E-commerce zyskuje na zakazie handlu

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2019-03-03 22:00

Podczas niedziel, w których sklepy stacjonarne są zamknięte, sprzedaż internetowa jest wyższa o kilkanaście procent.

Planet Plus, platforma oferująca zwrot gotówki za zakupy w internecie, przeanalizowała ponad 500 tys. transakcji w sieci, przeprowadzonych w czasie od 1 marca 2018 r. do końca ubiegłego roku, żeby sprawdzić, w jaki sposób ustawa o zakazie handlu wpłynęła na sprzedaż w sieci.

Z analizy wynika, że średnio trzy na pięć niedzielnych transakcji e-commerce było zrealizowanych w dni z zakazem handlu. To średnio o 14 proc. więcej niż podczas niedziel, w których sklepy i centra handlowe były otwarte.

Generalnie wartość transakcji dokonanych przez Polaków we wszystkie niedziele stanowiła niespełna 12 proc. łącznej kwoty wydatków w sklepach internetowych w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2018 r. Dni objęte zakazem handlu skonsumowały zaledwie 6 proc. sprzedaży online w tym czasie. Najbardziej popularnym dniem na zakupy online w analizowanym okresie był poniedziałek, podczas którego liczba transakcji stanowiła 18,4 proc. sprzedaży całego tygodnia. Całkowity wzrost sprzedaży w internecie w niedziele, w porównaniu z analogicznym okresem z poprzedniego roku, jest wyższy o 122 proc. Zdaniem Jana Sikory, założyciela Planet Plus, z analizy wynika, że ustawa o zakazie handlu w niedzielę nie wpłynęła znacząco na sprzedaż w sieci.

— Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 r. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w trzecim kwartale 2018 r. W tym roku też nie spodziewamy się rewolucji — mówi Jan Sikora.