Polscy przewoźnicy próbują zdywersyfikować działalność. PKP Cargo, które dominuje w przewozie węgla dla energetyki, szuka innych możliwości zarobku i stawia na transport drewna. W I kw. 2014 r. PKP Cargo przetransportowało prawie 1,1 mln ton drewna i jego wyrobów (wzrost o 47 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2013 r.). Jeszcze dynamiczniej rośnie praca przewozowa, związana z transportem drewna. W I kw. wyniosła 441,5 mln tom, (dynamika 63 proc.).
Niemcy kupują na potęgę
— W 2013 r. przewóz przez PKP Cargo drewna, płyt drewnopodobnych i mebli przekroczył 3,5 mln ton. To dobry wynik, który chcielibyśmy w tym roku poprawić. Perspektywy są obiecujące — mówi Arkadiusz Pokropski, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży w PKP Cargo. Spółka transportuje drewno nie tylko na polskim rynku — wykonuje także przewozy do Niemiec, Czech, Austrii i na Słowację. Problem wywozu drewna bulwersuje drzewiarzy.
Od 2011 r. jego import utrzymuje się na poziomie około 4,5 mln m sześc., zaś eksport dynamicznie rośnie: z 2,5 mln m sześc. w 2011 r. do 4,3 mln m sześc. w 2013 r. Najbardziej chłonnym rynkiem zbytu stały się Niemcy, do których pojechało w zeszłym roku 2,3 mln m sześc. drewna iglastego — aż 23 razy więcej niż przed dwoma laty. Wzrost popytu widać po wynikach przetargów — w zachodnich województwachceny są znacznie wyższe niż w pozostałych częściach kraju.
— Walczymy o to, by system sprzedaży drewna premiował nie tylko najwyższą cenę, ale także utrzymanie miejsca pracy w kraju. Jeden złoty surowca daje polskiej gospodarce 12 zł. To przekłada się na etaty, rozwój regionalny i maksymalizację wpływów podatkowych. Państwo to właśnie traci, pozwalając na wywóz surowca — mówi Bogdan Czemko, dyrektor Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego.
Jednak dzięki transportowi drewna PKP Cargo mogą uniezależnićsię od wahań koniunktury w innych branżach.
— Niemal co druga tona przewożonych przez nas towarów to węgiel. Z powodu ciepłej zimy w tym roku wzrosły zapasy tego paliwa w elektrowniach i kopalniach, co przyczyniło się do obniżenia popytu na jego przewóz w I kw. 2014 r. Niektórzy producenci zmniejszyli produkcję energii nawet 30 proc. Udało nam się wcześniej zareagować i skutecznie wypełnić tę lukę — twierdzi Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo.
Drewno w kontenerach
Koniunkturę na rynku drewna dostrzegli także inni przewoźnicyoraz operatorzy intermodalni. PKP Cargo wożą drewno na wagonach platformowych i w węglarkach, ale coraz mocniej na znaczeniu zyskuje jego transport w kontenerach.
— Obserwujemy trend tzw. konteneryzacji przewozów drewna, szczególnie na eksport. Przedsiębiorcy poszukują oszczędności, a przeładunek takich zunifikowanych jednostek transportowych nie wymaga specjalistycznej infrastruktury, przez co można obniżyć koszty logistyczne — uważa Lidia Dziewierska, prezes Loconi Intermodal.