Wellbeing jednym z priorytetów polskich firm

Marta Maj
opublikowano: 2023-04-05 20:00

Poprawa czynników wpływających na dobre samopoczucie może zwiększyć wyniki przedsiębiorstw od 11 do 55 proc. – wynika z badań. Dlatego firmy włączają dobrostan pracowników do strategii.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • jak dobre samopoczucie pracowników wpływa na firmę
  • w czym pomaga strategia wellbeingu
  • jak pracodawca może wpierać zatrudnionych w utrzymywaniu dobrostanu emocjonalnego i fizycznego
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Raport Global Wellbeing Survey 2022-2023 firmy Aon potwierdza związek między dobrym samopoczuciem (wellbeing) a zrównoważonym życiem zawodowym, co może mieć wpływ na wyniki firmy. Pracodawca dbający o samopoczucie zespołu może spodziewać się jego większej sprawności i lojalności w pełnieniu obowiązków. Z badań wynika, że dla 71 proc. polskich przedsiębiorców dobrostan zatrudnionych jest coraz ważniejszy. Jednak 33 proc. firm wciąż nie ma opracowanej strategii dla tego obszaru.

Inwestycja w stan ducha

W wyżej wspomnianym raporcie czytamy, że 87 proc. firm realizuje co najmniej jedną inicjatywę dotyczącą dobrego samopoczucia, a 83 proc. stworzyło strategię wellbeingową. Jest to wzrost o ponad 25 pkt proc. od 2020 r., kiedy przedsiębiorstwa zwróciły większą uwagę na ten temat we wczesnych stadiach pandemii. Jak skupienie się na tym obszarze może pomóc biznesowi?

- Firmy budują odporne zespoły poprzez zwiększanie zaangażowania na rzecz dobrostanu pracowników, zarówno oferując wsparcie, jak i planując inwestycje finansowe. Pomaga to również przyciągnąć i zatrzymać talenty. Wellbeing nie jest bynajmniej kwestią niszową – programy dobrostanu, które są zaprojektowane w taki sposób, aby zaspokajać różnorodne potrzeby pracowników, mogą mieć szeroki wpływ na organizację – mówi Stephanie Pronk, starsza wiceprezes od rozwiązań zdrowotnych w firmie Aon.

Dobrostan w polskich firmach

Czy dla polskich przedsiębiorców dobrostan zatrudnionych jest ważny? Z badania firmy Aon wynika, że odgrywa coraz większą rolę. Znajduje się bowiem na trzecim miejscu wśród priorytetów firm na najbliższy rok. Wyżej są innowacyjne produkty i usługi oraz przyciąganie i utrzymywanie talentów. Skąd tak wysoka pozycja? Większość, bo aż 61 proc. polskich biznesów dostrzega, że inicjatywy wellbeingowe mogą wpływać na produktywność pracowników. Natomiast 52 proc. uważa, że dają one większą satysfakcję i zaangażowanie zatrudnionych oraz lojalność wobec szefa.

Wśród najistotniejszych czynników oddziałujących na dobre samopoczucie pracowników pracodawcy wymieniają: zdrowie psychiczne i emocjonalne oraz związane z nim wypalenie zawodowe, środowisko i kulturę pracy, ryzyko finansowe oraz potrzeby pokoleniowe. Pracodawcy wskazują, że dobrostan fizyczny i zdrowotny zatrudnionych wpływa na ich produktywność. Wymieniają też choroby lub ryzyka związane z wellbeingiem fizycznym, które mogą mieć największy wpływ na wyniki firmy. Chodzi o: schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego (52 proc.), brak aktywności fizycznej (48 proc.), otyłość, choroby serca i układu naczyniowego oraz nowotwory (po 35 proc.).

- Ubezpieczyciele i dostawcy abonamentów medycznych stale rozbudowują zakres swoich produktów i usług, aby na bieżąco odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby pracodawców i pracowników. Wspieranie zdrowego stylu życia poprzez finansowanie programów, które mają na celu budowanie odporności fizycznej i psychicznej pracowników staje się wyraźnym trendem. Utrzymuje się też tendencja wspierania pracownika w dostępie do leczenia i szybszym powrocie do zdrowia. To ważne elementy strategii wellbeingowej w każdej firmie – uważa Katarzyna Rynkiewicz, dyrektor departamentu zdrowia i benefitów w Aon Polska.