Drogowe przetargi utknęły w korkach

opublikowano: 15-05-2014, 00:00

Lawina pytań wykonawców powoduje, że GDDKiA coraz trudniej wybrać wykonawców. Zwłoka może spowodować utratę funduszy UE.

Od zejścia Polimeksu-Mostostalu z placów budowy autostrad: A1 Stryków — Tuszyn i A4 Rzeszów — Jarosław, mijają już cztery miesiące, a nowych wykonawców wciąż nie widać na horyzoncie. Jeszcze dłużej trwa procedura wyboru firm do zaprojektowania i budowy obwodnicy Marek. Od złożenia przez wykonawców wniosków prekwalifikacyjnych minął prawie rok, a termin otwarcia ofert cenowych przesuwano wielokrotnie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wciąż nie może ich wyłonić, bo firmy zasypują ją lawiną pytań. Jednocześnie wykonawcy przestrzegają, że efektem przeciągania procedury przetargowej może być utrata unijnego dofinansowania. Zegar tyka i szanse na wykonanie i rozliczenie kontraktów do końca 2015 r. są coraz mniejsze.

Tysiąc pytań

W piątek, 16 maja GDDKiA planowała otworzyć oferty na dokończenie budowy A1. Jednak termin przesunięto — już po raz piąty — i wykonawcy mają złożyć cenowe propozycje 6 czerwca. Powodem jest m.in. zmiana zakresu robót, ponieważ GDDKiA zrezygnowała z kosztownej budowy bramek i przygotowuje elektroniczny system poboru opłat.

Otwarcie ofert na odcinek A1 Rzeszów — Jarosław zostało przełożone na 6 czerwca. Wcześniej, 27 maja, natomiast być może uda się poznać ceny w przetargu na budowę obwodnicy Marek.

— To terminy otwarcia ofert. Do faktycznego wyboru wykonawców daleka droga, bo firmy mogą przecież zaskarżyć przetargi w Krajowej Izbie Odwoławczej i wówczas na wyłonienie wykonawców poczekamy jeszcze kilka miesięcy — mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB).

Rafał Bałdys, wiceszef PZPB, przypomina też, że niedawno Trybunał Konstytucyjny zakwestionował przepis wymagający wpłaty 5 mln zł wadium przez wykonawców chcących zaskarżyć w sądach orzeczenia KIO.

— Wykonawcy będą więc składać do sądu coraz więcej pozwów, a to oznacza, że na szybkie rozstrzyganie przetargów nie ma co liczyć — uważa Rafał Bałdys. Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA, dotychczasową długotrwałą procedurę tłumaczy prośbami wykonawców chcących lepiej przygotować się do złożenia ofert.

Pracownicy dyrekcji podkreślają też, że otrzymują od wykonawców wiele pytań i konieczność odpowiadania na nie wydłuża procedurę. W sprawie przetargu na budowę obwodnicy Marek dostali ich ponad tysiąc i prawie drugie tyle w sprawie A1 i A4. Wykonawcy pytają o zagadnienia techniczne, ale też coraz częściej tematem pytań są finanse czy potencjalne kary, które może nałożyć GDDKiA. W jednym z nierozstrzygniętych jeszcze przetargów potencjalny wykonawca zapytał np., czy wystarczy 10 proc. kary w razie zerwania umowy i zejścia z budowy. Jeszcze nie zdobył kontraktu, a już martwi się, ile będzie go kosztowało jego zerwanie.

Zagrożone terminy

Przetargowy zator może jednak odbić się dyrekcji czkawką.

— Czas nagli i zagrożone są terminy wykonania i rozliczenia inwestycji w Komisji Europejskiej — podkreśla Barbara Dzieciuchowicz, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Nawet jeśli na przełomie maja i czerwca wykonawcy złożą oferty, GDDKiA i Urząd Zamówień Publicznych muszą jeszcze sprawdzić je pod względem formalnym i merytorycznym. Oznacza to, że nawet jeśli przetargi nie będą oprotestowane, umowy zostaną podpisane najwcześniej pod koniec wakacji. W rezultacie wykonawcy wejdą na budowy jesienią i zanim ostro zabiorą się do pracy, przyjdzie zima.

Jeśli aura nie będzie sprzyjać budowlańcom, na zrealizowanie inwestycji będą mieli właściwie tylko przyszłoroczny sezon budowlany. Wykonawców uważają, że ani zamawiający, ani firmy nie palą się do realizacji zleceń, bo nikt nie ma ochoty brać na siebie odpowiedzialności za przekroczenie unijnych terminów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy