Drapieżcy czują się bezkarni w sieci

opublikowano: 01-08-2019, 22:00

Cyberprzestępca jest jak lis, który wypatruje kolejnych ofiar. Dlaczego firmy zachowują się jak bezmyślne kury?

Akcja wywołuje reakcję. Ale w sieci bywa inaczej. CERT Polska szacuje, że w 2018 r. odnotowano o 17,5 proc. więcej naruszeń bezpieczeństwa IT niż rok wcześniej, a według badania PwC prawie dwie trzecie przedsiębiorstw doświadczyło zakłóceń z powodu ataków. Tymczasem tylko 35 proc. krajowych biznesów ma strategię cyberbezpieczeństwa. Innymi słowy: hiperaktywności przestępców towarzyszy trudna do wytłumaczenia bierność firm.

— Nie wystarczy świadomość zagrożeń. Aby się przed nimi bronić, konieczne są konkretne działania podejmowane na poziomie krajowym i międzynarodowym przez podmioty publiczne we współpracy z sektorem prywatnym — wskazuje Izabela Albrycht, prezes Instytutu Kościuszki (IK).

Opublikowany pod koniec czerwca raport IK jest jak róg myśliwski wzywający do przepędzenia drapieżników. Już co 13. e-mail zawiera złośliwe oprogramowanie, którego celem jest zainfekowanie komputera, systemów komputerowych, sieci lub urządzeń mobilnych. Ponad 25 proc. internautów w Polsce padło w 2018 r. ofiarą phishingu polegającego na wyłudzeniu od nich informacji (hasła, numery kart kredytowych, dane kont bankowych).

— W świetle tych faktów widać wyraźnie, że sektor prywatny musi stać się znacznie mocniejszym ogniwem cyberbezpieczeństwa. Powinien tworzyć rozwiązania odpierające coraz to nowe typy ataków, wykorzystujące najnowsze technologie: uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję — komentuje Izabela Albrycht.

Cyfrową lekkomyślność wielu polskich przedsiębiorstw doskonale oddaje tytuł cytowanego badania PwC: „Cyber-ruletka po polsku. Dlaczego firmy w walce z cyberprzestępcami liczą na szczęście”. Najwyższa pora wziąć sprawy w swoje ręce.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane