Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zorganizowała wraz z „Pulsem Biznesu” cykl trzech warsztatów i debatę o przyszłości e-biznesu. Mają one posłużyć do przygotowania strategii wspierania e-biznesu w nowej perspektywie unijnej na lata 2013-20 i organizacji projektu systemowego „Wspieramy e-biznes”. Wnioski są optymistyczne. PARP i Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAiC) chcą pójść za ciosem i wykorzystać sukces CeBIT do dalszej promocji Polski i polskich firm z sektora nowoczesnych technologii.
![JAK POMÓC PRZEDSIĘBIORCOM: O przyszłości e-biznesu w Polsce dyskutowano na debacie, zorganizowanej przez PARP i „PB”. Wnioski posłużą m.in. stworzeniu strategii wsparcia dla tego sektora w nowej perspektywie unijnej. Na zdjęciu od lewej: Magdalena Wierzchowska, „Puls Biznesu”; Krzysztof Kowalczyk, Hard Gamma Ventures; Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji; Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP; Marek Borzestowski, Giza Ventures; Tytus Dobrzyński, BugFree Software. [FOT. TR] JAK POMÓC PRZEDSIĘBIORCOM: O przyszłości e-biznesu w Polsce dyskutowano na debacie, zorganizowanej przez PARP i „PB”. Wnioski posłużą m.in. stworzeniu strategii wsparcia dla tego sektora w nowej perspektywie unijnej. Na zdjęciu od lewej: Magdalena Wierzchowska, „Puls Biznesu”; Krzysztof Kowalczyk, Hard Gamma Ventures; Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji; Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP; Marek Borzestowski, Giza Ventures; Tytus Dobrzyński, BugFree Software. [FOT. TR]](http://images.pb.pl/filtered/de7b087c-405e-4202-93d1-9addded1b55d/da827d79-b98c-57f8-b9f9-f8ff4fc41856_w_830.jpg)
— Myślimy o zaistnieniu na targach w Turcji. Zastanawiamy się też nad organizacją w Polsce analogicznych do CeBIT targów dla firm z Europy Środkowo- -Wschodniej — mówi Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji.
Uczestnicy warsztatów i debaty zgodzili się, że Polska ma wiele atutów, by zamienić się w kraj przodujący w innowacyjności, w którym sektor nowoczesnych technologii (ICT) stanowi istotny element gospodarki. Są świetni naukowcy, posiadający znakomitą infrastrukturę, jest mnóstwo pieniędzy unijnych i prywatnego kapitału na rozwój w tym obszarze.
— Brakuje nam kapitału relacyjnego. Powinniśmy regularnie zapraszać do Polski członków zarządów dużych firm, odpowiedzialnych za R&D. Istotne byłoby stworzenie platformy promocji Polski, na przykład poprzez organizację technologicznego szczytu w dziedzinie nowych technologii dla Europy Środkowo- -Wschodniej — mówi Marek Borzestowski, partner Giza Ventures.
Polska nie tylko chce rozwijać przedsiębiorczość w zakresie e-biznesu, ale też ma nadzieję przyciągnąć kapitał intelektualny z zagranicy, w szczególności mowa tu o naszych wschodnich sąsiadach.
— Jesteśmy postrzegani jako kraj ludzi przedsiębiorczych i jako kraj, w którym nieźle prowadzi się biznes. Chcemy zachęcać zagraniczne firmy i start-upy do zakładania działalności w Polsce — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
Wyjść za granicę
Przedsiębiorcy i przedstawiciele funduszy venture capital obecni podczas debaty i warsztatów zaproponowali wiele zmian mających powodować poprawę funkcjonowania e-biznesu. Bardzo ważne jest stabilne i przewidywalne otoczenie prawne oraz korzystne regulacje, na przykład w dziedzinie praw autorskich czy badań. Teraz ich brak hamuje tak ważną dla rozwoju innowacyjnej gospodarki współpracę biznesu z uczelniami. Przedsiębiorcy apelują o jednolity program rządowy dla e-biznesu i rozwoju branży ICT. Pojawiło się wiele postulatów: rząd powinien zmienić edukację w kierunku większej promocji przedsiębiorczości, poprawić system informacji dla firm, wspierać je w ekspansji zagranicznej, choćby poprzez wyjazdy na misje gospodarcze czy informację o otoczeniu biznesowym w wybranym kraju.
— Potrzebna jest nam wiedza: jak budować markę na rynkach zagranicznych, jak szukać partnerów na lokalnych rynkach. Mile widziane byłoby wsparcie merytoryczne i finansowe w zakresie edukacji i informacji na temat rynków zagranicznych, wywiadownia gospodarcza czy pomoc przy ochronie prawnej. Idealnie byłoby, gdyby ktoś chciał się podzielić ze mną swoim doświadczeniem — mówi Maciej Dopierała z Xentivo.
— W przeciwieństwie do np. Węgier, polscy przedsiębiorcy nie myślą, by wyjść na inne rynki na etapie tworzenia produktu. Bez szerszego, międzynarodowego podejścia, duża część projektów jest skazana na niepowodzenie. Zastosowanie rozwiązań na szerszą skalę niż krajowa może obniżyć koszty i zwiększyć prawdopodobieństwo powodzenia biznesowego projektu — mówi Dariusz Graff z Runicom venture capital.
Nowa, lepsza perspektywa
Przedsiębiorcy— beneficjenci dotychczasowych programów unijnych, pozytywnie ocenili wsparcie KE. Ale system miał luki — brak biznesowych kompetencji u urzędników weryfikujących projekty unijne, nadmiar formalności i zbyt restrykcyjne zasady przyznawania wsparcia.
— Byliśmy bardzo zadowoleni z programu wsparcia. Ale chcielibyśmy, by był on traktowany holistycznie, co przyniosłoby bardziej efektywne rezultaty — mówi Anna Burzyńska z EuroFlorist.
— Pieniądze unijne sprawiają, że wszystko dzieje się lepiej i szybciej, mamy pieniądze na prawników. Ale ciężko jest wrzucić nowy pomysł w istniejące struktury finansowania — mówi Tytus Dobrzyński z BugFree Software. Rząd pracuje w tym momencie nad zasadami rozdziału pieniędzy w ramach nowej perspektywy finansowej dla funduszy unijnych na lata 2013-20. Wstępną wersję planu wsparcia powinniśmy poznaćjesienią, a ostateczne dokumenty powinny być gotowe do końca roku.
— Biorąc pod uwagę, że to ostatnie tak duże finansowanie Unii Europejskiej, chcielibyśmy wykorzystać pieniądze możliwie efektywnie. Wprowadziliśmy zasadę instrumentu zwrotnego [pożyczek raczej niż dotacji — przyp. red.], inteligentnych specjalizacji, które pozwolą lepiej wykorzystać wsparcie poprzez koncentrację na najbardziej przyszłościowych zagadnieniach — mówi Ewa Wnukowska, dyrektor w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Branży ICT będzie dedykowany wart 2,5 mld EUR pomocy unijnej program Polska Cyfrowa. Pieniądze na sieci szerokopasmowe będą finansowane z budżetu centralnego, a nie — jak w poprzedniej perspektywie — z programów regionalnych.
Natomiast pieniądze, które dziś wspierają e-biznes na poziomie krajowym, trafią do regionów. Pojawia się pytanie — czy władze regionalne będą promować e-biznes, zamiast budować nowe mosty i drogi, które pozwalają im przyciągać wyborców?
— Na pewno e-przedsiębiorczość będzie miała istotne dotacje w nowej perspektywie, częściowo na poziomie krajowym, częściowo — regionalnym. Trudno na razie powiedzieć, czy będzie to wsparcie na poziomie całych programów, czy dodatkowych punktów w składanych przez e-przedsiębiorców wnioskach — zapewnia Marek Szczepanik z PARP.
„Jak wspierać e-biznes? Wizja ekspertów i przedsiębiorców”
Rekomendacje z warsztatów:
konieczne jest uczenie młodych Polaków już na wczesnym etapie edukacji postaw przedsiębiorczych, obserwowania rynku, reagowania na zmiany
start-upy należy objąć mentoringiem (doradztwem ze strony doświadczonych przedsiębiorców) potrzebne jest kształcenie młodych przedsiębiorców w zakresie myślenia projektowego
potrzebny jest transfer wiedzy ze szkół wyższych do sektora przedsiębiorstw należy stworzyć jednolitą bazę wiedzy z zakresu e-biznesu np. na poświęconej tym zagadnieniom stronie PARP: web.gov.pl
potrzebne jest szersze informowanie we wspomnianej bazie wiedzy o wydawanych publikacjach z dziedziny e-biznesu; skuteczniejsze docieranie z ofertą informacyjną do grup docelowych
programy wsparcia nie powinny sprowadzać się wyłącznie do finansowania projektów e-biznesowych, ale obejmować także konsulting, pomoc w działaniach marketingowych, wystawienniczych, rozwoju zagranicznym itp.
oceny wniosków o wsparcie w ramach funduszy europejskich należy dokonywać nie tylko na podstawie formalnych kryteriów, zapisów we wniosku, ale także poprzez weryfikację pomysłu na biznes przez ekspertów
wsparcie powinno być efektywniej monitorowane, by można je było elastycznie dostosować do zmian rynkowych i uniknąć nietrafionych narzędzi
pomoc należy podzielić na etapy, których przejście umożliwia pozyskanie kolejnych funduszy
potrzebna jest większa komplementarność między działaniami, priorytetami i programami operacyjnymi, działaniami różnych instytucji wspierających
„Jak promować polskie start-upy za granicą?”
Rekomendacje z warsztatów:
niezbędna jest spójna polityka państwa i komplementarność w obszarze regulacji i udogodnień dla biznesu
państwo musi zapewnić nowoczesne otoczenie prawne, począwszy od własności intelektualnej po procesy regulacyjne
przedsiębiorstwom potrzebna jest wiedza oraz wsparcie merytoryczne i finansowe w zakresie edukacji i informacji na temat rynków zagranicznych; pomoc przy ochronie prawnej; wsparcie udziału w targach zagranicznych
inwestorom wychodzącym na zagraniczne rynki potrzebne jest wsparcie w zakresie badań rynkowych, potwierdzających wiarygodność partnerów; wiedza, dotycząca zasad rządzących rynkiem; wskazywanie kierunków rozwoju
należy wykorzystać dobrą markę polskich start-upów za granicą i przyciągać duże firmy technologiczne do Polski
niezbędna jest budowa kapitału relacyjnego (umożliwiającego prezentację pomysłu bezpośrednio osobom decyzyjnym)
należy zintensyfikować działania w zakresie projektu realizowanego przez PARP, pn. „Szkoła dla eksportera”, zapewniającego edukację i wsparcie przedsiębiorców w zakresie internacjonalizacji
20 mld EUR To wartość biznesu ICT w Polsce. Stosunkowo niewiele, ale imponuje tempo wzrostu (12 proc. rocznie).
178 Tyle podmiotów wystawiało się na targach CeBIT (obejmuje to też np. uniwersytety czy strefy ekonomiczne).
660 tys Tyle spotkań z potencjalnymi klientami i partnerami odbyli polscy przedsiębiorcy w ramach giełdy korporacyjnej future match na CeBIT.