e-Gazele Biznesu nie spoczywają na laurach

Marcin Dobrowolski
opublikowano: 18-11-2015, 22:00

W Warszawie odbyła się ostatnia z cyklu uroczystości wręczenia nagród dla najbardziej dynamicznych firm sektora e-commerce.

Podczas gali nagrodzono przedsiębiorców z woj.: podlaskiego, lubelskiego i mazowieckiego

Wyświetl galerię [1/5]

SZYMON ŁASZEWSKI

Uroczysta gala e-Gazel Biznesu w Warszawie rozpoczęła się tradycyjnie od przedstawienia metodologii rankingu i opracowanego raportu. Opowiadał o niej Marek Lekki, dyrektor zarządzający instytutu ARC Rynek i Opinia, który podobnie jak i w ubiegłym roku przygotował raport.

— Ranking bierze pod uwagę firmy prowadzące sprzedaż internetową, które w 2014 r. osiągnęły przychody poniżej 100 mln zł, a w 2013 r. powyżej 50 tys. zł. Musiały przy tym wykazać się wzrostem przychodów i utrzymaniem zysku. To właśnie współczynnik wzrostu decydował o pozycji rankingowej — tłumaczył Marek Lekki.

Badanie przeprowadzono zarówno za pomocą ankiet internetowych, do których wypełnienia zaproszono 5834 firmy, jak i rozmów telefonicznych z 5721 przedsiębiorcami. Pytano nie tylko o wyniki finansowe, ale również ocenę branży, wielkość firmy i staż działalności. Zebrane w ten sposób odpowiedzi stanowią pierwsze w Polsce miarodajne źródło informacji na temat kondycji całego rynku.

Dobra strategia, szybki rozwój

W woj. lubelskim zwyciężyła firma Artemodo oferująca w kilku serwisach internetowych artykuły oświetleniowe ze średniej półki, ale marek lepszych niż te spotykane w sieciowych marketach. Właściciel, Paweł Morawski, założył biznes w 2013 r. po odejściu z pracy w korporacji. Jak mówi „PB”, pomysł pojawił się niespodziewanie.

— Podczas szkolenia pewna kobieta opowiadała, że chciała się wybrać z synem na zakupy po nowy plecak szkolny. Dziecko miało jednak lepszy pomysł — wysłało matce link do sklepu internetowego z upatrzonym plecakiem. Wtedy zrozumiałem rosnące znaczenie e-handlu i zdecydowałem, że na tym rynku się skupię — wspomina Paweł Morawski.

Współczynnik wzrostu przychodów na poziomie 150 proc. zapewnił firmie Artemodo pozycję lidera w województwie. Szeroka dywersyfikacja oferty zapewniła stabilność i rozwój firmie Modeste z Białegostoku, która zwyciężyła w rankingu woj. podlaskiego. Jej właściciel, Kacper Konopko, postawił na usługi, produkcję oraz handel modą męską, damską i produkty z branży home & living.

— Bardzo trudno znaleźć odpowiednie osoby do szycia na maszynach. Poza tym, przy szybkim rozwoju i braku inwestora z zewnątrz dużym wyzwaniem jest kontrola przepływów finansowych i dbanie, by nie powstały zatory płatnicze — mówi właściciel Modeste.

Przyjęta przez niego strategia okazała się efektywna — lider rankingu w woj. podlaskim zanotował wzrost przychodów na poziomie 300 proc. Pierwsze miejsce na Mazowszu zajęła firma Lukidekor. Działa na rynku zaledwie od dwóch i pół roku, a jej szybki rozwój zaskoczył nawet właścicieli — Łukasza i Katarzynę Rusinowskich. Zajmując się handlem tekstyliami i artykułami do dekoracji wnętrz, osiągnęli współczynnik wzrostu przychodów 482 proc.

— Nie uruchamialiśmy żadnej kampanii reklamowej. Nasi klienci po prostu polecali nas swoim znajomym i liczba zamówień regularnie rosła — mówi Łukasz Rusinowski.

Po dwóch latach sprzedaży wyłącznie za pomocą największego polskiego serwisu aukcyjnego właściciele mogą pokusić się o bardziej ambitne plany. W budowie jest sklep internetowy, oferta jest nieustannie poszerzana, a w planach właściciele mają nawet stworzenie własnej hurtowni.

Ponad rynek

Dynamiczny rozwój e-commerce nie oznacza, że firmy pozbyły się obaw. O nich podczas panelu dyskusyjnego opowiadali przedstawiciele partnerów, dzięki wsparciu których możliwe było zorganizowanie rankingu.

— Przedsiębiorcy wciąż zwracają uwagę na wątpliwości klientów wynikające z braku zaufania, a objawiające się na przykład przez wybieranie tradycyjnych form płatności, takich jak przelew czy pobranie — tłumaczy Marek Lekki z ARC Rynek i Opinia.

Mimo że w handlu tradycyjnym płatności kartą są powszechne, to w internecie Polacy są konserwatystami. Jednym z zadań sektora e-commerce powinna być więc edukacja finansowa wyjaśniająca Polakom zalety elektronicznych form zapłaty.

— Już ponad 50 proc. sklepów internetowych w Polsce oferuje możliwość rozliczenia ze sklepem za pomocą nowoczesnych platform płatności cyfrowych, na przykład MasterPass — mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Budować zaufanie możemy również poprzez umożliwienie potencjalnym klientom sprawdzenia naszej wiarygodności finansowej za pomocą specjalnej usługi BIG InfoMonitor. Bazy tej firmy stanowią największe w Polsce źródło wiedzy na temat przeszłości finansowej przedsiębiorców.

— Rośnie zainteresowanie sprawdzaniem firmy czy klienta, z którym planowane jest nawiązanie współpracy — mówił Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

— Wciąż istnieje jednak opór przed wpisywaniem dłużników do BIG. Powinniśmy brać przykład z krajów takich jak Austria, gdzie dłużnicy negocjują z wierzycielem, ale nie oznacza to braku wpisu do rejestru dłużników. Pamiętajmy, że ponad jedną czwartą zaległości udaje się odzyskać po dokonaniu wpisu — przekonuje Sławomir Grzelczak.

Reprezentujący grupę Poczty Polskiej członek zarządu przedsiębiorstwa Janusz Wojtas wskazywał na platformę Envelo jako przygotowaną z myślą o prowadzących biznes w sieci. Zwrócił także uwagę na to, że narodowy operator, czyli Poczta Polska, jest najczęściej wskazywana przez e-Gazele Biznesu jako partner logistyczny. Przyczynia się to do ciągłego rozwoju firmy, która w ubiegłym roku odnotowała rekordowy 16-procentowy wzrost liczby nadanych paczek.

— To wynik dużo lepszy niż całego naszego rynku. Naszym celem jest oferowanie nie tylko usługi dostarczenia przesyłki, ale również pełen zakres wsparcia biznesu e-commerce, jak magazynowanie, marketingczy ubezpieczenie — komentuje Janusz Wojtas.

Biznes, szczególnie internetowy, rozwija się nie tylko dla bieżących zysków, ale również możliwości przyszłej sprzedaży. Reprezentujący kancelarię Squire Patton Boggs mecenas Michał Karwacki zwrócił uwagę na dwutorowe podejście funduszy venture capital przy udzielaniu tego rodzaju finansowania.

— W przypadku firm z branży e-commerce najważniejsza jest skala działalności i poziom przychodów. Duże zainteresowanie budzą również firmy związane z internetem, ale nie z handlem w nim, m.in. pracujące nad rozwijaniem rozwiązań płatniczych. W tym przypadku najważniejszy jest potencjał obszaru działalności. Podczas gali nagrodzono 87 przedsiębiorców: 70 z mazowieckiego, 7 z lubelskiego i 10 z podlaskiego.

NA ZDJĘCIACH:

DYNAMICZNI W E-BIZNESIE: Podczas wtorkowej gali e-Gazel Biznesu nagrodzono 87 przedsiębiorstw: 70 z mazowieckiego, 7 z lubelskiego i 10 z podlaskiego. W całym ogólnopolskim rankingu znalazły się 304 firmy. [FOT. SZYMON ŁASZEWSKI]

Z SIECI DO REALU: Paweł Morawski, właściciel firmy Artemodo, zwycięzca w woj. lubelskim, po sukcesie sklepu internetowego otworzył również lokal pokazowy, a w planach ma rozwój działu B2B. [FOT. SZYMON ŁASZEWSKI]

POCHWAŁA WIELE ZNACZY: Rekomendacje zadowolonych klientów zastąpiły firmie Łukasza Rusinowskiego kampanię reklamową. Firma Lukidecor zwyciężyła w rankingu woj. mazowieckiego. [FOT. SZYMON ŁASZEWSKI]

SZEROKI ZASIĘG: Dywersyfikacja przychodów zapewniła firmie Modeste, której właścicielem jest Kacper Konopko, stabilny rozwój. Dzięki udanym decyzjom firma z branży odzieżowej i galanteryjnej zwyciężyła w rankingu woj. podlaskiego. [FOT. SZYMON ŁASZEWSKI]

WIELKI FINAŁ: Restauracja Endorfina po raz kolejny gościła laureatów rankingu e-Gazele Biznesu. Warszawska gala była ostatnim z cyklu pięciu spotkań, podczas których Puls Biznesu nagradzał laureatów kolejnych grup województw. [FOT. SZYMON ŁASZEWSKI]

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu