Droga ropa ciągnie giełdy w USA w dół

(Marek Druś)
opublikowano: 08-08-2005, 17:02

Na amerykańskich giełdach pogarszają się nastroje. To skutek wyraźnego wzrostu notowań ropy, która w czasie sesji na NYMEX osiągała kurs nawet 63,60 USD. Choć spółki naftowe drożeją, reszta nie ma na to dużych szans.

Na amerykańskich giełdach pogarszają się nastroje. To skutek wyraźnego wzrostu notowań ropy, która w czasie sesji na NYMEX osiągała kurs nawet 63,60 USD. Choć spółki naftowe drożeją, reszta nie ma na to dużych szans.

Ropa drożeje w związku z obawami, że czasowe zamknięcie amerykańskiej ambasady i dwóch konsulatów w Arabii Saudyjskiej jest zwiastunem możliwej destabilizacji sytuacji w tym kraju. Kurs baryłki sięgnął w pierwszej części notowań na NYMEX 63,60 USD. Tak droga nie była od 1983 roku, czyli początku notowań ropy na nowojorskiej giełdzie towarowej.

Wzrost cen ropy wywołał popyt na akcje spółek branży naftowej. Dzięki zwyżce jej kursu ich zyski w drugim kwartale wzrosły średnio o 41 proc. Pozostałych spółek o 14 proc. W górę idzie cena lidera branży, najbardziej wartościowej spółki publicznej świata, ExxonMobil. Drożeją akcje Kerr-McGee. Spółka poinformowała o sprzedaży złóż ropy i gazu za 3,5 mld USD, dzięki czemu zredukuje zadłużenie. Część pieniędzy ma także trafić do akcjonariuszy.

Wśród pozostałych spółek wyraźnie rośnie kurs Whirlpoola, który podwyższył ofertę przejęcia Maytag do 1,6 mld USD. Zrównał ją tym samym z przedstawioną przez Ripplewood Holdings.

Po podwyższeniu rekomendacji drożeją akcje JDS Uniphase, jednego z największych amerykańskich producentów sprzętu sieciowego. O ułamek procenta rośnie kurs Cisco Systems. Według prasy, spółka rozważa przejęcie Nokii, aby zdobyć jej część produkującą infrastrukturę sieci komórkowych. Wartość rynkowa fińskiego koncernu przekracza 70 mld USD.

Po stronie spadków znalazł się Delphi. Jeden z największych producentów części zamiennych zakończyła kwartał stratą, choć rok temu miał zysk. Ostrzegł także, że jeśli nie uda mu się obniżyć kosztów pracy, nie da się wykluczyć ogłoszenia jego upadłości.

MD

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane