e-Gazele nie boją się chwalić

Marcin Dobrowolski
opublikowano: 2014-10-27 00:00

Laureaci naszego rankingu przyznają, że warto było zaprezentować wyniki finansowe. Dzięki temu trafili do prestiżowego grona najdynamiczniejszych firm w branży e-commerce

Czterdzieści dziewięć e-Gazel Biznesu nagrodzono podczas krakowskiej gali, która odbyła się w minioną środę. Podczas spotkania w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Maggha przedstawiono wyniki rankingu najbardziej dynamicznych firm rynku e-commerce w województwach podkarpackim, świętokrzyskim i małopolskim. Cały, ogólnopolski ranking obejmował 300 działających w sektorze e-commerce przedsiębiorstw, które wykazały się wzrostem przychodów i zysku w 2013 roku w stosunku do roku poprzedniego. Wybrano je spośród trzynastu tysięcy polskich firm.

NAJLEPSI W E-HANDLU:
NAJLEPSI W E-HANDLU:
W Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Maggha w Krakowie spotkali się przedstawiciele najbardziej dynamicznych firm e-commerce w województwach podkarpackim, świętokrzyskim i małopolskim.
MICHAŁ ŁEPECKI

Przewaga internetu

Zwycięska firma z województwa małopolskiego działa na rynku sprzętu kuchennego. Przedsiębiorstwo Quiselle-Limpol powstało w 2008 r. i od razu postawiło na wysokiej jakości produkty importowane z Włoch.

— Jako pierwsi oferowaliśmy patelnie i garnki z powłoką ceramiczną. Już wtedy podkreślano, że są idealne do zdrowego gotowania — szybko się nagrzewają, nie wydzielają szkodliwych substancji, a do smażenia nie jest potrzebna duża ilość tłuszczu. Poza tym wtedy nie produkowali ich Chińczycy, uznając, że takie produkty nie przyjmą się na rynku — mówi Maria Legień, dyrektor zarządzający i członek zarządu Quiselle-Limpol, od początku związana z firmą.

W tym przypadku e-sklep tworzony był jako dodatkowy kanał sprzedaży obok punktu stacjonarnego. Rozwój rynku spowodował jednak, że to właśnie strona sklepu stała się miejscem pierwszego kontaktu kupującego z oferowanym towarem. Obecnie nawet kontrahenci zamawiający towar dla dużych sieci handlowych najpierw badają ofertę w internecie, aby później kontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą.

Ambicje i koszty

Nieco inną strategię przyjęła właścicielka Firmy Handlowej GMTO — zwycięzcy rankingu województwa podkarpackiego. Korzysta ona z możliwości sprzedaży poprzez sklep zbudowany w ramach największego serwisu aukcyjnego. Asortyment oferowanych produktów jest tak wielki, że nawet właściciele, odbierając nagrodę, mieli problem z jego zdefiniowaniem.

— Wciąż chcemy poszerzać asortyment, planujemy zatrudnienie pracownika i kolejną zmianę siedziby na większą. Chcemy również otworzyć własny sklep internetowy, ale to wiąże się z dużymi kosztami, na które mamy nadzieję pozyskać dofinansowanie unijne — mówił Bartłomiej Wapiński, mąż właścicielki GMTO. Firma Tonerico, laureat ze świętokrzyskiego, istnieje na rynku od dwóch lat i oferuje tusze oraz tonery do urządzeń biurowych. Szybki sukces możliwy był dzięki pasji i zaangażowaniu właściciela i jedynego na razie pracownika firmy — Dariusza Błachuta.

— Moją ambicją jest, żeby w naszym sklepie klient mógł kupić wszystkie potrzebne materiały do swojego modelu drukarki lub kserokopiarki. Ponadto chcę, by było to miejsce, w którym każdy otrzyma potrzebne instrukcje do właściwego obsłużenia swojego urządzenia i samodzielnej regeneracji tonerów. To pomaga oszczędzać na drukowaniu — mówi Dariusz Błachut.

Opłacalna transparentność

Ranking e-Gazel Biznesu jest projektem prototypowym, pierwszą w Polsce próbą stworzenia wiarygodnej listy liderów rynku internetowego. Przedsiębiorcy zwracali uwagę na nieufność, z jaką podchodzili do wymogu ujawnienia danych finansowych. Wielu przekonała solidna marka „PB” oraz organizowany od piętnastu lat ranking Gazel Biznesu. Odważni, którzy nie bali się uczynić swojej firmy transparentną, wygrali — wielu z nich znalazło się wśród nagrodzonych. Na kwestię zaufania zwracali też uwagę uczestnicy panelu dyskusyjnego poprzedzającego wręczenie nagród.

— Poczta Polska to firma działająca od ponad czterech wieków. W ciągu ostatnich lat dokonaliśmy znacznych zmian, które pozwalają nam tworzyć atrakcyjną dla Państwa ofertę. Dzięki wsparciu Banku Pocztowego zapewniamy nie tylko sprawną logistykę, ale także obsługę finansową czy ubezpieczeniową, przygotowaną specjalnie dla firm e-commerce — mówił Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej.

— Dalszy rozwój rynku w Polsce zależy od edukacji. Choć rozwija się on niezwykle dynamicznie, to wciąż za wolno w porównaniu do krajów zachodnich czy choćby Ukrainy. Przedsiębiorcy muszą wprowadzać nowe usługi technologiczne i logistyczne oraz informować klientów, że towar można zwrócić. To znacznie zwiększy zaufanie do rynku e-commerce, a także podniesie wyniki. Warto bowiem pamiętać, że sprzedaż internetowa to wciąż zaledwie 5 proc. polskiej sprzedaży detalicznej — mówi Marek Lekki, dyrektor zarządzający ARC Rynek i Opinia, autor badania.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce