Drogowcy postawili krzyżyk na złożu węgla

opublikowano: 17-06-2015, 00:00

Drogowcy stawiają krzyżyk na złożu Legnica. Nie wierzą w uruchomienie jego eksploatacji, więc planują przeciąć je szybką trasą.

Złoże węgla brunatnego Legnica jeszcze niedawno rozpalało umysły geologów i specjalistów od energetyki. KGHM Polska Miedź oraz spółki z PGE rozważały uruchomienie jego eksploatacji oraz budowę elektrowni, która uchroni konsumentów przed prognozowanym niedoborem prądu. Protesty ekologów i pobliskich mieszkańców ostudziły jednak inwestycyjny zapał. Przedstawiciele PGE zapewniają, że inwestycje w zaplecze surowcowe będą do 2020 r. realizować na złożach Złoczew i Gubin. Na inwestycyjną listę na ten okres złoża Legnica nie wpisano.

Krzyżyk na złożu stawiają drogowcy, nie wierząc, że kiedykolwiek zostanie ono włączone do eksploatacji. Przetną je więc drogą S3 Legnica — Lubawka, która powstać ma kosztem około 3 mld zł.

Drogowy priorytet

Resort infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzą konsultacje społeczne, dotyczące wpływu na środowisko inwestycji zapisanych w planie budowy dróg do 2023 r. Z dokumentu wynika, że mające powstać trasy często przecinają tereny bogate w surowce energetyczne, jednak w większości przypadków nie pokrzyżują planów eksploatacji minerałów. W przypadku złoża Legnica do tej pory wpisywano konieczność zmiany planowanej lokalizacji trasy S3. Drogowcy nie chcą o tym słyszeć.

„Analizując rozmieszczenie węgla brunatnego stwierdzono kolizję złoża Legnica z planowaną drogą ekspresową S3 Legnica — Lubawka oraz z przebudowywaną drogą krajową nr 94 Legnica — Prochowice. Stwierdzono, że uniknięcie kolizji nie jest możliwe, gdyż spowodowałoby konieczność znacznego odsunięcia drogi ekspresowej od Lubina i Legnicy — ważnych ośrodków miejskich i przemysłowych, które generują znaczny ruch na tej trasie” — czytamy w środowiskowej prognozie planu drogowego.

Urzędnicy GDDKiA oraz resortu infrastruktury uważają, że zmiana lokalizacji mającej powstać trasy tak, by ominęła złoże, oznacza oddalenie jej do dużych miast w regionie, a wówczas inwestycja nie ma sensu. Dlatego też planują zbudować S3 na złożu. „Biorąc pod uwagę fakt, że decyzja o eksploatacji złóż nie zapadła, a sama eksploatacja powodowałaby szereg bardzo istotnych problemów środowiskowych (…) nie wnioskowano o zmianę lokalizacji planowanej drogi ekspresowej S3 i przebudowywanej DK 94” — czytamy w dokumentach drogowców. Eksploatacja złoża oznacza nie tylko degradację środowiska, ale także konieczność wyburzenia około 600 siedlisk i wykwaterowania 2,5 tys. mieszkańców oraz przełożenia i modernizacji linii energetycznych i gazowych.

Wzorem Arystotelesa

Eksperci z branży drogowej radzą szukać złotego środka.

— Jeszcze kiedy pracowałem w GDDKiA, próbowaliśmy rozwiązać temat kolizji drogi i złoża. Zmiana lokalizacji S3 nie ma sensu, ale za kilka czy kilkanaście lat być może wskazana będzie — z przyczyn energetycznych — eksploatacja złoża. Dlatego też projektując, przygotowując się do budowy drogi, należy uwzględnić ewentualną eksploatację i tak przygotować konstrukcję, by możliwe było dobudowanie estakad czy tuneli umożliwiających użytkowanie złoża, choć z pewnością potencjał wydobywczy po zbudowaniu drogi się zmniejszy — mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego i były szef GDDKiA.

Sam wielokrotnie przekonał się, jak bardzo kolizje z innymi obiektami utrudniają inwestycje. Przy budowie dróg, których lokalizacja została określona przed laty, często zdarza się, że na planowanym szlaku zbudowano osiedla, szkoły, linie energetyczne i wodociągi, więc trzeba albo szukać mniej newralgicznej lokalizacji, albo posiłkować się specustawami pozwalającymi na wywłaszczenie. W przygotowanej dla resortu infrastruktury analizie, dotyczącej zgodności systemu inwestycji transportowych ze Strategią Rozwoju Kraju 2020, eksperci wskazali na brak koordynacji w planowaniu przestrzennym i opracowaniu projektów infrastrukturalnych, co prowadzi do decyzyjnych kolizji. Podobny wniosek nasuwa się w przypadku koordynacji z inwestycjami surowcowymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu