawet w mieszkaniach o dość niskim standardzie znajdziemy klimatyzatory — mówi Marcin Jańczuk, dyrektor ds. marketingu i PR w Metrohouse Franchise.

Dla wybranych

W Polsce klimatyzacja cieszy się coraz większym zainteresowaniem w segmencie nieruchomości premium. — Jest podstawowym wyposażeniem naszych luksusowych apartamentów. Umożliwiamy też montaż klimatyzacji w wybranych lokalach o podwyższonym standardzie. Najczęściej przygotowujemy tylko instalację, ponieważ klienci doceniają możliwość samodzielnego wyboru dostawców — mówi Ron Ben Shahar, partner Angel Poland Group, inwestor Angel River we Wrocławiu. W tej inwestycji na klimatyzację decydują się przede wszystkim nabywcy lokali na wyższych piętrach i tych z dużym nasłonecznieniem.

— Na ogólne zainteresowanie sprzętem wpływa większa dostępnośćtechnologii, przystępna cena i zmieniająca się aura — z roku na rok letnie dni są coraz bardziej upalne — twierdzi Ron Ben Shahar. W klimatyzację wyposażono także apartamenty na osiedlu Bliska Wola spółki J.W. Construction.

— Zauważamy wzrost wiedzy klientów o użyteczności takich rozwiązań. Coraz częściej zwracają uwagę na to, czy mieszkanie jest wyposażone w klimatyzację. Większość jednak traktuje ją jako dodatkowe udogodnienie, które nie jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o kupnie mieszkania. Ważniejsze są adres, rozkład i wielkość lokalu, infrastruktura wokół osiedla: dostępność placów zabaw, przedszkoli, parków czy ścieżek rowerowych — wymienia Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding.

Rarytas

Niezbyt duże zainteresowanie Kowalskich urządzeniami regulującymi temperaturę to główny powód, dla którego większość firm deweloperskich nie chce się angażować w wyposażanie swoich nieruchomości w takie urządzenia.

— To dla nich kolejny koszt inwestycyjny. Ceny działek budowlanych poszybowały w górę, materiały budowlane też zdrożały, więc zysk firm deweloperskich i tak bardzo się skurczył. Osoby szukające zwykłego mieszkania nie pytają o klimatyzację, więc to udogodnienie musi jeszcze trochę poczekać, by częściej gościć w polskich mieszkaniach — tłumaczy Jarosław Skoczeń, członek zarządu Grupy Emmerson.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Do standardu jeszcze daleko