Ecco Holiday zarabia nie tylko na turystach

opublikowano: 26-08-2019, 22:00

Dziesiąte pod względem przychodów biuro podróży ma drugi co do wielkości zysk w branży i zapłaciło najwyższy CIT. To efekt… inwestycji w fundusze.

31,1 mln zł zysku netto za 2018 r. — więcej od Ecco Holiday wśród touroperatorów zarobił tylko TUI (łączny zysk netto TUI Poland i TUI Poland Dystrybucja za okres 1 października 2017 r. — 30 września 2018 r. wyniósł 34,1 mln zł). Natomiast pod względem CIT poznańskie biuro podróży wiedzie prym wśród spółek z branży turystycznej. W ubiegłym roku spółka odprowadziła do budżetu 9,6 mln zł. Najlepszy wśród dużych płatników Enter Air uiścił 8,9 mln zł.

Grzegorz Płókarz, wieloletni prezes, a obecnie wiceprezes Ecco
Holiday, uważa, że touroperatorzy muszą dywersyfikować działalność. Jego firma
postawiła na instrumenty finansowe.
Zobacz więcej

FINANSOWE WYCIECZKI:

Grzegorz Płókarz, wieloletni prezes, a obecnie wiceprezes Ecco Holiday, uważa, że touroperatorzy muszą dywersyfikować działalność. Jego firma postawiła na instrumenty finansowe. Fot. ARC

Jak się zarabia

Grzegorz Płókarz, wiceprezes Ecco Holiday, tłumaczy świetne wyniki m.in. dobrą ofertą.

— Coraz lepiej identyfikujemy kierunek zmian potrzeb klientów wynikający m.in. z zasobności portfeli i odwagi, by podążać za marzeniami dalej niż za miedzę. Otwartość na świat popycha nas dalej niż do tradycyjnych krajów wakacyjnego wypoczynku: Grecji, Turcji czy Egiptu. Podróże mają dostarczać więcej wrażeń niż np. all inclusive na Teneryfie — mówi Grzegorz Płókarz.

Potwierdzają to wyniki sprzedaży oferty zimowej, która w tym roku urosła w Ecco Holiday o 97 proc.

Wiceprezes upatruje źródeł sukcesu nie tylko w wysokiej jak na turystykę wyjazdową rentowności netto na poziomie 5 proc. Przy przychodach na poziomie 54,7 mln zł wynik udało się uzyskać dzięki polityce reinwestowania zysków.

— Znaczącą część zysku przynoszą instrumenty finansowe, w które inwestujemy od 2016 r. Jesteśmy m.in. jednym z dwóch inwestorów funduszu Protegat opartego na wierzytelnościach,w którym nasze zaangażowanie sięga dziś blisko 40 mln zł. Godziwy zysk dają także spółki zależne działające na rynkach zagranicznych w obszarze sekurytyzacji [ASK Invest w Luksemburgu — red.] i obsługi turystycznej [EHT Limited z siedzibą na Cyprze — red.] — mówi wiceprezes.

Dywidendy i udziały w zyskach jednostek powiązanych przyniosły spółce 36,5 mln zł. Natomiast koszty działalności operacyjnej sięgnęły 52,2 mln zł — wynika z danych z raportu spółki za 2018 r. Inwestycje w instrumenty finansowe prezes tłumaczy koniecznością dywersyfikacji.

Taki trend

— Po rynku krążą niestworzone historie o źródłach wyników Ecco Holiday, biura podróży, któremu przed laty wieszczono upadek. Receptą na budowanie stabilnych perspektyw działalności w tak ryzykownej branży jest dywersyfikacja produktowa i konsekwentne angażowanie się w inne przedsięwzięcia, nieobarczone zagrożeniami okresowej dekoniunktury. Realizacja tej zasady wymaga zasobów i odwagi, by eksplorować nowe obszary działalności — mówi Grzegorz Płókarz.

Głównym udziałowcem Ecco Holiday jest spółka Asekuracja (85 proc.), a pozostałe udziały należą do SaltLux Holding (dawny SKOK Holding). Ecco Holiday nie jest jedynym touroperatorem, który poprawia marżę dzięki poszerzeniu działalności.

— Z powodzeniem czyni to koncern TUI, równoważąc straty na tradycyjnych pakietach zarobkami na hotelach i wycieczkowcach. Podobną ścieżką zaczął podążać Rainbow, kupując hotele w Grecji z pomocą PFR. Robi to też Itaka, tworząc spółki eventowe w krajach, do których wysyła turystów — mówi Grzegorz Płókarz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu