Od sześciu lat transport między Polską a Szwecją zapewnia szwedzki operator – Stena Line. W ciągu ostatnich trzech lat liczba pasażerów na tej linii wzrosła ze 180 tys. do 300 tys., a przewozy ciężarówek i naczep zwiększają się o 12-17 proc. rocznie.
Dotychczas linię obsługiwał jeden prom Stena Europe. Mógł on zabrać na pokład 1,4 tys. pasażerów oraz 325 samochodów osobowych lub 39 ciężarowych. Stena Europe wypływała 6 razy w tygodniu z Gdyni i z Karlskrony w sezonie jesienno–zimowym i codziennie w sezonie letnim.
Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na przewóz osób i ładunków, armator postanowił wprowadzić na linię dwa nowe promy. Pierwszy z nich, Stena Traveller, pływa od 20 stycznia 2002 r. Jest to nowoczesna, zbudowana w 1992 r., jednostka typu ro-pax (przewożąca fracht, samochody osobowe oraz pasażerów). Może przewieźć 250 pasażerów. Jej głównym zadaniem jest jednak transport samochodów ciężarowych, których może zabrać 72. Wielkością nowa jednostka niewiele ustępuje promowi Stena Europe, która opuści linię Gdynia–Karlskrona. Za kilka dni zastąpi ją drugi prom, Stena Baltica. Na razie ta jednostka pływa obecnie między Wielką Brytanią. Jej tonaż wynosi 31 tys. BRT. Posiada 547 kabin dla1,3 tys. pasażerów. Jednostka może zabrać 52 samochody ciężarowe lub 430 samochodów osobowych.
— Stena Baltica i Stena Traveller podwoją częstotliwość rejsów oraz trzykrotnie zwiększą pojemność ładunkową. Wykorzystując obie jednostki możemy zaoferować jeden rejs poranny i jeden wieczorny przez większą część tygodnia. Pasażerowie podróżujący w interesach docenią możliwość podróży nocą, ponieważ pozwala to zaoszczędzić czas, a duża częstotliwość rejsów jest ważna dla klientów frachtowych — mówi Hakon Dahlquist, szef linii Gdynia-Karlskrona w koncernie Stena Line.
Wprowadzenie dwóch nowych promów na linię Gdynia- -Karlskrona ma znaczenie nie tylko dla podróżujących służbowo czy operatorów frachtowych. Istotne jest również dla turystów. Nowa Stena Baltica ma aż trzy pokłady przeznaczone na cele rozrywkowe — dwa parkiety taneczne, kasyno, bary, restauracje i kafeterię, a również kina, placyk zabaw dla dzieci oraz duży sklep wolnocłowy. Na jej pokładach mieszczą się 3 sale konferencyjne.
Dwa promy wypływające dwa razy dziennie, prawie przez cały tydzień, z Gdyni do Szwecji, podkreślają znaczenie Gdyni jako pasażerskiego portu morskiego. Ten fakt otwiera nowe możliwości rozwoju miasta, szczególnie w perspektywie bliskiego wstąpienia Polski do UE.
— Wierzymy w rozwój linii w przyszłości, a rynek ma dobry potencjał wzrostu. Stena Traveller będzie pływać pod szwedzką banderą i ze szwedzką załogą, ale będziemy musieli także wzmocnić naszą organizację na lądzie —twierdzi Hakon Dahlquist.
Stena Line jest międzynarodowym koncernem transportowym i turystycznym, jednym z największych operatorów promowych na świecie. Prowadzi 32 nowoczesne promy na 16 liniach na Morzu Północnym, Morzu Irlandzkim oraz na Bałtyku. W 2001 r., łącznie ze Scandilines, przewiozła ponad 13,5 mln pasażerów, 2,5 mln samochodów osobowych oraz około 1 mln jednostek frachtowych. W Polsce operuje od roku 1995.