Czytasz dzięki

Drobny biznes nie miewa urlopów

opublikowano: 08-07-2015, 22:00

Ponad 80 proc. mikrofirm podczas wakacji pracuje normalnie albo na zdwojonych obrotach. Tylko co piąta odczuwa sezonowy spadek aktywności.

Mali przedsiębiorcy nie pojadą na wakacje — wynika z corocznego badania Idea Banku, który zapytał na przełomie maja i czerwca 500 osób prowadzących jednoosobowe działalności, czy i w jaki sposób spędzają lato. Okazuje się, że dla większości drobnych firm nie istnieje coś takiego jak urlop, szczególnie w sezonie wakacyjnym, a nawet jeśli od czasu do czasu wyjeżdżają, to i tak podczas tego wyjazdu pracują. Aż 81 proc. firm uznało, że wakacje to dla nich okres normalnej albo zwiększonej aktywności, a tylko co piąta odczuwa w tym czasie sezonowy spadek aktywności. Do tego 55 proc. firm stwierdziło, że nie rozstaje się z biznesem podczas wakacji, z czego 27 proc. rezygnuje całkowicie z wyjazdu, a 28 proc. zarządza firmą z miejsca, w którym odpoczywa.

— Od czasu do czasu zdarza mi się wyjechać nie dłużej niż na tydzień, ale nawet podczas urlopu w żadnym wypadku nie mogę zostawić firmy bez opieki— mówi Jan Międzybłocki, współwłaściciel Bubble House. Około 23 proc. ankietowanych stwierdziło, że na czas urlopu zamyka swoją firmę. To przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność samodzielnie albo nie zatrudniają pracowników. — Łatwiej jest tym, którzy mają wspólnika — zwraca uwagę Michał Wichowski, właściciel firmy Highlevel.

Jednak badane firmy nie wspominały o takiej możliwości.

— Zwykle jest tak, że każdy ze wspólników odpowiada za inną działkę — tłumaczy Krzysztof Kaleta, właściciel marki SheFoot. 16 proc. przedsiębiorców przyznało, że podczas ich nieobecności firmą kieruje oddelegowany pracownik, 12 proc. wskazało na członka rodziny, a zaledwie 2 proc. na menedżera zatrudnionego na stałe w firmie.

Przedsiębiorcy, którzy mogą sobie pozwolić na urlop, preferują raczej krótkie wyjazdy. Aż 47 proc. z nich wyjeżdża zaledwie na tydzień, a 34 proc. pozwala sobie aż na 2 tygodnie odpoczynku. Ponadto wybierają raczej odpoczynek w kraju (52 proc.) niż za granicą (40 proc.). W dodatku 40 proc. badanych firm odpoczywa tylko raz w roku, 22 proc. dwa razy w roku, a tylko 11 proc. ankietowanych wyjeżdża trzy razy w roku albo częściej.

— Jednak te wyjazdy to nie jest typowy urlop, tylko zmiana miejsca pracy — przyznaje Krzysztof Kaleta.

Zapracowany jak mikroprzedsiębiorca

Kto kieruje firmą podczas nieobecności właściciela?

Nikt, kieruję nią z miejsca, w którym wypoczywam: 28 proc.

Nikt, firma wtedy nie działa:23 proc.

Oddelegowany pracownik:16 proc.

Członek rodziny:12 proc.

Menedżer zatrudniony na stałe:2 proc.

Nie korzystam z urlopu:27 proc.

Jak często właściciel wyjeżdża na urlop?

Raz w roku: 40 proc.

Nie korzystam z urlopu: 27 proc.

Dwa razy w roku: 22 proc.

Trzy razy w roku lub więcej: 11 proc.

 

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane