Duży wzrost o niewielkim znaczeniu

opublikowano: 17-06-2019, 22:00

Elektryczne auta ostro przyspieszają. Tylko w maju przybyło ich 247. Do miliona cały czas sporo brakuje.

5889 — tyle na koniec maja 2019 r. liczył sobie polski park samochodów elektrycznych. To o 247 więcej niż w na koniec kwietnia i 100 proc. więcej niż rok wcześniej — wynika z „licznika elektromobilności” aktualizowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Z 5889 elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce blisko dwie trzecie stanowią pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) — 3723, a pozostałą część, 2166, hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63 do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec maja zwiększył się do 314 sztuk, a elektrycznych skuterów i motocykli — do 4139. W porównaniu z danymi z kwietnia liczba autobusów elektrycznych utrzymała się na tym samym poziomie i wynosi 198.

Od stycznia do końca maja wzrost odnotowano zarówno w segmencie elektrycznych samochodów osobowych (100 proc. r/r), jak też elektrycznych dostawczych i ciężarowych (170 proc. r/r).

— To cieszy, jednak pamiętajmy, że liczba rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce wciąż pozostaje stosunkowo niska. Konieczne jest stymulowanie tego rynku i jak najszybsze uruchomienie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu — podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec maja w Polsce funkcjonowały 694 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1259 punktów),najwięcej w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Pozna-niu, Gdańsku i Szczecinie. 35 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 65 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Wart podkreślenia jest systematyczny wzrost udziału stacji DC.

Aut elektrycznych będzie systematycznie przybywać. Na razie jednak stanowią one niewielki promil polskiego parku samochodowego. W kwestii napędów alternatywnych prym wiodą klasyczne hybrydy. Na koniec maja po naszych drogach z takim napędem jeździły 84 864 samochody.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane