Dwucyfrowy wzrost na rynku nowych aut

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-08-02 16:28

Mimo lekkiego wyhamowania w lipcu sprzedaż nowych aut rośnie. Tempo wyznacza Toyota, do której należy już jedna piąta rynku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— ile nowych samochodów osobowych zarejestrowano w Polsce w ciągu siedmiu miesięcy 2024 r.

— co mówią najnowsze prognozy

— jakie modele są najpopularniejsze wśród klientów indywidualnych, a na co stawiają firmy

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W lipcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce ponad 43,1 tys. nowych samochodów osobowych. To o prawie 18,6 proc. więcej niż rok temu i o ponad 14 proc. mniej niż miesiąc wcześniej.

— Wakacje są tradycyjnie okresem słabszej sprzedaży samochodów, dlatego obserwujemy spadek liczby rejestracji w lipcu w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Generalnie sprzedaż nowych samochodów ma się w Polsce dobrze — uspokaja Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Łącznie od początku roku przybyło w Polsce blisko 320,1 tys. (+16,4 proc. r/r) samochodów. Niemal co piąte (18,6 proc.) z zarejestrowanych nowych aut osobowych miało logo Toyoty. Marka utrzymuje tempo, które narzuciła rynkowi ponad dwa lata temu i skutecznie znika z pola widzenia konkurencji. W analizowanym okresie zarejestrowano ponad 59,4 tys. osobowych toyot, a to więcej niż łączny wynik rynkowych wiceliderów: Skody (34,6 tys.) i Volkswagena (20,8 tys.).

Wiele wskazuje na to, że marce uda się zrealizować zapowiedziany w styczniu plan zarejestrowania w jednym roku kalendarzowym 100 tys. modeli. Plan dotyczy wszystkich aut, również dostawczych, a i w tym segmencie Toyota radzi sobie świetnie. W analizowanym okresie do klientów trafiło ponad 4,1 tys. aut użytkowych Toyoty (+9,1 proc. r/r), co wystarczyło, by zająć trzecie miejsce, za Renaultem (ponad 7,9 tys. rejestracji) i Fordem (5,2 tys.), a przed Fiatem (4 tys.) i Volkswagenem (3,5 tys.).

W ciągu siedmiu miesięcy tego roku osiem marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut osobowych, licząc rok do roku. Największy, o blisko 48 proc., odnotował Mercedes. Największy spadek rejestracji zanotowała Kia — o 11,4 proc.

— Obecnie prognozujemy, że w całym 2024 r. zarejestrowanych zostanie 540 tys. osobówek. Zakładamy więc wzrost r/r na poziomie 14 proc. Możliwa jest jednak korekta w górę w związku z regulacjami CAFE od stycznia 2025 r. (dotyczącymi emisji spalin — red.) i ewentualnym skokowym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku — mówi Wojciech Drzewiecki.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 r. pozostaje Toyota Corolla (15,8 tys. rejestracji), za którą uplasowała się Skoda Octavia (12,4 tys. ) oraz Toyota Yaris Cross (9,1 tys.).

Klienci indywidualni najczęściej stawiają na Toyotę Yaris Cross (5,2 tys.), Kię Sportage (4,4 tys.) lub Toyotę C-HR (3,4 tys. ). Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanymi modelami są: Toyota Corolla (13,2 tys.), Skoda Octavia (10,3 tys.) i Toyota Yaris (5,3 tys.)