Dwudniowy prezes doradza PKP

opublikowano: 24-07-2016, 22:00

Jak zintegrować polską kolej, nie łamiąc unijnych reguł — na to pytanie pomoże odpowiedzieć Bogusław Kowalski, który króciutko kierował grupą w grudniu 2015 r.

Bogusław Kowalski wrócił do PKP i pracuje jako doradca legislacyjny grupy — ta informacja zelektryzowała kręgi kolejarskie. To spore zaskoczenie. W grudniu 2015 r. przez dwa dni zarządzał grupą i zrezygnował ze stanowiska, bo w mediach pojawiły się doniesienia, że przed laty współpracował ze służbami PRL.

W ubiegłym roku Bogusław Kowalski (na fot. z lewej) został prezesem PKP. Jego zastępcą był Mirosław Pawłowski. Obecnie to on kieruje kolejową grupą, a Bogusławowi Kowalskiemu przypadła rola doradcy.
Zobacz więcej

ZMIANA RÓL:

W ubiegłym roku Bogusław Kowalski (na fot. z lewej) został prezesem PKP. Jego zastępcą był Mirosław Pawłowski. Obecnie to on kieruje kolejową grupą, a Bogusławowi Kowalskiemu przypadła rola doradcy. Marek Wiśniewski

„Kierując się interesem Grupy PKP składam rezygnację z zajmowanego stanowiska. Robię to z poczucia odpowiedzialności za zaufanie, którym mnie obdarzono, a nie poczucia winy. Winni tej sytuacji są oskarżyciele, a nie oskarżany” — napisał Bogusław Kowalski w grudniu 2015 r.

Menedżer nadal ma związki z kolejami. Do redakcji dotarły skany faktur dotyczących usług doradczych, świadczonych przez Instytut Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej (IMWG).

Kieruje nim nie kto inny jak Bogusław Kowalski. Z dokumentów wynika, że umowa o współpracy została podpisana 15 stycznia 2016 r., czyli miesiąc po jego rezygnacji z zarządzania PKP. Pierwsza faktura, za dwutygodniowe doradztwo w styczniu, opiewa na 12,5 tys. zł netto, a faktury z kolejnych miesięcy są warte po około 25 tys. zł netto. Ostatnia wpłynęła do PKP 8 lipca tego toku.

— Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwróciło się do PKP SA o przekazanie szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie— informuje Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa resortu.

— Instytut jest jednym z kilku podmiotów zewnętrznych, wspierających przygotowanie strategii, nad którą pracuje w firmie kilkanaście biur merytorycznych — mówi Jolanta Kuczyńska, dyrektor komunikacji w PKP.

PKP mówi: fachowiec

Czemu instytut świadczy usługi kolejowej grupie, skoro Bogusław Kowalski wcześniej uznał, że jego współpraca z PKP budzi, jego zdaniem nieuzasadnione, kontrowersje, i jest niekorzystna dla wizerunku tej spółki oraz godzi w jej interesy?

— Zrezygnowałem, bo środowisko kolejowe nie akceptowało sytuacji, w której jako prezes PKP byłem oczerniany w mediach. Nie znaczy to jednak, że mam całkowicie, na zawsze zrezygnować z pracy zawodowej. Od wielu lat pracuję w branży kolejowej. Mam doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwami kolejowymi, pracowałem także w samorządzie i w parlamencie oraz nadzorowałem rynek kolejowy jako wiceminister transportu [w latach 2006-07 — przyp. red.]. Po rezygnacji z funkcji prezesa PKP wróciłem do świadczenia usług doradczych — mówi Bogusław Kowalski.

Jego fachowość podkreślają także przedstawiciele PKP. — Pracując nad strategią, PKP angażuje do współpracy różnych ekspertów, którzy mają duże doświadczenie i wiedzę. Rezygnacja z zajmowanego stanowiska nie oznacza jakiekolwiek zakazu współpracy, na jasnych i zgodnych z procedurami zasadach. IMWG, realizując umowę, angażuje grono ekspertów, wśród których jest pan Bogusław Kowalski. Jako ekspert rynku kolejowego współpracuje on ze spółkami grupy PKP od 2012 r. W tym czasie wykonał samodzielnie lub w grupie ekspertów usługi doradcze dla PKP Cargo, PKP Intercity oraz dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju — informuje Jolanta Kuczyńska.

W 2012 r. na zlecenie PKP Cargo Bogusław Kowalski przygotował opracowanie zatytułowane „Główne problemy systemu opłat za korzystanie z linii kolejowych, ponoszonych przez przewoźników towarowych na rzecz PKP PLK”, a w 2013 r. dla Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej sporządził analizę rozwiązań zapewniających skuteczny i niedyskryminacyjny dostęp do taboru kolejowego dla operatorów transportu pasażerskiego działających w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. W 2014 r. natomiast, na zlecenie PKP Intercity przygotował studium znaczenia rynku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych dla rozwoju spółki.

Lista zadań

Jak zareagowali na wieść o ponownej współpracy Bogusława Kowalskiego z PKP przedstawiciele instytucji zajmujących się etyką w biznesie? „Niestety nie mamy w tym temacie wystarczająco dużo informacji ani mandatu do tego, aby zabierać głos” — napisali przedstawiciele United Nations Global Compact, z którą poprzedni zarząd PKP konsultował kodeks etyki grupy.

Podobnie stwierdzili przedstawiciele Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Podczas nieoficjalnych rozmów kolejowi eksperci nie ukrywają zaskoczenia, ale podkreślają też, że Bogusław Kowalski jest rzeczywiście branżowym ekspertem. On sam zaznacza, że skoro już kilku poprzednim zarządom PKP doradzał przy konstruowaniu strategii grupy, nie widzi przeszkód, by robić to ponownie, zwłaszcza że obecna współpraca niesie wiele nowych wyzwań dotyczących dostosowania polskiej kolei do zmieniającego się europejskiego rynku.

— Francja postanowiła zintegrować zarządzanie infrastrukturą kolejową i państwową koleją. Polski rząd także zapowiedział integrację krajowych kolei wokół PKP. Tymczasem Komisja Europejska opracowała tzw. IV pakiet kolejowy, który ma być uchwalony jesienią tego roku. Przewidziano w nim wiele działań służących liberalizacji rynku transportowego i wzmocnienia konkurencji — tłumaczy Bogusław Kowalski.

Wygląda więc na to, że europejskie rządy idą w kierunku budowy narodowych kolei, natomiast Bruksela stara się ograniczać ich centralizację. Bogusław Kowalski doradza więc PKP, jak pogodzić plany integracji i wzmocnienia polskiej kolei, nie łamiąc jednocześnie zasad IV pakietu kolejowego.

— Strategię, dotyczącą także tego obszaru, przedstawimy na przełomie III i IV kwartału tego roku — deklaruje Mirosław Pawłowski, prezes PKP. Nie ujawnia jej szczegółów. Wiadomo jedynie, że wzmocnione będą PKP Informatyka. Ich rolą będzie wdrożenie systemu pozwalającego wprowadzić na rynek wspólny bilet, by pasażerowie mogli korzystać z usług różnych przewoźników.

— Wdrożenie wspólnego biletu zalecane jest w IV pakiecie kolejowym — zaznacza Bogusław Kowalski. Drugim obszarem jego współpracy z PKP jest przygotowanie grupy na szerszą współpracę z partnerami wschodnimi. Obecnie PKP Cargo, w którym głównym udziałowcem są PKP, rozwijają działalność na tzw. nowym Jedwabnym Szlaku, przewożąc towary z Chin przez Rosję i Białoruś, do przygranicznych Małaszewicz.

— Zakładamy, że Małaszewicze będą centrum przeładunkowym, do którego docierają towary z Chin, a stamtąd, po przeładunku są transportowane do terminali w Polsce i w innych krajach Europy — mówi Mirosław Pawłowski.

Bogusław Kowalski podkreśla jednak, że także koleje ukraińskie, którymi od kilku miesięcy kierują polscy menedżerowie (na czele z Wojciechem Balczunem, byłym szefem PKP Cargo), przygotowują się od odbudowy Jedwabnego Szlaku prowadzonego przez Ukrainę. Jeśli im się uda, sporo zmian czeka nie tylko PKP Cargo, ale także PKP LHS, przewoźnika i operatora szerokiego toru prowadzącego na Ukrainę. Bogusław Kowalski zapewnia też, że konsultuje się z ukraińskimi kolejami nie tylko jako szef instytutu, doradzającego PKP, ale także jako przewodniczący Komisji Transportowej Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej. Liczy, że dzięki tym relacjom zyskają polscy producenci taboru. Bank Światowy pożyczył Ukrainie 2 mld USD. Pieniądze te trafią na inwestycje kolejowe, m.in. na tabor, zwłaszcza na modernizację lokomotyw.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy