Doradcy z licencją MS mogą odciążyć sąd

opublikowano: 26-04-2020, 22:00

System postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych może niebawem czekać paraliż. Już w 2019 r. przybyło ich 40 proc.

Praktycy prawa upadłościowego zrzeszeni w Krajowej Izbie Doradców Restrukturyzacyjnych (KIDR) oraz z Sekcji Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego (INSO) Instytutu Allerhanda pracują nad propozycjami zmian w prawie, których celem jest usprawnienie systemu sądowego w sprawach o upadłość i restrukturyzację. Szukają pomysłów na to, aby zapewnić mu ciągłość funkcjonowania i żeby mógł szybciej odpowiadać na potrzeby dłużników i wierzycieli. Ich zdaniem może temu sprzyjać np. przeniesienie części obowiązków sądów upadłościowych na doradców restrukturyzacyjnych mających licencje Ministerstwa Sprawiedliwości (MS).

— Obecny system należy usprawnić przede wszystkim organizacyjnie. Sądy trzeba odciążyć. Do dyspozycji jest obecnie ok. 1,4 tys. działających w kraju licencjonowanych doradców restrukturyzacyjnych, a ich liczba wciąż rośnie. To przede wszystkim oni powinni na pierwszej linii pomagać przedsiębiorcom w przeprowadzaniu szybkich i sprawnych postępowań restukturyzacyjnych — wyjaśnia radca prawny i doradca restrukturyzacyjny Karol Tatara, prodziekan KIDR ds. Legislacji i wiceprzewodniczący Sekcji INSO Instytutu Allerhanda.

Zwraca uwagę, że działalność tych doradców jest nadzorowana przez ministra sprawiedliwości. Efekt ich pracy, czyli układy zawierane z wierzycielami, będą weryfikowane przez sady pod kątem zgodności z prawem. Jego zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby ulepszenie istniejącego postępowania o zatwierdzenie układu, którego główna część ma charakter pozasądowy.

— System musi być sprawny, bo jego celem jest ochrona całej gospodarki, a nie poszczególnych uczestników, czyli konkretnych dłużników lub wierzycieli — podkreśla Karol Tatara.

Prace nad rekomendacjami zmian w prawie podjęto w izbie i instytucie z uwagi na niewydolność organizacyjną obecnego systemu upadłości i restrukturyzacji sądowej w obliczu rozpoczynającego się spowolnienia gospodarczego. Już teraz połowa polskich firm zgłasza problemy z płynnością, a w przemyśle problem opóźnień płatności sygnalizuje 70 proc. — wynika z badań przeprowadzonych przez ośrodek analityczny SpotData, CBM Indicator i PwC. Zjawisko w najbliższym czasie może się pogłębić i przyczynić do gwałtownego zwiększenia liczby postępowań. Istnieje ryzyko paraliżu sytemu sądowego.

Już w ubiegłym roku znacząco — bo o 40 proc. — zwiększyła się liczba takich spraw. Wzrosła też (o 23 proc.) liczba postępowań w toku. Powodem był lawinowy wpływ upadłości konsumenckich. Karol Tatara podkreśla, że w Polsce działa tylko 30 sądów upadłościowych, z czego 12 zawodowych wydziałów zajmuje się sprawami wyłącznie upadłościowymi i restrukturyzacyjnymi. Instytucje te zatrudniają 200 sędziów.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane