Dostęp do internetu jest coraz szerszy i szybszy

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 23-05-2007, 00:00

Wzrasta dostępność usług szerokopasmowych w Polsce. Łączna liczba ich użytkowników osiągnęła 3,1 mln.

Wzrasta dostępność usług szerokopasmowych w Polsce. Łączna liczba ich użytkowników osiągnęła 3,1 mln.

Firma badawcza IDC na zlecenie Cisco Systems przeprowadziła badanie dostępności usług szerokopasmowych w Polsce.

— Szerokopasmowy dostęp do internetu jest dziś równie ważny jak infrastruktura drogowa, kolejowa czy telekomunikacyjna. Ma bezpośredni wpływ na rozwój poszczególnych regionów, ale również przekłada się na wysokość PKB — mówi Paula Wąsowska z firmy Cisco Systems.

Wnioski z Broadband Barometer, jak nazwano badanie, są optymistyczne. Dzięki obniżce cen i poprawieniu warunków konkurencji na rynku o 20 proc., w drugiej połowie 2006 r. wzrosła liczba korzystających z szeropasmowego dostępu do internetu. Największymi dostawcami tej usługi są Telekomunikacja Polska, UPC i Multimedia. Razem mają 64 proc. wszystkich łączy. Najpopularniejszą przepustowością jest 512 kb/s. Mniejsze powoli odchodzą w przeszłość. Powodem są spadki cen, a także rozwój takich usług jak VoIP czy IPTV. Największy spadek cen odnotował dostęp typu DSL. Wyniósł on aż 50 proc. w ciągu roku. Należy się spodziewać, że ten trend się utrzyma.

Jeśli chodzi o dostęp do internetu szerokopasmowego w firmach, to jest on zróżnicowany. W małych i mikro firmach jest on stosunkowo niewielki. Sektor średnich i dużych firm jest bardziej nasycony tą usługą.

Według rządowych planów na 2007-2013 rok zrealizowane zostaną 22 projekty mające na celu rozwój społeczeństwa informacyjnego. Ich łączny koszt to 890 mln EUR. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa, Funduszu Strukturalnego Schengen oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Z tej kwoty 26 mln ma być przeznaczonych na projekty związane z dostępem szerokopasmowym — np. Wireless Kraków czy Kujawsko-Pomorska Sieć Szerokopasmowa.

— Badania przeprowadzone przez IDC wspólnie z Cisco pokazują, że liczba użytkowników korzystających z szerokopasmowego dostępu do internetu rośnie. Jednocześnie można zauważyć, że na internetowej mapie Polski wciąż są białe plamy. To głównie małe ośrodki miejskie oraz obszary wiejskie. Liczymy na to, że wyniki badań zainicjują dyskusję nad możliwościami poprawy obecnej sytuacji, zwłaszcza w takich, istotnych z punktu widzenia rozwoju, sektorach jak szkolnictwo — podsumowuje wyniki badania Magda Borowik z IDC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu