Drzewo w sam raz na parkiet

Grupę Wirtualna Polska analitycy doceniają m.in. za świetne perspektywy. Zarazem oczekują, że spółka odważniej odsłoni im szczegółowe wyniki w e-handlu.

Kup raport Giełdowa Spółka Roku 2016>>

Zobacz więcej

Wirtualna Polska, kierowana przez Jacka Świderskiego, w rankingu GSR 2016 zajęła 3. miejsce. Fot: Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

W ostatnim raporcie rocznym Jacek Świderski, prezes i jeden z trzech głównych właścicieli Grupy Wirtualna Polska (GWP), dał upust swoim literackim ciągotom, użyźniając list do akcjonariuszy dendrologicznymi metaforami. Jak wynika z rankingu Giełdowa Spółka Roku, analitykom i maklerom taka poetyka jak najbardziej odpowiada. Z roku na rok w ich oczach GWP to drzewo zwiększające swój obwód pnia i wydające coraz bogatsze owoce. Dość powiedzieć, że w 2016 r. akcje spółki podrożały o 35 proc.

— W 2016 r. to była dobra inwestycja i zapowiada się, że w tym roku spółka będzie kontynuować wzrost wyników przy dobrej, przejrzystej polityce relacji z rynkiem — ocenia Marcin Nowak, analityk Ipopema Securites.

Decyzja telewizja

Wirtualna absolutnie zdominowała kategorię „rekomendacja znajomym”. Jej przewaga nad szóstym w tej kategorii CD Projektem była wyższa niż różnica między producentem „Wiedźmina” a 26. w tym rankingu Atalem. Piotr Raciborski, analityk Wood & Company, twierdzi jednak, że GWP nie grozi kariera bańki spekulacyjnej.

— To nie znaczy, że spółka nie będzie zyskiwać na popularności wśród mniejszych akcjonariuszy. Przeniesienie ciężaru przychodów z rynku reklamowego na e-commerce będzie procentować w jej wynikach w przyszłości. W końcu rynek reklamy rośnie w tempie 7-8 proc. rocznie, a e-handel notuje nawet niemal trzykrotnie wyższe tempo wzrostu nad Wisłą — argumentuje Piotr Raciborski.

Kamyczkiem do ogródka GWP jest jej najmłodsza gałąź, telewizyjna. Analitycy zwracająuwagę, że tu spółka nie realizuje planów, choć otwarcie się do tego przyznaje i właśnie zmieniła dyrektora programowego swojej stacji telewizyjnej. W istocie, po wyjściu ze spółki inwestora w postaci Innovy Capital karty rozdaje w niej troje wieloletnich wspólników. To, zdaniem naszych rozmówców, powoduje, że GWP efektywnie wykorzystuje jeden z najmocniejszych atutów przynależących do spółek prywatnych — szybką i sprawną decyzyjność w kluczowych sprawach. W ten sposób można zdobyć poklask w oczach finansistów.

Czas konfrontacji

W oczach rynku Wirtualna Polska to spółka, która w 2016 r. odniosła sukces, ma perspektywy na 2017 r. i na tle innych firm wybija się innowacyjnością. Gorzej, choć wciąż na poziomie TOP 20- -30, wypada pod kątem relacji z inwestorami. Zdaniem pytanychprzez nas analityków, taka ocena wynika m.in. ze świadomej strategii informacyjnej spółki.

— Spółka niechętnie podaje dokładne wyniki poszczególnych spółek i segmentów z grupy e-commerce. Brak ich wyodrębniania tłumaczą tym, że konkurencja uważnie patrzy na wskaźniki poszczególnych składowych GWP. Ich odsłanianie to ułatwianie życia największym rywalom — mówi Piotr Raciborski i jednocześnie chwali Wirtualną za dobry system raportowania i świetny kontakt z zarządem. Otwartość Jacka Świderskiego do konfrontacji z analitykami chwali sobie również Marcin Nowak.

— Przydałoby się więcej informacji o biznesie e-commerce, aczkolwiek spółka ma tu swoją logiczną argumentację. Z drugiej strony GWP w raporcie rocznym pokazuje szczegółowe wyniki pro forma kwartał do kwartału, co jest bardzo przydatną rzeczą i zdecydowanie ułatwia porównywalność wyników spółki w poszczególnych okresach — uważa Marcin Nowak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Spółka roku / Drzewo w sam raz na parkiet