Duży wzrost o niewielkim znaczeniu

opublikowano: 17-06-2019, 22:00

Elektryczne auta ostro przyspieszają. Tylko w maju przybyło ich 247. Do miliona cały czas sporo brakuje.

5889 — tyle na koniec maja 2019 r. liczył sobie polski park samochodów elektrycznych. To o 247 więcej niż w na koniec kwietnia i 100 proc. więcej niż rok wcześniej — wynika z „licznika elektromobilności” aktualizowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Z 5889 elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce blisko dwie trzecie stanowią pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) — 3723, a pozostałą część, 2166, hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63 do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec maja zwiększył się do 314 sztuk, a elektrycznych skuterów i motocykli — do 4139. W porównaniu z danymi z kwietnia liczba autobusów elektrycznych utrzymała się na tym samym poziomie i wynosi 198.

Od stycznia do końca maja wzrost odnotowano zarówno w segmencie elektrycznych samochodów osobowych (100 proc. r/r), jak też elektrycznych dostawczych i ciężarowych (170 proc. r/r).

— To cieszy, jednak pamiętajmy, że liczba rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce wciąż pozostaje stosunkowo niska. Konieczne jest stymulowanie tego rynku i jak najszybsze uruchomienie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu — podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec maja w Polsce funkcjonowały 694 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1259 punktów),najwięcej w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Pozna-niu, Gdańsku i Szczecinie. 35 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 65 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Wart podkreślenia jest systematyczny wzrost udziału stacji DC.

Aut elektrycznych będzie systematycznie przybywać. Na razie jednak stanowią one niewielki promil polskiego parku samochodowego. W kwestii napędów alternatywnych prym wiodą klasyczne hybrydy. Na koniec maja po naszych drogach z takim napędem jeździły 84 864 samochody.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy