Dotacje na CSR bez żadnych tajemnic

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2013-12-16 00:00

Wszystko, co chciałeś wiedzieć o grantach na działania odpowiedzialne społecznie, ale bałeś się zapytać — bo może nie wiesz, co to CSR

Wkrótce ruszy drugie w historii rozdanie funduszy na CSR. Nabór potrwa od 8 stycznia do 10 lutego. Finansowy zastrzyk dała Szwajcaria w ramach działania „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)”. Finansowe zmagania ponownie zorganizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W szranki o pieniądze będą mogły stanąć tylko mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które działają na rynku od co najmniej pół roku. Pula, po którą sięgną, to 8,8 mln zł.

— Granty można dostać na przedsięwzięcia związane z bieżącą działalnością firmy i dotyczące jednego z trzech obszarów: środowiska naturalnego, relacji z personelem lub zaangażowania społecznego. Wnioski mogą dotyczyć jednego, dwóch lub wszystkich trzech obszarów. Jedna firma może złożyć w naborze tylko jeden wniosek — podkreśla Anna Moniszka, specjalistka z departamentu programów pilotażowych PARP.

Po pierwsze strategia

Projekty powinny być zgodne ze strategią CSR wdrożoną w firmie.

— Beneficjentem mogą być też firmy, które obecnie nie mają takiej strategii, ale ją planują. W takim przypadku strategia musi być elementem projektu — zwraca uwagę Anna Moniszka.

Wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie 70 proc. wydatków projektu, przy czym kwota wsparcia nie może przekroczyć 100 tys. zł. To oznacza, że całość kosztów przedsięwzięcia nie może być wyższa niż 142,8 tys. zł. W pierwszym konkursie po podzieleniu budżetu w każdym regionie było do wzięcia po ok. 365 tys. zł. Do PARP wpłynęło 107 wniosków. Zdecydowanie najbardziej aktywni byli przedsiębiorcy z Mazowsza, którzy złożyli 26 projektów, oraz ze Śląska (16 wniosków). Natomiast w dwóch województwach — opolskim i podlaskim — nie znalazła się żadna firma zainteresowana dotacjami na CSR. Ostatecznie udało się zawrzeć umowy o dofinansowanie z 40 firmami, z których najwięcej pochodzi ze Śląska (6) oraz Mazowsza i Dolnego Śląska (po 5). To jedyne województwa, w których pula przewidziana na pierwszy konkurs została wyczerpana.

— Niewykorzystane fundusze z pierwszego naboru zostaną w poszczególnych województwach przesunięte na drugi konkurs. W tych regionach po prostu będzie więcej dotacji do zdobycia. Do tych pieniędzy zostanie dodana pula z drugiego konkursu — podkreśla Anna Moniszka.

Pieniądze w pierwszym rozdaniu otrzymała m.in. drukarnia Opinion Strefa Druku.

— Opracujemy i zrealizujemy strategię CSR, bo do tej pory jeszcze jej nie mieliśmy. Chcemy uporządkować dotychczasowe działania społecznie odpowiedzialne, pogrupować je i zobaczyć, jaki mają wpływ na naszych interesariuszy i jak są przez nich oceniane. Wtedy dowiemy się, czego nam jeszcze brakuje. W naszym biznesie współpracujemy z partnerami zagranicznymi, dla których działania CSR są standardem i czymś naturalnym — mówi Sylwia Sędrowicz, menedżer HR w drukarni Opinion Strefa Druku.

Jakie wskazówki mają dla przedsiębiorców beneficjenci, którzy otrzymali dotacje w pierwszym naborze?

— Bardzo ważne jest skupienie się na kryteriach i przejrzyste przygotowanie zadań we wniosku. Jesteśmy po pierwszym kwartale i widzimy, jak ważny jest etap związany z audytem i rozpoznaniem kondycji firmy oraz możliwości uczestnictwa pracowników w strategii. Z mojej perspektywy kluczowa była współpraca z dobrymi ekspertami — mówi Magdalena Petryniak z grupy SAPR zajmującej się doradztwem z komunikacji marketingowej i społecznej, która dostała dotacje na projekt „Worklife balance”.

Dla pracowników i otoczenia

W przypadku projektów z obszaru środowiska naturalnego można sfinansować projekty, które mają na celu zmniejszenie negatywnego wpływu przedsiębiorstwa na otoczenie, np. ograniczenie substancji szkodliwych, redukcję zużycia materiałów lub energii elektrycznej w procesie produkcji. Mogą to być także przedsięwzięcia polegające na zmianie składników lub surowców wykorzystywanych podczas produkcji na mniej szkodliwe.

— W ramach tego obszaru można finalizować na przykład badania, które mają na celu zmianę opakowania na bardziej ekologiczne lub mniejsze, co ma znaczenie podczas transportu lub magazynowania — mówi Anna Moniszka.

Druga kategoria to przedsięwzięcia, które prowadzą m.in. do zwiększenia udziału pracowników w zarządzaniu firmą. Można wprowadzać w życie różne narzędzia dialogu z pracownikami — rozwój ścieżek kariery czy programy szkoleniowe i mentoringowe. Tu realizowane mogą być działania polegające na realizowaniu standardów (np. SA8000, OHSAS18001) lub mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa pracy. Trzeci obszar to zaangażowanie społeczne.

— Firmy mogą zaproponować przedsięwzięcia, które zwiększają przejrzystość ich działań, na przykład przez wdrażanie raportowania. Docenione zostaną projekty dotyczące zrównoważonego łańcucha dostaw — wymienia Anna Moniszka. Szwajcaria da firmom pieniądze m.in. na zakup usług doradczych (wydatki na przygotowanie strategii CSR, mapowanie interesariuszy) i audyty — z wyłączeniem audytu finansowego). Nie zabraknie też euro na badania lub analizy produktów i procesów produkcyjnych lub usługowych, certyfikację i działania informacyjno-promocyjne (tylko wtedy, gdy są częścią projektu, a nie całym przedsięwzięciem). W pierwszym naborze jednym z najczęstszych uchybień był brak w dokumentach jednego z wymaganych załączników. Zgodnie z wytycznymi wymagane były dane z trzech ostatnich lat obrachunkowych, formularz informacji potrzebnych przy ubieganiu się o pomoc de minimis oraz kopie zaświadczeń o otrzymanym wsparciu tego typu. Drugi częsty błąd popełniany przez przedsiębiorców to niezgodność budżetu projektu z oświadczeniem o VAT.

Brakuje promocji

Polscy przedsiębiorcy wciąż bardzo mało wiedzą o społecznej odpowiedzialności biznesu. Badanie przeprowadzone przez PARP w tym roku wykazało, że mało która firma ma świadomość, jakie może realizować przedsięwzięcia dotyczące CSR. Przedsiębiorcy często źle interpretują znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu. Kiedy już biorą się za działania związane z CSR, realizują te, które wymagają małych nakładów i szybko przynoszą efekty. Mało która firma decyduje się na długofalową strategię — a właśnie takie podejście jest promowane w konkursie z dotacjami.