Ciut szybciej od inflacji - w takim tempie rosły w sierpniu obroty w polskim e-handlu. Według danych firmy BaseLinker co miesiąc analizującej informacje o wartości sprzedaży i liczbie zamówień u ponad 3 tys. większych sprzedawców internetowych (z obrotami powyżej 250 tys. zł), w sierpniu sprzedaż w e-sklepach wzrosła o 10,4 proc. rok do roku. Tymczasem GUS podaje, że inflacja wyniosła 10,1 proc.
Na sierpniowy wzrost w e-handlu złożyło się zwiększenie liczby zamówień o 5,3 proc. i średniej wartości koszyka o 4,8 proc.
– Już lipcowy odczyt naszego indeksu pokazywał bardzo dobrą kondycję polskiego e-handlu, jednak w sierpniu wyniki krajowych e-sklepów jeszcze się polepszyły. Mimo wakacyjnego odprężenia i sezonu urlopowego Polacy wcale nie wstrzymywali się z zakupami w sieci. Z pewnością kluczową kwestią, szczególnie w końcówce wakacji, były zakupy przed pierwszym szkolnym dzwonkiem. Potwierdzają to nasze dane – w sierpniu odnotowaliśmy mocne ożywienie w kategorii „dziecko”, w której mieszczą się również artykuły szkolne kupowane przez rodziców. Drugą kategorią, w której ożywienie było wyraźne, jest elektronika - mówi Łukasz Juśkiewicz, szef strategii w BaseLinkerze, cytowany w komunikacie spółki.
BaseLinker na podstawie danych sprzedażowych wylicza indeks, mający kompleksowo mierzyć kondycję polskiego e-commerce. W sierpniu jego wartość wyniosła 125 punktów. W tym roku lepiej było tylko w marcu i maju. W porównaniu do lipca sprzedaż wzrosła o 1,4 proc.
- E-commerce nieustannie rośnie i choć nie jest to już tempo obserwowane w czasie pandemii, nadal jest wyraźne. Jak wiele branż rynek e-commerce ma okresy słabszej koniunktury wynikające z sytuacji rynkowej, ale analizując go całościowo, w perspektywie długoterminowej widzimy, że trend jest pozytywny i można się spodziewać dalszego dynamicznego wzrostu - mówi Sebastian Błaszkiewicz z doradzającej e-sklepom Unity Group.
BaseLinker zwraca uwagę na wysoką dynamikę sprzedaży transgranicznej, czyli obsługi zamówień z innych krajów przez polskich e-sprzedawców. Rośnie ona - przy znacznie niższej bazie - w tempie ponad dwa razy szybszym niż e-sprzedaż krajowa. W sierpniu transgraniczny wzrost sięgnął blisko 20 proc.