Amerykańska firma technologiczna DXC Technology, specjalizująca się w usługach IT i konsultingowych dla klientów korporacyjnych, uruchomiła we wrześniu w Warszawie Centrum Kompetencji AI. Zatrudnia tam 500 fachowców od sztucznej inteligencji. Realizują oni projekty dla kilkudziesięciu klientów krajowych i zagranicznych. Podobne placówki DXC Technology ma w Bułgarii, Hiszpanii, Indiach i na Filipinach.
– W Centrum Kompetencji AI mamy programistów, analityków danych, specjalistów od generatywnej sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i internetu rzeczy, a także inżynierów od infrastruktury IT. Chcemy ciągle podnosić ich kompetencje. Będą też uzupełniać wiedzę współpracując ze specjalistami z całego świata. Zespół centrum będzie rósł wraz z rozwojem biznesu – zapowiada Maciej Tomczyk, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za operacje DXC Technology Polska.
Interaktywna pracownia AI
W przyszłym roku w warszawskim biurze spółki powstanie showroom.
– W interaktywnych pracowniach nasi klienci będą poznawać oferowane przez nas rozwiązania AI i uczestniczyć w procesie ich tworzenia – zaznacza Maciej Tomczyk.
Halina Frańczak, druga z dwójki dyrektorów zarządzających i liderka rynku w DXC Technology Polska, nie widzi zagrożenia, by AI miała zastąpić programistów firmy.
– Sztuczna inteligencja na pewno pomoże im w efektywniejszej pracy. Chcemy się konsekwentnie rozwijać. Ciągle szkolimy naszych specjalistów, aby podnosili kompetencje i zdobywali unikatowe umiejętności potrzebne klientom zarówno w Polsce, jak i na świecie – podkreśla Halina Frańczak.
Rozwój bez przejęć
Na razie DXC Technology Polska nie interesuje się przejęciami w branży, w tym również ostatnio wystawionymi na sprzedaż aktywami krakowskiego Comarchu.
– Mamy sporo własnych zasobów do wykorzystania, dlatego tworzymy w Polsce hub technologiczny. Przedstawiciele naszych struktur globalnych doceniają ogromny potencjał intelektualny polskiego zespołu, który już realizuje projekty na całym świecie – podkreśla Halina Frańczak.
Obecnie trwa rozbudowa działu sprzedaży. Maciej Tomczyk nie chce mówić o szczegółach dotyczących klientów.
– Nasi nowi klienci pochodzą z sektora komercyjnego i na obecnym etapie współpracy i realizacji umów nie możemy dzielić się informacjami na ich temat. Koncentrujemy się przede wszystkim na dostarczaniu zaplanowanych usług. Wraz z pojawiającymi się nowymi kontraktami będziemy zwiększać zespół wspierający nawiązywanie i utrzymywanie współpracy z klientami – zaznacza Maciej Tomczyk.
Poprzedni rok obrotowy (na koniec marca 2024 r.) DXC Technology Polska zakończyła przychodami na poziomie ok. 0,5 mld zł i stratą netto. Z czego ona wynikała?
– Działamy w strukturach korporacyjnych. Strata księgowa netto jest pochodną tego, co dzieje się globalnie w grupie DXC Technology, a nie na rynku lokalnym. Sprawozdanie finansowe z końca marca 2025 r. nie jest jeszcze zatwierdzone, natomiast polska spółka regularnie wykazuje zysk podatkowy [nadwyżkę przychodów nad kosztami ich uzyskania - red.] – podkreśla Maciej Tomczyk.
Kontrakty z podmiotami publicznymi
Wcześniej DXC Technology Polska była firmą aktywną na rynku zamówień publicznych. Realizowała m.in. kontrakty dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
– Sektor publiczny jest jednym z kluczowych rynków dla DXC działającego globalnie. Nasi specjaliści mają odpowiednie kompetencje do realizacji takich kontraktów. DXC świadczy usługi m.in. dla włoskiego ministerstwa Kultury i Europejskiej Agencji Kosmicznej. W Polsce realizujemy dwa istotne kontrakty dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) – tłumaczy Maciej Tomczyk.
Spółka rozwija dla CKE system informatyczny obsługujący egzaminy zawodowe i platformę Ocenianie Na Ekranie (ONE) wykorzystywaną od dwóch lat przez egzaminatorów szkół podstawowych i średnich.
Obecnie DXC Technology Polska nie bierze udziału w żadnym postępowaniu przetargowym ZUS, natomiast uczestniczy w dialogu konkurencyjnym i zapytaniach dotyczących badania rynku.
Inwestycja DXC w Warszawie polegająca na utworzeniu Globalnego Centrum Kompetencji AI to dobra wiadomość dla polskiego rynku pracy. To sygnał, że kompetencje dotyczące sztucznej inteligencji to jedne z kluczowych umiejętności pracowników, na które stawiają pracodawcy. Warto jednak pamiętać, że największą wartością takiej inwestycji jest przede wszystkim długofalowe wzmocnienie lokalnego ekosystemu innowacji i budowanie przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw.