E-zamówienia wyzwaniem dla handlu

Paulina KostroPaulina Kostro
opublikowano: 2017-02-07 22:00

Konferencja „PB”: Rosną oczekiwania klientów dotyczące e-zakupów. Chcą dostawać towar już w dniu zamówienia

W jaki sposób przygotować się na ekspansję zagraniczną? Jakie są wyzwania związane z planowaniem operacyjnym i modelowaniem procesów w e-commerce i o co należy zadbać w związku z bezpieczeństwem w e-logistyce? — m.in. o tym mówili uczestnicy konferencji „Polskie Forum e-Logistyki” zorganizowanej przez „Puls Biznesu”.

POZNAJ RYNEK:
POZNAJ RYNEK:
Anna Rak, dyrektor krajowy Trusted Shops w Polsce, zwracała uwagę, że w sprzedaży poza krajem największym zagrożeniem dla e-handlowców jest ryzyko naruszenia praw konsumentów wynikające z niewystarczającej wiedzy o rynku lokalnym. Efektem złamania praw mogą być dotkliwe kary finansowe.
Marek Wiśniewski

Wymagający klient

Rynek e-commerce w Polsce wciąż rośnie. Co za tym idzie — powiększa się liczba sklepów online, a także konsumentów, którzy korzystają z tej ścieżki zakupowej. W prowadzeniu swojej internetowej działalności skutecznie pomaga odpowiednio prowadzona logistyka. Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej zauważyła, że rynek usług logistycznych, tak jak rynek e-commerce, rozwija się w bardzo szybkim tempie.

— W najbliższych latach polski rynek e-logistyki kształtować będzie silny popyt ze strony sektora handlu elektronicznego. Prognozy wskazują, że e-commerce będzie jednym z głównych motorów wzrostu gospodarki. Stabilna dynamika rozwoju handlu elektronicznego w Polsce wraz z trendem inwestowania sieci handlowych w sprzedaż wielokanałową doprowadzi do zwiększenia udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej i tym samym do zmniejszenia różnic w tym obszarze pomiędzy Polską a Europą Zachodnią.

W dalszej kolejności wzrośnie popyt na powierzchnie magazynowe. Pod tym względem nadal jesteśmy atrakcyjnym krajem dla firm zagranicznych, co potwierdza zainteresowanie naszym rynkiem takich globalnych graczy, jak Amazon czy AliExpress — podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska.

Jej zdaniem, dużym wyzwaniem dla sektora e-logistyki są rosnące oczekiwania ze strony e-konsumentów, takie jak choćby „sameday delivery”, czyli dostawa towaru w dniu, w którym klient złożył zamówienie online.

— Dziś to jeszcze opcja, ale z czasem stanie się absolutną koniecznością do utrzymania klienta — zaznacza Patrycja Sass– -Staniszewska. Kolejną trudną próbą dla sprzedawców może być obsługa zwrotów oraz sprzedaż transgraniczna, która jest coraz popularniejsza wśród polskich e-sklepów i konsumentów.

— Aby sprostać oczekiwaniom klientów, sieci logistyczne powinny szukać miejsc położonych bliżej końcowych odbiorów, a także wprowadzić rozwiązania zwiększające wydajność łańcucha dostaw i operacji magazynowych. Tak, żeby było szybko i sprawnie — radzi Patrycja Sass-Staniszewska.

Rynek lokalny, czyli jaki

Prelegenci podczas konferencji szczególnie podkreślali temat ekspansji. Radzili, w jaki sposób przygotować się do sprzedaży transgranicznej. — Warto poszerzyć swoją wiedzę o rynku lokalnym. Bardzo ważne jest też dostosowanie regulaminu i strony sklepu do specyfiki danego kraju. Sprzedawcy internetowi nie powinni zapominać o tak istotnej kwestii jak budowanie zaufania do swojego sklepu. Jeśli konsumenci nie będą przekonani, że e-sprzedawca jest wiarygodny, prawdopodobieństwo, że zrobią zakupy w nowym sklepie, jest bardzo małe — mówi Anna Rak, dyrektor krajowy Trusted Shops w Polsce.

Zdaniem ekspertki, warto również zwrócić uwagę na aspekty prawne związane ze sprzedażą poza krajem. — Największym zagrożeniem dla e-sprzedawców jest ryzyko naruszenia praw konsumentów wynikające z niewystarczającej wiedzy o rynku lokalnym. Konsekwencją złamania praw są bardzo często dotkliwe kary finansowe — ostrzega Anna Rak.

Partner do sprzedaży

Według Adama Tomczaka, zanim sprzedawca podejmie się ekspansji, powinien przede wszystkim znaleźć odpowiedniego partnera, który ma doświadczenie w segmencie, na który chce wejść.

— Nie sugerowałbym poszukiwań na rynkach zagranicznych. Warto skorzystać z polskich firm, które odniosły sukces z inną marką i mają już zbudowane odpowiednie relacje — radzi Adam Tomczak, prezes X-press Couriers.

— W dobie internetu nie ma potrzeby tworzenia lokalnego zespołu na każdym nowo otwartym rynku. Niezbędni są jednak specjaliści znający specyfikę danego kraju — może zdarzyć się tak, że nie znajdziemy potrzebnej nam wiedzy w danym kraju i konieczne będzie szukanie specjalistów na rynku docelowym — dodaje Anna Rak. Ze względu na wiedzę ekspercką, która zazwyczaj zlokalizowana jest w firmach z niszowych branż, Tomasz Rusak, prezes firmy Warcel, namawiał do wykorzystywania rozwiązań outsourcingowych.

— Przedsiębiorca, który prowadzi handel transgraniczny, może w ten sposób skorzystać z gotowych rozwiązań, oddając pewne fragmenty łańcucha dostaw zewnętrznemu partnerowi. Takie struktury dobrze sprawdzają się szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mogą pozwolić sobie na zbudowanie oddzielnych działów, np. do obsługi celnej czy transportu. Z outsourcingu płynie wiele korzyści, począwszy od obniżenia kosztów, zmniejszenia obciążeń administracyjnych, do możliwości wykorzystania efektu skali — przekonuje Tomasz Rusak.

Przyszłością przesyłki dronami

Jakich nowoczesnych rozwiązań w e-logistyce możemy spodziewać się w najbliższym czasie? Według prelegentów, wszystko zależy od rozwoju nowych technologii. Należy przygotować się przede wszystkim do ewolucji w sposobie dostarczania przesyłek. — Rozwój handlu transgranicznego oraz sprzedaży wielokanałowej naturalnie wymusza na sektorze e-logistyki inwestycje w coraz nowocześniejsze rozwiązania technologiczne, a tym samym usprawniające realizację procesu zakupowego. Takim przykładem mogą być inwestycje w usługę dostarczania przesyłek za pomocą dronów czy też inwestycje w roboty, które w najbliższym czasie na pewno będą rewolucjonizować e-logistykę — podsumowuje Patrycja Sass– -Staniszewska.