E-banking - nie tylko wygodnie i oszczędnie

Sylwester Sacharczuk
17-06-2011, 00:00

Wielu przedsiębiorców mogło zapomnieć, co znaczy wizyta w banku. Prawie wszystkie transakcje mogą dziś wykonywać bez wychodzenia z biura.

Wielu przedsiębiorców mogło zapomnieć, co znaczy wizyta w banku. Prawie wszystkie transakcje mogą dziś wykonywać bez wychodzenia z biura.

Kilkanaście lat firmy mogły o tym tylko pomarzyć. Każda, nawet najmniejsza transakcja wymagała pofatygowania się do oddziału banku. Dziś, dzięki technologicznemu zaawansowaniu, jest zupełnie inaczej. Bankowość elektroniczna daje przedsiębiorcom ogromne możliwości, z których bardzo chętnie korzystają.

— E-banking to przede wszystkim wygoda i mobilność. Nowoczesny przedsiębiorca może dzięki niemu dokonywać transakcji praktycznie w każdym miejscu oraz w dogodnym dla siebie czasie. Bankowość elektroniczna zapewnia optymalizację czasu pracy — mówi Dariusz Nalepa, dyrektor departamentu bankowości transakcyjnej BRE Banku.

Nie tylko przelew i wyciąg

— Kolejną zaletą są koszty i to zarówno te po stronie banku, jak i przedsiębiorcy. Nietrudno sobie wyobrazić, ile czasu zajmowało przygotowywanie zleceń papierowych przez klienta, a później ich manualne przetwarzanie w banku. Dziś większość klientów korzysta z interfejsów, które automatycznie przenoszą zlecenia. Bardzo ważna jest też pewność rozliczenia. Elektroniczna bankowość minimalizuje możliwość popełnienia błędów przez ludzi — mówi Maciej Walęczak, dyrektor wydziału produktów departamentu bankowości transakcyjnej Banku Millennium.

Kilka lat temu bankowość elektroniczna oznaczała jedynie wysłanie przelewu i pobranie wyciągu. Dziś wachlarz usług jest znacznie szerszy. Standardem jest zlecenie wypłaty gotówki w oddziale, zastrzeżenie karty czy zmiana jej parametrów. E-banking umożliwia też korzystanie z produktów lokacyjnych i kredytowych i jest potężnym narzędziem handlu na rynkach walutowych.

— Wdraża się platformy, dzięki którym przedsiębiorcy mają możliwość śledzenia automatycznie odświeżanych kursów i rezerwacji aktualnego kursu w celu dokonania natychmiastowej wymiany walutowej — mówi Adam Walendziewski z pionu korporacyjnej sieci sprzedaży ING Banku Śląskiego.

Banki wykorzystują też e-oferty jako narzędzia do utrzymywania relacji z klientami. Przedsiębiorcy przez system mogą składać reklamacje i prośby o dodatkowe usługi, umawiać się na spotkania z pracownikiem banku czy zamawiać wizyty specjalistów.

Nikt się nie włamie

Wielu przedsiębiorców obawia się, że ktoś się wkradnie do systemu bankowego lub że dane zostaną utracone. Eksperci uspokajają — e-banking jest bardzo bezpieczny.

— Komunikacja między komputerem a serwerem banku jest szyfrowana protokołem SSL o długości klucza 128 lub 256 bitów. Gwarantuje to bezpieczne szyfrowanie danych i zabezpiecza je przed wszelkimi zmianami dokonywanymi z zewnątrz — mówi Aleksandra Chaber z pionu bankowości detalicznej ING Banku Śląs-kiego.

Jaka przyszłość czeka bankowość elektroniczną? Na pewno nastąpi dalsza cyfryzacja usług.

— W rozliczeniach z kontrahentami nie będziemy dostawać faktury pocztą, a jedynie zlecenie wykonania przelewu na system bankowy. Ponadto będą rozwijane narzędzia komunikacji. Czat czy wideokonferencja za pośrednictwem internetowego systemu stanie się normalnym sposobem komunikacji z bankiem — uważa Maciej Walęczak.

— Niezwykle ważna jest rola podpisu elektronicznego — bardzo pomogłoby wdrożenie obowiązkowego korzystania z niego np w rozliczeniach podatkowych. W niedalekiej przyszłości należy się też spodziewać poważnych zmian, jeśli chodzi o zastosowanie rozwiązań biometrycznych, a więc logowanie się do systemów po weryfikacji linii papilarnych czy układu żył. Przyszłością są m.in. bankomaty biometryczne — dodaje Dariusz Nalepa.

Czy może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorca nie będzie musiał odwiedzać banku?

— W szczególnych przypadkach, takich jak podpisanie umowy o rozpoczęciu współpracy, konieczny jest bezpośredni kontakt klienta z bankiem. Z reguły oznacza to jednak wizytę pracownika banku u takiego przedsiębiorcy. Jednak instytucje finansowe pracują nad tym, aby to także wyeliminować — tak, aby od początku do końca współpracy wszystkie czynności klient mógł wykonać elektronicznie — mówi Maciej Walęczak.

Nie oznacza to, że przedsiębiorca nigdy nie zobaczy pracownika banku — jednak jego rola będzie ograniczała się do świadczenia usług doradztwa finansowego i przygotowywania transakcji i umów, które zostaną zawarte elektronicznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / E-banking - nie tylko wygodnie i oszczędnie