Poczta Polska chce ułatwić obsługę tej korespondencji i rozwija e-usługi Envelo, które umożliwiają przygotowanie i wysyłkę listów poleconych. Na platformie dostępne są już neoznaczki na przesyłki polecone (z kodem „R”), a wkrótce użytkownicy wyślą neolisty polecone.
Tendencje na rynku pocztowym są jasne — spada liczba wysyłanej korespondencji papierowej. Największe firmy pocztowe dostrzegają już to zjawisko — ok. 70 proc. operatorów lokalnych i działających na wielu rynkach przyjęło jako cel strategiczny rozwój usług e-poczty, a liczba nowych typów elektronicznych usług pocztowych w latach 2007-2010 wzrosła z 33 do 85.
W efekcie e-usługi pocztowe są już dostępne w wielu krajach. Jednak w żadnym z nich nie ma jeszcze kompleksowej platformy integrującej wszystkie usługi pocztowe dostępne przez Internet. Tymczasem Poczta Polska stworzyła platformę Envelo — pierwsze tego typu rozwiązanie w Europie i na świecie. Obecnie ma już ona ponad 50 tys. użytkowników.
Poczta Polska Usługi Cyfrowe, operator marki Envelo, uruchomiła właśnie możliwość zakupu na platformie neoznaczków na przesyłki polecone. To znaczki pocztowe, które można wydrukować w domu lub biurze. Rozwiązanie jest adresowane zwłaszcza do klientów biznesowych, którzy korzystają z wysyłki korespondencji rejestrowanej i masowej.
Główna korzyść to możliwość automatycznego generowania potwierdzeń nadania i książki nadawczej online na podstawie danych z pliku. Neoznaczki na przesyłki polecone i dokumenty nadawcze mają automatycznie przyporządkowany kod „R”, co sprawia, że cały proces przygotowania korespondencji rejestrowanej do wysyłki trwa znacznie krócej. Wizyta w placówce pocztowej sprowadza się do zweryfikowania poprawności opłaty i podstemplowania potwierdzeń nadania. Jeszcze w tym roku na platformie Envelo pojawi się możliwość wysłania listów poleconych wprost z komputera — dzięki usłudze neolist polecony. Będzie to tradycyjny list polecony, z tą różnicą, że wysyłany za pośrednictwem internetu.
W formie drukowanej i w kopercie adresatowi doręczy go listonosz.
Taki neolist będzie mógł wysłać każdy zarejestrowany użytkownik Envelo po zalogowaniu się do swojego konta na platformie. Wystarczy, że w skrzynce Envelo kliknie na „nowa przesyłka” i „neolist drukowany”. W zakładce do wyboru będą opcje: „list zwykły”, „list polecony” lub „list polecony z ZPO”. Wysyłkę zagraniczną klient oznaczy poprzez wpisanie adresu. Przy listach poleconych istotna jest data nadania. W przypadku neolistu poleconego potwierdzi ją zmiana statusu przesyłki na koncie użytkownika Envelo.
Dla wielu klientów równie ważne co data nadania jest potwierdzenie doręczenia lub zwrotu przesyłki. Envelooferuje dwie opcje. Pierwsza to wersja elektroniczna w formie PDF. Usługa ta jest już wliczona w opłatę za nadanie neolistu poleconego. Druga to papierowe zwrotne potwierdzenie odbioru (tzw. żółta karteczka), którą za opłatą doręcza Poczta Polska. E-usługi dostępne na platformie pozwalają zaoszczędzić czas i sprawnie zarządzać wysyłką ważnej korespondencji — a wszystko, co jest do tego potrzebne, zgromadzone jest w jednym miejscu.
Materiał partnera: envelo