Dobry grunt zawsze się obroni

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 09-12-2010, 15:22

Z gmin nagrodzonych 2008 r. połowa ma inwestorów, a pięć — szanse na nich. Części i konkurs nie pomoże.

Niedawno zakończyła się czwarta edycja konkursu Grunt na Medal. Sprawdziliśmy, jak poradziło sobie szesnastu laureatów poprzedniej edycji, przeprowadzonej w roku, w którym wybuchł światowy kryzys.

— W siedmiu województwach już pojawili się inwestorzy (patrz: ramka — przyp. red.). W pięciu innych trwają poważne negocjacje. W pozostałych czterech na razie brak poważnych ofert ze strony potencjalnych inwestorów — wylicza Joanna Wolff, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ), która organizuje konkurs.

Jej zdaniem, to kryzys przyczynił się do słabszych wyników laureatów.

— Kryzys gospodarczy wpłynął na zatrzymanie wielu decyzji inwestorów w sprawach zakupu terenów i rozpoczęcia inwestycji — tłumaczy Joanna Wolff.

Okazuje się jednak, że bez względu na wyniki konkursu dobre miejsca zawsze znajdą inwestorów, a te, w których jest jakiś problem — nie.

Pozytywnym przykładem może być Grudziądz. Nagrodzony grunt wybrała firma Rossmann, która już w przyszłym roku rozpocznie tu budowę magazynu na Polskę północną. Docelowo w firmie i jej otoczeniu może pracować nawet 450 osób.

— Dyrektor ds. ekspansji firmy Rossmann powiedział przy podpisaniu listu intencyjnego, że wybrano Grudziądz ze względu na trzy czynniki. Pierwszy to przygotowany, uzbrojony teren w dobrej lokalizacji, drugi to szybka i sprawna obsługa, a trzeci to pomoc publiczna oferowana przez naszą gminę. Chodzi o zwolnienie z podatku od nieruchomości, które w przypadku tak dużej inwestycji wyniesie 10 lat — mówi Katarzyna Kustosz-Burnac, kierownik Biura Obsługi Inwestorów z urzędu miasta w Grudziądzu.

Konkurs Grunt na Medal nie przyczynił się bezpośrednio do znalezienia inwestora. Firma Rossmann wyznaczyła jednego człowieka, który zjeździł północną Polskę i wybrał kilkanaście lokalizacji. Ostatecznie pozostał Grudziądz, który w ostatnim etapie konkurował z dwoma miastami z województwa kujawsko-pomorskiego.

— Decyzja firmy potwierdza, że zasłużyliśmy na zwycięstwo w konkursie, a tytuł nie przypadł nam przez przypadek. Jednak Grunt na Medal to świetna forma promocji, która pomaga przebić się przez tysiące ofert inwestycyjnych w Polsce. W bazie PAIIZ dla laureatów konkursu jest specjalna zakładka, oferty są wyróżnione. A warto korzystać ze wszystkich dostępnych form promocji — twierdzi Katarzyna Kustosz-Burnac.

Niestety nawet marka, jaką stał się już konkurs agencji inwestycji, nie pomoże, gdy tereny mają jakiś ukryty feler, który umknął jurorom. Tak jest w przypadku Stanowic w dolnośląskiej gminie Oława.

— Problem polega na tym, że w pobliżu strefy rozwoju gospodarczego znajduje się osiedle domów jednorodzinnych. Mieszkańcy założyli stowarzyszenie i na wszelkie możliwe sposoby odstraszają potencjalnych inwestorów — mówi Ryszard Wojciechowski, kończący urzędowanie wójt Oławy.

Tymczasem w gminie firmy pojawiają się w innych miejscach, np. w Godzikowicach na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Tereny należące do stref ekonomicznych nie mogą być zgłaszane do Gruntu na Medal. Właśnie z tego powodu w tym roku w konkursie nie brał udziału Grudziądz.

— Wiedzieliśmy, z czym startuje konkurencja. Nasze działki z podobną infrastrukturą już są w strefie — wyjaśnia Katarzyna Kustosz-Burnac.

Czasem jednak zwycięskie tereny są włączane do specjalnych stref ekonomicznych, jak stało się w przypadku Barczewa w warmińsko-mazurskiem.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane