Drogowa dyrekcja postawi na jakość

Drogowa dyrekcja zapewnia, że budując drogi z betonu, odstąpi od dyktatu najniższej ceny i spełni unijne wymogi.

Urząd Zamówień Publicznych przedstawi wkrótce projekt ustawy, która przystosuje nasze prawo przetargowe do unijnych dyrektyw. Przewidują one m.in., że zamawiający będą oceniać oferty nie tylko na podstawie najniższej ceny, ale także jakości, trwałości budowy, technologii, kosztów eksploatacji, czyli tzw. rachunku kosztów cyklu życia produktu.

Zobacz więcej

Grzegorz Kawecki

Betonowe oszczędności

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapewnia, że już wychodzi naprzeciw unijnym wymogom i odstępuje od dyktatu najniższej ceny. Wszystko dzięki planowanej budowie dróg z betonu. Do 2020 r. dyrekcja zbuduje ich ponad 800 km. „Przeprowadzone analizy wykazują znacznie korzystniejszy rachunek kosztów życia produktu dla technologii betonowej w porównaniu z asfaltową” — napisała Ewa Tomala-Borucka, kierująca GDDKiA, w piśmie do Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, która wspólnie z innymi organizacjami krytykowała plan budowy betonówek.

Z przedstawionych przez nią danych wynika jednak, że oszczędności powstaną głównie dzięki niższym kosztom budowy, w eksploatacji będą niewielkie. Drogowa dyrekcja szacuje, że na budowie ponad 800 km dróg w technologii betonowej oszczędzi 635 mln zł. „Dane, na podstawie których wykonano analizy w GDDKiA, wskazują, że koszty budowy nawierzchni betonowej są niższe niż asfaltowej” — precyzuje Ewa Tomala-Borucka.

Od marca 2009 r. do marca 2012 r., czyli w szczycie budowlanym przed EURO 2012, cena asfaltu wzrosła o 108 proc., podaje GDDKiA i prognozuje, że bez rozwoju technologii betonowej w bieżącej perspektywie asfalt znów mocno by podrożał, co w konsekwencji zwiększyłoby koszty budowy dróg. Budowa betonówek natomiast zahamuje ten wzrost.

Jeśli zaś chodzi o roczne oszczędności w utrzymaniu, to w przypadku dróg betonowych sięgną one zaledwie 6,75 mln zł. To nieznacząca kwota w budżecie GDDKiA, która rocznie na utrzymanie dróg wydaje 3,5 mld zł, a w najbliższych latach kwota wzrośnie do 5 mld zł.

Zbędne doświadczenie

Eksperci nie wierzą jednak ani w oszczędności budowlane, ani eksploatacyjne. Podkreślają, że na polskim rynku jedynie kilka firm ma technologię, sprzęt i doświadczenie w budowie dróg z betonu, a niewielka konkurencja nie zachęci do cenowych obniżek. GDDKiA zapewnia jednak, że rozwój betonówek nie ograniczy konkurencji, bo… nie będzie sprawdzać doświadczenia wykonawców. Czyli można będzie złożyć ofertę, nie mając pojęcia o budowie dróg z betonu.

„Nie wymaga się od wykonawców(…) spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia przy realizacji zadań (…) w konkretnej technologii — asfaltowej, jak i betonowej, tak samo jak nie wymaga się wykazania doświadczenia przy realizacji (…) obiektów związanych np. z wymogami ochrony środowiska, BRD i in.” — napisała Ewa Tomala-Borucka.

— Ten fragment listu najbardziej nas zaniepokoił, bo dopuszczanie do realizacji kontraktów firm, które nie mają doświadczenia i zaplecza kadrowego oraz sprzętowego, może fatalnie się skończyć. Już w perspektywie 2007-13 alarmowaliśmy, że GDDKiA dopuszcza do budowy dróg z nawierzchnią bitumiczną firmy teczki, które nie znając polskiego rynku, oferowały bardzo niskie ceny — twierdzi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Nie były w stanie wykonać zleceń, więc wiele z nich zerwało umowy z GDDKiA i zeszło z placów budów.

— Historia może się powtórzyć w kontraktach na budowę dróg betonowych, w których wystartują firmy niemające maszyn czy pracowników potrafiących budować drogi z betonu. Zaproponują ceny niższe niż doświadczeni wykonawcy i wygrają przetarg — obawia się Barbara Dzieciuchowicz.

To, czy je zrealizują, a zbudowana droga wytrzyma 30 lat, bo na taki okres projektowane są nawierznie betonowe, pozostaje zagadką.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Drogowa dyrekcja postawi na jakość