Czytasz dzięki

Dwie strony ukraińskiego medalu

opublikowano: 28-01-2020, 22:00

Polskie firmy korzystają na wzroście eksportu na rynek sąsiada, zwłaszcza w branży automotive. Grozi im jednak utrata pracowników.

Ukraińska gospodarka wychodzi na prostą po latach kryzysu wywołanego wojną w Donbasie. Korzystają na tym polscy eksporterzy. Sprzedaż samochodów wzrosła w minionym roku niemal o 60 proc. W 2019 r. PKB Ukrainy wzrósł o niecałe 4 proc. Dla porównania — gospodarki Białorusi i Rosji rosły w tempie niewiele ponad 1 proc. Ważnym czynnikiem odpowiedzialnym za przyspieszenie jest aktywność konsumentów, którzy korzystają na spadającej inflacji i obniżającym się bezrobociu. Jeszcze w połowie 2019 r. inflacja na Ukrainie sięgała niemal 10 proc.

Pod koniec roku wynosiła już zaledwie 4,1 proc., czyli była niewiele wyższa niż w Polsce. Polski eksport na Ukrainę rośnie w dwucyfrowym tempie. Sprzedaż żywności zwiększyła się w minionym roku o 18 proc., a mebli o 29 proc. Największy boom przeżywa jednak motoryzacja. Do listopada eksport zwiększył się o 42 proc., a sprzedaż samochodów wzrosła o 57 proc. Ożywienie w ukraińskiej gospodarce stanowi jednak też ryzyko dla niektórych segmentów polskiej gospodarki. Ze względu na znaczące umocnienie hrywny i spadek stopy bezrobocia na Ukrainie praca w Polsce nie jest już dla Ukraińców tak opłacalna jak kilka lat temu. Niektórzy mogą zdecydować się na powrót do kraju, co oznacza, że polskie firmy stracą pracowników. W ostatnich latach napływ imigrantów z Ukrainy dodał do wzrostu polskiego PKB ok. 0,5 pkt proc. Efekt wyjazdu będzie odwrotny. Firmy powinny też szykować się na zwiększoną konkurencję ze strony ukraińskich producentów. W ostatnich trzech latach import mebli z Ukrainy do

Polski wzrósł niemal o 150 proc. Tamtejsze przedsiębiorstwa są coraz mocniejsze finansowo i odważniej podbijają europejskie rynki.

Cykliczne analizy na temat gospodarek Europy Wschodniej są dostępne w PB Forecast – nowym serwisie analitycznym „Pulsu Biznesu” i centrum SpotData. Więcej na stronie: https://www.pb.pl/subskrypcja/forecast-makro-europa-wschodnia

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane