Dużo doradców, mało klientów

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 16-09-2013, 00:00

ROZMOWA Z PIOTREM DZIEDZICEM, DYREKTOREM W POLSKIM ODDZIALE MIĘDZYNARODOWEJ FIRMY DORADZTWA PERSONALNEGO PAGE PERSONNEL

Trudny rynek pracy i duża konkurencja sprawiły, że firmy doradztwa personalnego poszerzają wachlarz usług i walczą o klientów ceną.

„Puls Biznesu”: Przybywa czy ubywa firm doradztwa personalnego?

Piotr Dziedzic z Page Personnel: Według Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia pod koniec 2012 r. działało w Polsce ponad 3900 firm doradztwa personalnego, czyli około 100 więcej niż w rekordowym 2008 r. Jak jednak podaje Polskie Forum HR, ponad 40 proc. to firmy jednoosobowe. Po kryzysie w sektorze finansowych w 2008 r. rynek doradztwa personalnego załamał się, a liczba agencji w Polsce spadła do około 2900. Wiele nie poradziło sobie ze zmniejszaniem się liczby zleceń rekrutacyjnych i upadło lub zostało wchłoniętych przez silniejszą finansowo konkurencję. Teraz liczba nowych agencji w KRS rośnie.

Czy to oznacza, że na rynku pracy jest lepiej?

No, cóż. Skoro ponad 40 proc. agencji założyły osoby fizyczne, to można domniemywać, że część z nich po prostu zastąpiła etat samozatrudnieniem.

Jaki jest polski rynek doradztwa personalnego?

W porównaniu do europejskiego jest wciąż na etapie rozwoju. Szacuje się, że tylko około 30 proc. przedsiębiorstw korzysta u nas z pomocy agencji, podczas gdy np. w Wielkiej Brytanii około 70 proc. Sytuacja na rynku determinuje ofertę i specjalizacje. Mamy agencje zajmujące się executive search, czyli zatrudnianiem kadry zarządzającej najwyższego szczebla, search & selection, czyli specjalizujące się w poszukiwaniu pracowników średniego i wyższego szczebla, agencje pracy tymczasowej oraz odpowiedzialne za pracowników niewykwalifikowanych i prace sezonowe. Często agencje oferują także inne usługi, np. outplacement, outsourcing kadrowo-płacowy, badanie kompetencji, szkolenia, systemy motywowania i oceny itp. Nowością jest to, że coraz więcej polskich firm decyduje się powierzyć agencji prowadzenie wybranych projektów rekrutacyjnych. Dzięki temu rynek stopniowo się rozwija. Patrząc na trendy światowe uważam, że w przyszłości polski rynek rekrutacyjny będzie podążał w kierunku coraz węższej specjalizacji, np. branżowej i stanowiskowej.

Trudny rynek pracy zaostrzył konkurencję między agencjami?

Dobre firmy doradztwa personalnego zawsze mają zlecenia, a im większa i ostrzejsza konkurencja, tym więcej zadań związanych z pozyskiwaniem nowych klientów. Zaciętą walkę, głównie cenową, prowadzą przede wszystkim małe jednolub kilkuosobowe agencje.

Rynek doradztwa personalnego jest rozdrobniony. Jak wybrać dobrego dostawcę tych usług?

Wybór agencji znacząco wpływa na bezpieczeństwo współpracy, jej jakość, efektywność i koszty. Niewłaściwa decyzja może się przyczynić do strat finansowych wynikających z przedłużającego się wakatu, źle dobranego pracownika albo jego niskiej efektywności. Aby wybrać dobrą i właściwą dla potrzeb danego przedsiębiorstwa agencję, warto przeanalizować, jak długo działa, jakie stosuje narzędzia rekrutacyjne, ilu i o jakim doświadczeniu ma konsultantów, czy ma rozbudowaną bazę kandydatów i sieć kontaktów biznesowych, a także czy można liczyć na doradztwo przydzielonego firmie konsultanta. Warto go lepiej poznać: jakie ma doświadczenie związane z potrzebami firmy, jak wygląda komunikacja między nim a zleceniodawcą oraz miedzy nim a kandydatami. Bardzo ważna jest również dobra znajomość regionalnej lub lokalnej specyfiki rynku pracy, co poszerza możliwości pozyskania odpowiednich kandydatów w określonych ramach czasowych.

A jakie są zasady rozliczeń ?

Stosuje się różne modele wynagrodzenia: od kwoty stałej do określonej procentowo części wynagrodzenia zatrudnianego kandydata. Powinno się również ustalać okres i zasady gwarancji na usługę rekrutacyjną.

22-333-98-52

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu