Jeszcze w tej perspektywie PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) planują zwiększyć prędkość na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), ułatwiającej dojazd ze Śląska w kierunku stolicy. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, zadeklarował, że będzie przystosowana do jazdy z prędkością 250 km/h. Przygotowania do inwestycji w szybką kolej trwają także po czeskiej stronie, więc konieczne będzie połączenie polskiej sieci z czeską. To zadanie wykona spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Właśnie otrzymała z unijnego programu Łącząc Europę (CEF) 7 mln zł na prace projektowe między linią Chybie — Żory oraz Jastrzębiem-Zdrojem i granicą polską-czeską. Ich wartość wyniesie 14 mln zł, a koszt realizacji całej inwestycji szacowany jest na 1,3 mld zł.

- To pierwszy wniosek o dofinansowanie programu kolejowego CPK w ramach CEF. Uzyskanie wsparcia finansowego mimo dużej konkurencji projektów z innych krajów unijnych jest dowodem na to, że inwestycja jest potrzebna i Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem – podkreśla Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Inwestycja jest ważna i dla ruchu lokalnego, i dla transgranicznego.
– Doprowadzi połączenia do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Odcinek będzie też częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości, łączącej Katowice i Ostrawę – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Jaki ta inwestycja ma związek z CPK? Nowa trasa będzie elementem jednej z dziesięciu linii kolejowych prowadzących do portu i Warszawy. Dojazd z Ostrawy do stolicy Polski zajmie 2 godziny i 15 minut, a połączenie z centralnym hubem kolejny kwadrans. Z Katowic do Ostrawy będzie można dojechać w 35 minut, a do Jastrzębia-Zdroju w 20.
W ramach inwestycji kolejowych związanych z CPK ma powstać w sumie 1,6 tys. km nowych linii.
- Zabiegamy o to, by wsparcie z funduszy unijnych otrzymały również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Priorytetem inwestycji w CPK jest budowa połączenia lotniska z Warszawą, Łodzią oraz Poznaniem i Wrocławiem, a także przedłużenie CMK na północ, w kierunku Płocka, Grudziądza i Trójmiasta.