e-Gazele znalazły zyskowne nisze

aktualizacja: 21-04-2017, 17:07

Ostatnia środa była dniem kolejnej gali, podczas której nagrodzono e-Gazele Biznesu.

Ostatnia środa była dniem kolejnej gali, podczas której nagrodzono e-Gazele Biznesu. Tym razem dyplomy laureatów rankingu odebrały firmy z woj.: łódzkiego, lubuskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego

W czterech województwach nagrodzono 70 najbardziej dynamicznych firm, które zakwalifikowały się do udziału w konkursie e-Gazele Biznesu. Liderzy licznie stawili się na gali w Poznaniu.

— Kryteria są bardzo proste. Nagradzamy firmy z branży, które w latach 2014-15 odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk w 2015 r. Musiały przy tym wykazać się obrotem od 50 tys. do 100 mln zł — tłumaczył Piotr Ciżkowicz z firmy ARC Rynek i Opinia, która przygotowała trzecią już edycję rankingu e-Gazele Biznesu.

Krajowy lider z Wielkopolski

Na pierwszym miejscu w Wielkopolsce i równocześnie pierwszym w rankingu ogólnokrajowym znalazła się firma EMTS, właściciel sklepu notebooki.pl. Laureaci nie kryli wzruszenia, ale też dzielili się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu biznesu.

— Nie mamy szans w konkurencji z dużymi sieciami oferującymi komputery dla zwykłego użytkownika. Dlatego po przejęciu firmy i wdrożeniu restrukturyzacji postawiliśmy na profesjonalizację. Oferujemy sprzęt dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta, często o wyjątkowych parametrach technicznych. W ten sposób weszliśmy w niszę, która okazała się niezwykle zyskowna — mówił Sylwester Karczmarczyk, który wraz z Arturem Makowskim jest współwłaścicielem firmy.

Ich wysiłki przyniosły współczynnik wzrostu przychodów na poziomie 810 proc. i zapewniły zwycięstwo w województwie oraz w całym kraju. Łódzka firma Novmatik, zwycięzca rankingu wojewódzkiego, powstała w 2014 r. i zajmuje się promocją sprzętu medycznego do użytku domowego. Firma postawiła na dystrybucję urządzeń pomocnych przy diagnostyce i monitoringu chorób cywilizacyjnych oraz infekcji sezonowych. Działając na tak specyficznym rynku, sklep musi nieustannie się rozwijać i wsłuchiwać w potrzeby klientów. — Nasza najbliższa przyszłość to ciągłe ulepszanie rozwiązań IT oraz marketingowych. Przeprowadzimy kilka eksperymentów i zmienimy layout sklepu — zapowiada właściciel, Krzysztof Szokard-Egird.

Firma Novmatik osiągnęła aż 600 proc. wzrostu przychodów, co oprócz zwycięstwa w łódzkiem zapewniło jej 3. miejsce w rankingu ogólnopolskim. Na zmiany w IT postawił również laureat, zdobywca 1. miejsca w woj. lubuskim. Firma BHPEX oferuje produkty z zakresu BHP. Jak przyznaje zwycięzca, dokonał poważnych zmian po przejęciu sterów w firmie.

— Zmieniliśmy cały system informatyczny, ujednolicając obieg faktur, zarządzanie produktami i stanem magazynowym. Dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie także prowadzić blog i forum dyskusyjne, które traktujemy jak help desk. Zredukowaliśmy liczbę sklepów z kilku domen do jednego, ale z bogatym katalogiem — tłumaczy Rafał Wielgus, szef firmy BHPEX. Dzięki temu firma miała wzrost przychodów na poziomie 184 proc. Zwycięzca rankingu w woj. zachodniopomorskim, firma Jestrab, oferuje sprzęt oświetleniowy.

— Choć konkurencja jest duża, to — jak widać — znalazło się tu również miejsce dla nas. Wiemy, że firma zmierza w dobrym kierunku, dlatego chcemy podtrzymać dotychczasowe działania, mające na celu poszerzanie oferty i wychodzenie z nią naprzeciw klientowi, który z roku na rok jest coraz bardziej wymagający. Zamierzamy także rozszerzyć działalność na sąsiednie rynki zbytu — mówi „PB” Andrzej Jestrabek, prezes firmy Jestrab. Lider w Zachodniopomorskiem miał 241 proc. wzrostu przychodów w analizowanych latach.

Kierunek — zagranica

O ekspansji zagranicznej mówili eksperci podczas panelu dyskusyjnego zatytułowanego „E-commerce na wyższym biegu — jak przyspieszyć rozwój biznesu?”. Optymistyczne zapowiedzi liderów sprzedaży internetowej studził jednak Piotr Czyżewski, dyrektor ds. rozwoju ARC Rynek i Opinia, która przygotowała raport.

— Chęć wejścia na rynki zagraniczne cieszy, ale musimy pamiętać, że ekspansja musi być dobrze zaplanowana. Nie możemy ruszać za granicę, jeżeli nasz sklep w kraju pozostawia wiele do życzenia. Sugerowałbym skoncentrowanie się na nowoczesnych rozwiązaniach marketingu internetowego i badań, aby najpierw poznać nowe mechanizmy, a później podbijać obce nam językowo i kulturowo kraje — ostrzegał Piotr Czyżewski. Chętni do ekspansji powinni skorzystać z zaufanych partnerów, o czym przekonywała Dorota Gagat, dyrektor zarządzająca sprzedażą w segmencie klienta biznesowego Poczty Polskiej.

— Nasza firma jako przedsiębiorstwo z dużą tradycją zapewnia dostęp do rynków na całym świecie. Cieszymy się, że e-Gazele w znacznej części z naszych usług korzystają. Wychodząc naprzeciw oczekiwań klientów, rozszerzamy także krajową sieć punktów odbioru przesyłek. Oprócz ponad 4 tys. urzędów pocztowych można je odebrać na tysiącu stacji sieci Orlen oraz w kioskach Ruchu. W rozwoju sieci korzystamy tylko ze sprawdzonych partnerów, a paczki są ubezpieczone, dzięki czemu zapewnione jest bezpieczeństwo przesyłki — wyliczała Dorota Gagat. Na potrzeby klientów zwracał też uwagę Jerzy Konopka, członek zarządu Banku Pocztowego.

— Chciałbym wyczulić wszystkich państwa na obserwowanie nastrojów klientów. W każdej branży, tak w bankowości jak i e-commerce, konieczne jest bycie czułym obserwatorem. Tylko dzięki uwadze i reagowaniu w porę będziemy w stanie osiągnąć sukces rynkowy. W czym my sami, jako Bank Pocztowy obecny w urzędach, z radością pomożemy — przekonywał Jerzy Konopka.

Poznańska gala była czwartą z serii sześciu gal regionalnych, podczas których wręczono nagrody e-Gazelom Biznesu. W tegorocznym, trzecim zestawieniu najdynamiczniejszych przedstawicieli branży e-commerce znalazły się 333 firmy, o 30 więcej niż rok wcześniej i 80 więcej niż w pierwszej edycji.

 

Autor: Marcin Dobrowolski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / / e-Gazele znalazły zyskowne nisze