Drapieżcy czują się bezkarni w sieci

opublikowano: 01-08-2019, 22:00

Cyberprzestępca jest jak lis, który wypatruje kolejnych ofiar. Dlaczego firmy zachowują się jak bezmyślne kury?

Akcja wywołuje reakcję. Ale w sieci bywa inaczej. CERT Polska szacuje, że w 2018 r. odnotowano o 17,5 proc. więcej naruszeń bezpieczeństwa IT niż rok wcześniej, a według badania PwC prawie dwie trzecie przedsiębiorstw doświadczyło zakłóceń z powodu ataków. Tymczasem tylko 35 proc. krajowych biznesów ma strategię cyberbezpieczeństwa. Innymi słowy: hiperaktywności przestępców towarzyszy trudna do wytłumaczenia bierność firm.

— Nie wystarczy świadomość zagrożeń. Aby się przed nimi bronić, konieczne są konkretne działania podejmowane na poziomie krajowym i międzynarodowym przez podmioty publiczne we współpracy z sektorem prywatnym — wskazuje Izabela Albrycht, prezes Instytutu Kościuszki (IK).

Opublikowany pod koniec czerwca raport IK jest jak róg myśliwski wzywający do przepędzenia drapieżników. Już co 13. e-mail zawiera złośliwe oprogramowanie, którego celem jest zainfekowanie komputera, systemów komputerowych, sieci lub urządzeń mobilnych. Ponad 25 proc. internautów w Polsce padło w 2018 r. ofiarą phishingu polegającego na wyłudzeniu od nich informacji (hasła, numery kart kredytowych, dane kont bankowych).

— W świetle tych faktów widać wyraźnie, że sektor prywatny musi stać się znacznie mocniejszym ogniwem cyberbezpieczeństwa. Powinien tworzyć rozwiązania odpierające coraz to nowe typy ataków, wykorzystujące najnowsze technologie: uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję — komentuje Izabela Albrycht.

Cyfrową lekkomyślność wielu polskich przedsiębiorstw doskonale oddaje tytuł cytowanego badania PwC: „Cyber-ruletka po polsku. Dlaczego firmy w walce z cyberprzestępcami liczą na szczęście”. Najwyższa pora wziąć sprawy w swoje ręce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu