Drogowcy postawili krzyżyk na złożu węgla

Drogowcy stawiają krzyżyk na złożu Legnica. Nie wierzą w uruchomienie jego eksploatacji, więc planują przeciąć je szybką trasą.

Złoże węgla brunatnego Legnica jeszcze niedawno rozpalało umysły geologów i specjalistów od energetyki. KGHM Polska Miedź oraz spółki z PGE rozważały uruchomienie jego eksploatacji oraz budowę elektrowni, która uchroni konsumentów przed prognozowanym niedoborem prądu. Protesty ekologów i pobliskich mieszkańców ostudziły jednak inwestycyjny zapał. Przedstawiciele PGE zapewniają, że inwestycje w zaplecze surowcowe będą do 2020 r. realizować na złożach Złoczew i Gubin. Na inwestycyjną listę na ten okres złoża Legnica nie wpisano.

Bloomberg

Krzyżyk na złożu stawiają drogowcy, nie wierząc, że kiedykolwiek zostanie ono włączone do eksploatacji. Przetną je więc drogą S3 Legnica — Lubawka, która powstać ma kosztem około 3 mld zł.

Drogowy priorytet

Resort infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzą konsultacje społeczne, dotyczące wpływu na środowisko inwestycji zapisanych w planie budowy dróg do 2023 r. Z dokumentu wynika, że mające powstać trasy często przecinają tereny bogate w surowce energetyczne, jednak w większości przypadków nie pokrzyżują planów eksploatacji minerałów. W przypadku złoża Legnica do tej pory wpisywano konieczność zmiany planowanej lokalizacji trasy S3. Drogowcy nie chcą o tym słyszeć.

„Analizując rozmieszczenie węgla brunatnego stwierdzono kolizję złoża Legnica z planowaną drogą ekspresową S3 Legnica — Lubawka oraz z przebudowywaną drogą krajową nr 94 Legnica — Prochowice. Stwierdzono, że uniknięcie kolizji nie jest możliwe, gdyż spowodowałoby konieczność znacznego odsunięcia drogi ekspresowej od Lubina i Legnicy — ważnych ośrodków miejskich i przemysłowych, które generują znaczny ruch na tej trasie” — czytamy w środowiskowej prognozie planu drogowego.

Urzędnicy GDDKiA oraz resortu infrastruktury uważają, że zmiana lokalizacji mającej powstać trasy tak, by ominęła złoże, oznacza oddalenie jej do dużych miast w regionie, a wówczas inwestycja nie ma sensu. Dlatego też planują zbudować S3 na złożu. „Biorąc pod uwagę fakt, że decyzja o eksploatacji złóż nie zapadła, a sama eksploatacja powodowałaby szereg bardzo istotnych problemów środowiskowych (…) nie wnioskowano o zmianę lokalizacji planowanej drogi ekspresowej S3 i przebudowywanej DK 94” — czytamy w dokumentach drogowców. Eksploatacja złoża oznacza nie tylko degradację środowiska, ale także konieczność wyburzenia około 600 siedlisk i wykwaterowania 2,5 tys. mieszkańców oraz przełożenia i modernizacji linii energetycznych i gazowych.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wzorem Arystotelesa

Eksperci z branży drogowej radzą szukać złotego środka.

— Jeszcze kiedy pracowałem w GDDKiA, próbowaliśmy rozwiązać temat kolizji drogi i złoża. Zmiana lokalizacji S3 nie ma sensu, ale za kilka czy kilkanaście lat być może wskazana będzie — z przyczyn energetycznych — eksploatacja złoża. Dlatego też projektując, przygotowując się do budowy drogi, należy uwzględnić ewentualną eksploatację i tak przygotować konstrukcję, by możliwe było dobudowanie estakad czy tuneli umożliwiających użytkowanie złoża, choć z pewnością potencjał wydobywczy po zbudowaniu drogi się zmniejszy — mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego i były szef GDDKiA.

Sam wielokrotnie przekonał się, jak bardzo kolizje z innymi obiektami utrudniają inwestycje. Przy budowie dróg, których lokalizacja została określona przed laty, często zdarza się, że na planowanym szlaku zbudowano osiedla, szkoły, linie energetyczne i wodociągi, więc trzeba albo szukać mniej newralgicznej lokalizacji, albo posiłkować się specustawami pozwalającymi na wywłaszczenie. W przygotowanej dla resortu infrastruktury analizie, dotyczącej zgodności systemu inwestycji transportowych ze Strategią Rozwoju Kraju 2020, eksperci wskazali na brak koordynacji w planowaniu przestrzennym i opracowaniu projektów infrastrukturalnych, co prowadzi do decyzyjnych kolizji. Podobny wniosek nasuwa się w przypadku koordynacji z inwestycjami surowcowymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane